Tikai policisti
No Dienas aptaujātajiem operatīvajiem dienestiem tikai Valsts policijas (VP) darbiniekiem ir regulāras apmācības braukšanai nestandarta apstākļos. "Faktiski visi ir izgājuši trīs dienu apmācību kursu," skaidroja VP Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sigita Pildava. Grupas tiek komplektētas gan reģionu, gan dažādu nodaļu pārvalžu darbiniekiem.
Apmācības tiek organizētas Ropažos. Policisti iziet trīs dienu ilgus kursus – pirmās dienas puse tiek veltīta teorētiskajai apmācībai, bet pārējais laiks praktiskām nodarbībām. Apmācības notiekot arī, kad tiek nomainītas automašīnas vai sākas motociklu sezona.
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) šoferiem gan šādas apmācības nenotiek, kā skaidroja VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Viktorija Gribuste: "Operatīvā transportlīdzekļa vadīšana nevar tikt uzskatīta par ekstremālu, jo to regulē Ceļu satiksmes noteikumi, kas ir saistoši visiem transportlīdzekļu vadītājiem." VUGD ir pārliecināts par šoferiem: "Autovadītāji, vadot operatīvo transportlīdzekli, izvērtē situāciju, satiksmes intensitāti, ceļa stāvokli un atbilstoši šiem apstākļiem arī izvēlas braukšanas ātrumu un lemj par konkrētu manevru veikšanu," norādīja Gribuste.
Savukārt, kā Dienai atzina Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša, "dienestam nav budžetā tādu līdzekļu, par kuriem būtu iespējams sistemātiski nodrošināt šādu apmācību". NMPD gan saprot šādu prasmju nepieciešamību, tādēļ jauno politisko iniciatīvu ietvaros ir iesniegts arī pieteikums finansējumam šoferu apmācībai. "Pirms pusotra gada ar arodbiedrību palīdzību šoferiem reģionos organizējām apmācību," skaidroja Bukša, piebilstot, ka tas gan bijis teorētiskais kurss.
Vajadzētu visiem
Tam, ka pietiek ar situācijas izvērtēšanu un atbilstošās kategorijas vadītāja pieredzi, nepiekrīt Drošas braukšanas skolas (DBS) veidotājs Artūrs Priednieks. "Uzskatu, ka katram (operatīvo transporta līdzekļu – red.) vadītājam ir jābūt apmācībai," norāda Priednieks. Viņaprāt, šobrīd apmācību ir pārāk maz. "Speciālajiem dienestiem jātrenējas atsevišķi," teic eksperts, atsaucoties uz igauņu un sadarbības partneru pieredzi. Operatīvā transporta līdzekļa vadītājam ir jābūt labākam par vidējo šoferi. Jāzina arī teorija, jo "tad iespējams dažkārt nemaz nenokļūt situācijā, kurā strauji jāreaģē".
Visu Raivja Vilūna rakstu Bākugunis nepasargā no satiksmes negadījumiem lasiet trešdienas, 1. aprīļa laikrakstā Diena!