Mūsu novērojumi, vasaras gaitā Latvijas pilsētu svētkos tiekoties ar 2000 bērnu un ģimenēm un stāstot par drošību internetā, liecina, ka visaktīvāk par šo tēmu interesējas tās ģimenes, kuras jau ir saskārušās ar problēmsituācijām. Personiska pieredze palīdz apjaust, ka par interneta drošību jādomā un jāmācās visu laiku, nepietiek ar vienu sarunu vai aizliegumu lietot viedierīces.
Bērni maldīgu priekšstatu varā
Sarunās ar vecākiem nākas saskarties ar vairākiem maldīgiem priekšstatiem, kurus ir vērts kliedēt. Pirmkārt, pretēji pieaugušo uzskatam, gados jaunāki bērni atsevišķas interneta platformas nesasaista ar internetu, bet domā, ka, piemēram, youtube.com ir vieta, kur skatās dažādus video, klausās mūziku, bet tas nav tas pats internets, kas vecāku datorā. Reizēm rodas sajūta, ka bērni uzskata – internets ir kaut kas tāds, kas viņus īsti neskar: viņi vairāk runā par konkrētām tehnoloģijām vai iespējām, ko tās sniedz, bet nesaistot tās ar jēdzienu “internets”. Tāpēc bieži vien bērniem internets asociējas tikai ar izklaidi – animācijas filmiņām un spēlēm. Lai panāktu, ka bērns iemācās izmantot internetu jēgpilni, vecāku pamatuzdevums ir izstāstīt, kas ir internets, kā tas darbojas. Tāpat bērnam jāizskaidro būtiskākie pamatnoteikumi, lai viņš interneta vidē būtu zinošs un drošs.
Otrs maldīgais priekšstats ir uzskats, ka pastāv ideālais vecums, kurā bērnam ir jāsniedz pamatzināšanas par internetu. No tā izriet jautājums, no cik gadiem būtu jāļauj izmantot globālo tīmekli? Visprātīgāk ir izglītot bērnus jau pirmsskolas vecumā – brīdī, kad, pēc mūsu novērojumiem, visbiežāk bērna rokās nonāk viedierīce.
Trešais maldīgais priekšstats saistīts ar ekrānlaiku – bieži vien vecākiem šķiet, ka drošība internetā ir cieši saistīta ar to, cik laika bērns pavada internetā. No tā izriet visbiežāk uzdotais jautājums: cik ilgi dienā būtu jāļauj lietot internetu? Skaidrs, ka jaunākiem bērniem ekrānlaiks ir jānosaka īsāks nekā vecākiem. Tomēr daudz svarīgāk ir rosināt atvases izmantot internetu jēgpilni – apgūstot jaunas zināšanas un prasmes, iepazīstot pasauli vai radoši darbojoties. Ļaujot dīki nosist laiku globālajā tīmeklī, pastāv lielāks risks, ka bērns var tikt pakļauts vecumam neatbilstošai informācijai un citiem drošības riskiem.
Kā rīkoties vecākiem, lai palīdzētu saviem bērniem?
Ir skaidrs, ka reti kuram vecākam ir laiks, enerģija un zināšanas, kas palīdzētu bērniem apgūt pamatzināšanas par interneta sniegtajām iespējām un izglītotu par drošību. Viena no iespējām ir iesaistīties Drossinternets.lv izglītības programmā “Esi interneta izcilnieks”, lai bērni kļūtu par gudriem, drošiem un atbildīgiem interneta lietotājiem. Programma vērsta uz pirmsskolas, sākumskolas un pamatskolas bērniem un jauniešiem. Tā ir daudzpusīga izglītības programma. Viena no tās būtiskajām sastāvdaļām ir interaktīva tiešsaistes spēle INTERLANDE, ko aicinu spēlēt ģimenes lokā. Tā māca piecas būtiskas prasmes, kas nepieciešamas ikvienam interneta lietotājam: apdomīgi dalīties ar informāciju, nekad neuzķerties uz blēdībām, atšķirt drošu no nedroša, būt draudzīgam un nekautrēties lūgt palīdzību. Tikai runājot un darbojoties, mēs kopā kļūstam par gudriem, drošiem, drosmīgiem, laipniem un piesardzīgiem interneta izcilniekiem.
Noderīgi materiāli vecākiem, kas veicinās sarunas ar bērniem par drošību internetā, atrodami www.drossinternets.lv .