Šādu viedokli Bordāns pauda, komentējot OECD Darba grupas jaunākajā ziņojumā iekļauto nožēlu "par valdības vairākkārtēju un atklātu kritiku ģenerālprokuroram, kas var radīt politisku iejaukšanos Ģenerālprokuratūras darbībā".
Bordāns norādīja, ka jautājums ir vienkāršs, proti, bija vai nebija pietiekams pamats rosināt pārbaudi par ģenerālprokurora atbilstību amata prasībām. Ministra ieskatā, atbilde ir - jā. Ja nebūtu bijis pamats rosināt pārbaudi, tad Augstākās tiesas (AT) priekšsēdētājs to nekādā gadījumā nebūtu ierosinājis, pārliecināts ministrs.
"Ja Valsts kontrole, Moneyval un OECD eksperti konstatē, ka prokuratūra ilgstoši strādā neefektīvi, spītīgi ignorē ekspertu rekomendācijas un nepārņem labo ārvalstu praksi, tad rodas jautājums - gaidīt ģenerālprokurora amata termiņa beigas vai tomēr rīkoties, konstatējot pazīmes, kas liecina par viņa neatbilstību amatam," retoriski vaicāja Bordāns.
Kā uzsvēra ministrs, Latvijas tiesu praksē ir atzīts, ka Valsts kontroles konstatēti pārkāpumi ir pietiekams pamats, lai Saeima varētu lemt par neatkarīgas valsts institūcijas vadītāja atlaišanu no amata sakarā ar nevainojamas reputācijas zaudēšanu. Tā tas bija gadījumā ar Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) priekšsēdētāju 2017.gadā.
Tieši šī iemesla dēļ paziņojumam par ģenerālprokurora iespējamu neatbilstību amata prasībām, proti, nevainojamas reputācijas nosacījumam, bija atbilstošs un pietiekams pamats, pārliecināts ministrs.
Bordāns arī uzsvēra, ka tieslietu ministra pienākums likuma ietvaros ir darīt visu iespējamo, lai sekmētu efektīvu tieslietu sistēmas darbību, novēršot šī mērķa sasniegšanu kavējošos faktorus. "Jebkurai tieslietu ministra rīcībai var piedēvēt politisku motivāciju, jo ministrs ir nozares politikas veidotājs. Ja viņa rīcība saskan ar valsts politiku un sabiedrības interesēm, tad tā ir pareizas un vajadzīgas politikas veidošana, tās īstenošana dzīvē," sacīja politiķis.
Attiecīgi tieslietu ministrs uzskata, ja ir pamats kritikai, to nedrīkst noklusēt, un tas nav pretrunā ar OECD ziņojumā norādīto. "Pretējā gadījumā neviens nekad nesagaidīs un neieraudzīs izmaiņas un uzlabojumus, ko gaida Latvijas sabiedrība, arī Moneyval un OECD eksperti," skaidroja Bordāns.
Viņš arī atzīmēja, ka Kalnmeiera piesauktā statistika, ka šogad astoņos mēnešos tiesai nodotas krietni vairāk noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas lietas nekā iepriekšējos divos gados kopā, vēl vairāk apstiprinot iepriekš pausto, ka prokuratūra var un varēja strādāt efektīvāk. "Tiesiskā valstī nav pieņemams, ka ģenerālprokurors reaģē un aktivizē prokuratūras darbu vien tad, kad valstij reāli draud nonākšana starptautiskā finanšu izolācijā jeb nokļūšana "pelēkajā sarakstā"," pauda Bordāns.
Noslēguma ministrs pauda viedokli, ka prokuratūras darba efektivitāte pēdējos mēnešos varētu būt pieaugusi ne vien Moneyval ziņojuma rekomendāciju, bet arī ierosinātās pārbaudes rezultātā.
Kā ziņots, piektdien aiz slēgtām durvīm notiek AT plēnums, kurā tiek vērtēts senatores Marikas Senkānes atzinums, ka pašlaik nav saskatāms pamats Kalnmeiera atlaišanai.
Sīka
Edvins Eglitis
Gods un taisnība