Šogad dārgāk nebūs
Valsts piešķirtā dotācija sabiedriskajam transportam šogad ir 74,4
miljoni latu, papildus tam dotācijas piešķir arī pašvaldības. Piemēram,
Rīga šogad sabiedrisko transportu dotējusi 48 miljonu latu apmērā.
Nupat papildu 10 miljonus latu valsts piešķīra ar budžeta grozījumiem.
Kā norāda A.Ļubļins, tas tomēr nav pietiekami, lai pilnībā segtu
sadārdzinājumu, tādēļ pasažieriem jābūt gataviem dot arī "savu artavu".
No 1.jūlija tika paaugstināti braukšanas tarifi autobusiem starppilsētu
maršrutos un pakāpeniski tiek celtas cenas arī reģionālajos maršrutos.
Lai cenu celšana nebūtu jāturpina, Autotransporta direkcija un
pašvaldības patlaban veic optimizāciju maršrutu tīklā, kuras rezultātā
reisu intensitāte tiks samazināta par 15%. Tādējādi vismaz līdz gada
beigām cenu kāpums tiks apturēts. Kā apgalvo A.Ļubļins, netiks
ierobežotas iedzīvotāju tiesības pārvietoties, nokļūt līdz tuvākajām
valsts un pašvaldību iestādēm darba laikā. "Braucienu no katra miesta
uz teātri un atpakaļ mēs nevarēsim garantēt," saka A.Ļubļins. Viņš
skaidro, ka līdz ar izmaiņām darba tirgū, kas likušas cilvēkiem meklēt
darbu tuvāk mājām, atsevišķi agrāk pieprasīti reisi kļuvuši mazāk
pieprasīti, tāpat dažus reisus iespējams atcelt, jo iedzīvotājiem
pieejama alternatīva — vilciens. "Neko daudz nemainīs tas, ka līdz šim
autobusi no kādas vietas kursējuši reizi stundā, bet tagad kursēs reizi
pusotrā stundā," uzskata A.Ļubļins.
"Mums šodien ir jābūt skaidrībai, kā turpmāk tiks nodrošināti pasažieru pārvadājumi Latvijā, īpaši sākoties jaunajam mācību gadam. Analizējot iespējamos attīstības modeļus, valstij un pašvaldībām jāņem vērā prognozējamo energoresursu un apkures izmaksu pieaugumu, kā arī to ietekmi uz katra iedzīvotāja personīgo budžetu," pirmdien pēc tikšanās ar Satiksmes un Finanšu ministrijas pārstāvjiem sacījis premjers Ivars Godmanis (LPP/LC). Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers (LPP/LC) uzskata, ka valsts dotācijai nākamos gados jābūt tikpat lielai kā šogad. Turpmākās pārmaiņas sabiedrisko autotransportu gaida pēc jaunā gada, kad maršrutu apkalpošanu uzņemsies firmas, kas būs uzvarējušas Autotransporta direkcijas izsludinātajā konkursā. Konkurss izsludināts par astoņām maršrutu tīkla daļām, piedāvājumi tam jāiesniedz līdz 29.augustam. Uz jautājumu, vai arī tad gaidāms jauns sadārdzinājums, A.Ļubļins atbild: "Lētāks jau nekas nepaliek."
Lūdz valsts atbalstu
Tikmēr asociācija Latvijas auto otrdien plāno vērsties pie premjera ar lūgumu atbalstīt autopārvadātājus, neiekasējot nodevas par ceļu izmantošanu un samazinot degvielas akcīzes nodokli. Pretējā gadījumā nozare varētu piedzīvot uzņēmumu bankrotu vilni. Autotransporta institūta direktors profesors Gundars Liberts norāda, ka, krītot pirktspējai, tiek mēģināts samazināt izmaksas arī uz pārvadātāju rēķina, kuri, lai saņemtu pasūtījumus, spiesti samazināt savu pakalpojumu cenu. Daudzi uzņēmumi varētu nespēt turpināt darbu šādos apstākļos.