Eiropas komisāre transporta jautājumos Adina Joana Veleana videouzrunā norādīja, ka Rail Baltica būvniecības sākums Rīgā ir pagrieziena punkts visā Eiropas Savienības integrācijas vēsturē.
"Rail Baltica ir Eiropas Savienības viena no prioritātēm, šis ir Eiropai kritiski svarīgs infrastruktūras projekts. Tas ir nozīmīgs iedzīvotāju labklājībai, biznesa iespējām, jaunuzņēmumiem un ekonomikai. Es apsveicu Latviju, ka par spīti globālajai pandēmijai, būvdarbi ir sākušies savlaicīgi," norādīja Veleana.
Rīgas Centrālais mezgls ietver Rīgas dzelzceļa stacijas kompleksa pārbūvi, dzelzceļa tilta pār Daugavu būvniecību, Eiropas platuma sliežu ceļu izbūvi, uzbērumu norakšanu un estakādes izbūvi, kā arī blakus esošās infrastruktūras būvniecību.
Rail Baltica koordinējoša uzņēmuma RB Rail valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna uzsvēra, ka būvdarbu sākums ir nozīmīgs posms Rail Baltica attīstībā Latvijā visiem projektā iesaistītajiem uzņēmumiem. No apjomīgiem projektēšanas darbiem, kas vairākus gadus noritēja Latvijas un ārvalstu arhitektu, būvinženieru un konstruktoru birojos, nonākts nākamajā - būvniecības posmā.
Tādējādi no pirmdienas Rail Baltica būvniecības darbi norit visās Baltijas valstīs.
Būvsabiedrība BeReRix ir sākusi darbu Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu puses laukumā. Būvlaukums ir veidots tā, lai nodrošinātu nepārtrauktu darbu dienas un nakts maiņās, un distancēšanās iespējas vidēji 100 darbiniekiem, kas strādās būvlaukumā.
Lai nodrošinātu efektīvu noteikumu ievērošanu "BeReRix" komandas un apakšuzņēmēju darbu kontrolēs Covid-19 vadītājs un monitorings tiks fiksēts speciāli izstrādātā "BeReRix" Covid-19 aplikācijā. Būvlaukumā darbinieki tiks organizēti komandās pa 12 cilvēkiem, lai nodrošinātu nepieciešamo distancēšanos koplietošanas telpās.
Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla pirmie būvdarbi notiks laukumā starp Rīgas centrālo dzelzceļa staciju un Satiksmes ministrijas ēku, un gar dzelzceļa līniju starp Maskavas un Lāčplēša ielu. Visu darbu izpildes laiku Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkaimē satiksmes dalībniekiem un gājējiem tiks nodrošināta nepārtraukta satiksmes organizācija. Interesenti varēs sekot arī līdzi darbu norisei mājaslapā edzl.lv, kurā izvietota interaktīva darbu karte. Par plānotajiem satiksmes ierobežojumiem varēs uzzināt gan vietnē edzl.lv, gan projekta mājaslapā info.railbaltica.org.
Pilnsabiedrībā BeReRix apvienojušies Beļģijas būvnieks Besix Group, Latvijas ReRe Būve un Itālijas Rizzani de Eccher, ar mērķi īstenot Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību.
BeReRix sastāvā arhitektūras risinājumus izstrādā itāļu Crew kopā ar Latvijas Arhis arhitekti. Būvkonstrukciju risinājumus nodrošina beļģu uzņēmumi Greisch, TUC Rail, itāļu DEAL un Latvijas uzņēmumi Celuprojekts un BICP. Sliežu risinājumus gatavo Beļģijas eksperti no TUC Rail, sadarbojoties ar Konstruktionsgruppe Bauen Latvija. Ēkas inženiertīklus izstrādā Belam-Riga. Projektēšanas komandā darbojas arī vietējie projektēšanas un inženiertīklu eksperti - Celuprojekts, Citrus Solutions, O3FM, Sprinkleru serviss, Aqua-Brambis, Elsana, Karlis, Arhis MEP.
Kopš šā gada janvāra BeReRix sadarbojas arī ar uzraugošo būvinženieru komandu Egis-Deutche Bahn, ko veido EGIS RAIL SA, DB Engineering & Consulting GMbH un EGIS Batiments International.
Jau ziņots, ka Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka Rail Baltica izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka Rail Baltica dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.