N.Freivalds, darbu viņš pārtraucis pagājušajā piektdienā, 5.oktobrī, abpusēji vienojoties. Vienlaikus viņš nenoliedz, ka neveiksmīgā vilcienu iepirkuma sarunu dēļ bijis jāaiziet no uzņēmuma.
Freivalds skaidroja, ka, lai arī viņu vēloties pataisīt par galveno grēkāzi, tas neizdodoties. Latvijai Eiropas Savienības (ES) finansējums vilcienu iegādei joprojām esot pieejams, un tas bijis pieejams arī 2.aprīlī, parakstot līgumu ar Spānijas kompāniju Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A. (CAF), tikai Finanšu ministrija varot piemērot korekcijas.
Freivalds vēlreiz apliecināja, ka saņemti visi juridiskie atzinumi, ka ar CAF 2.aprīlī parakstītais līgums atbildis visām prasībām un nekādas ES korekcijas to neapdraudēja.
Bijusī amatpersona arī noraidīja, ka baumas, ka viņš īpašumus no sava vārda pārraksta radiniekiem, ir saistīts ar vilcienu iepirkuma neveiksmīgo līgumu. Viņš skaidroja, ka tas darīts personisku apsvērumu dēļ, jo radušās neskaidrības ar banku Citadele.
Kā ziņots, pašreizējā PV valde Arta Birkmaņa vadībā tika iecelta šā gada maijā. Pirms tam kopš 2011.gada oktobra strādāja Freivalda vadīta valde, bet vēl agrāk - kopš 2009.gada augusta - PV valdi vadīja Židkovs, liecina Firmas.lv informācija.
3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un CAF par jauno vilcienu iegādi nav panākta, jo CAF nebija gatavs parakstīt Freivalda 2.aprīlī parakstītā līguma grozījumus, ko piedāvāja jaunā valde, kura uzskatīja, ka bez grozījumiem Latvija var zaudēt ES finansējumu 100 miljonu latu apmērā.
Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. 2011.gada martā Eiropas Komisija apstiprināja ES Kohēzijas fonda (KF) lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu, un no projekta kopējām izmaksām KF finansējums ir 100 miljoni latu.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.