Iecerēta jauna kārtība - ja, izplatot medikamentus, ražotājs piešķir atlaidi zālēm lieltirgotavai, tad lieltirgotavas un aptiekas zāļu cena būs jārēķina, atskaitot šo atlaidi, stāsta Juris Bundulis, VM valsts sekretāra vietnieks. Tā atlaides izjutīšot tieši pacienti, nevis zāļu lieltirgotavas, kā mēdz būt tagad.
Pretēji domā Latvijas Zāļu lieltirgotāju asociācijas (LZLA) priekšsēdētājs Mārcis Rutulis, kurš norāda - grozījumi dos to, ka cenu samazinājuma vietā notiks cenu paaugstināšana, būtiski cietīs zāļu apgāde, samazināsies konkurence, cietīs pacientu intereses. Viņš prognozē, ka daļa lieltirgotāju pārdos medikamentus aptiekām tikai ar priekšapmaksu. Tas ātri novedīšot pie vairāku simtu aptieku skaita samazināšanās, īpaši mazo un vidējo aptieku, kuras atrodas ārpus lielajām pilsētām. VM ierēdņi par šādu apdraudējumu saka - pašreiz gaidām papildu informāciju no individuālajām aptiekām par saņemto atlaižu nosacījumiem un apjomu.
Medijos jau daudz ziņots par zāļu ražotāju (īpaši lēto ģenērisko zāļu ražotāju) sūdzībām, ka lieltirgotavas, kurām pašām pieder ķēžu aptieku tīkli, teju vai «izspiežot» no ražotājiem atlaides par zāļu tirgošanu, vidēji tās esot 20 līdz 30%, taču mēdz būt arī krietni augstākas. Taču nereti atlaides «apēdot» pati lieltirgotava - līdz pircējiem tās nenonāk. Veselības ministrs Juris Bārzdiņš (ZZS) Dienai uzsver: «Atlaide ir mārketinga rīks. Un atlaidi nekad nedod tāpat, bet gan - lai vairāk tiktu pārdoti konkrētas grupas medikamenti. Tāpēc produkti, kuriem nav mārketinga, tiek noslēpti tālākajos aptiekas plauktos.»
Pilnu rakstu lasiet laikraksta Diena trešdienas numurā!