Ar transportlīdzekļa nodokļiem saistītās izmaksas Igaunijā ir ievērojami
mazākas un tas sekmē turīgo iedzīvotāju nodokļu migrāciju uz Igauniju, de facto
apstiprināja Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes
priekšsēdētājs Viktors Kulbergs. Precīzas statistikas par to, cik tad Latvijas
iedzīvotāju reģistrējuši mašīnas Igaunijā gan nav.
„Mēs vienīgi tādā individuālas aptaujas rezultātā varam sajust, ka luksus mašīnas, pat līdz pusei apmēram no pārdošanas apjomiem, aiziet Igaunijā,” atzina V.Kulbergs.
Latvijā spēkā esošā nodokļu likumdošana nosaka, ka juridiskām personām, kas iegādājušās vieglo automobili par summu virs Ls 25 000, šāda automobiļa iegādes, tehniskās apkopes un pat degvielas izmaksas nav atļauts norakstīt kā saimnieciskos izdevumus. Tautā šos ierobežojumus visbiežāk dēvē par luksus auto nodokli.
Piemēram, turīgais pircējs iegādājoties un reģistrējot premium klases Porshe Cayenne džipu un samaksājot pievienotās vērtības nodokli Latvijā iztērē aptuveni 61 500 latus, salīdzinoši Igaunijā šī summa ir vairs tikai 50 000 latu, jo nav jāmaksā PVN, norāda de facto. Tāpat tiek ietaupīta maksa par pirmo reģistrāciju, vieglo automobiļu nodoklis un transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Kopējais ietaupījums tikai no reģistrācijas un ikgadējiem maksājumiem ir aptuveni 12000 latu vienai automašīnai. Neņemot vērā vēl tos finansiālos ieguvumus, kas saistās ar šādas automašīnas ikdienas ekspluatācijas izmaksām, kuras Igaunijā var norakstīt uzņēmuma izdevumos.
Ceļu satiksmes likuma 9. pantā minēts, ka Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem
aizliegts Latvijas teritorijā ceļu satiksmē vadīt ārvalstīs pastāvīgi
reģistrētu vieglo automobili. Izņēmums skar tos, kuri ārvalstīs veic uzņēmējdarbību,
vai ir šī uzņēmējdarbības veicēja pirmās pakāpes radinieki. Šiem autovadītājiem
gan ir jāizņem speciāla atļauja Latvijas ceļus satiksmes direkcijā, kas ir bez maksas,
norādīja de facto.
Daļa Latvijā dzīvojošo uzņēmēju izmanto šo likuma vēlību un savu autoparku reģistrē Igaunijā.
Šobrīd Latvijas nodokļu politika nav auto īpašniekiem draudzīga un vēl mazāk tā ir izdevīga valstij, tādēļ šie jautājumi būtu jāpārskata, atzina V.Kulbergs. Viens no ierosinājumiem būtu, līdzīgi kā tas ir Igaunijā un Lietuvā, transporta ekspluatācijas nodokli iekļaut degvielas cenā. Tādejādi arī ārvalstīs reģistrēto automobiļu īpašnieki veiktu vismaz daļējas iemaksas Latvijas valsts budžetā.
Finanšu ministrija šobrīd nekādas pārmaiņas ar autotransportu saistītajā nodokļu likumdošanā neplāno, uzsverot, ka Transportlīdzekļu ekspluatāciju nodoklis ir nacionālais nodoklis, kas nav harmonizējams un katra ES dalībvalsts izvēlas šos nodokļu režīmus, sabalansējot ar kopējo nodokļu sistēmu un valsts juridisko sistēmu.
who cares
Fiksais
alkatīgo bāleliņu lāsts