Pašlaik ir spēkā 2009.gadā noteiktie ierobežojumi ģimenēm ar bērniem piešķiramajiem un izmaksājamajiem valsts pabalstiem, kas noteikti līdz 2014.gada 31.decembrim. Tie nosaka, ka, izmaksājot vecāku pabalstu par bērniem, kas dzimuši pēc 2010.gada 2.novembra, to maksimālais apmērs dienā ir 11,51 Ls un 50% no summas virs 11,51 Ls. No 2013.gada 1.janvāra maksimālais apmērs dienā būs 23,02 Ls un 50% no summas virs 23,02 Ls.
Tāpat kopš 2010.gada maternitātes pabalsta un paternitātes pabalsta apmērs ir noteikts 80% apmērā no cilvēka vidējās apdrošināšanas iemaksu algas. Tā maksimālais izmaksājamais apmērs dienā ir 11,51 Ls un 50% no summas virs 11,51 Ls. Maternitātes un paternitātes pabalstu arī pēc 2012.gada 31.decembra piešķirs 80% apmērā no cilvēka vidējās apdrošināšanas iemaksu algas.
Izmaiņām vecāku pabalsta, maternitātes pabalsta un paternitātes pabalsta apmēros ar 2013.gada 1.janvāri, salīdzinot ar 2013.-2014.gadā plānotajiem izdevumiem, papildus būs nepieciešami 6,5 miljoni latu 2013.gadā, savukārt 2014.gadā – 6,7 miljoni latu, salīdzinot ar 2012.gadā plānotajiem izdevumiem: 2013.gadā 7,1 miljoni latu, 2014.gadā – 9,2 miljoni latu.
Vienlaikus plānots, ka ģimenes valsts pabalsta apmēru, kas pašlaik ir 8 lati mēnesī par katru bērnu, nemainīgu saglabās līdz 2014.gada 31.decembrim. Savukārt no 2015.gada 1.janvāra plānots atjaunot ģimenes valsts pabalsta apmēra diferenciāciju atkarībā no bērnu skaita ģimenē, proti, pabalsta lielumu par pirmo bērnu ģimenē noteiktu Ministru kabinets, par otro bērnu ģimenē ģimenes valsts pabalsts būtu divas reizes, bet par trešo bērnu un nākamajiem bērniem – trīs reizes lielāks nekā par pirmo bērnu ģimenē.
Labklājības ministrijas (LM) aprēķini liecina, ka ģimenes valsts pabalsta izmaksas turpināšanai 2013.gadā valsts budžetā nepieciešamā summa būs 28,8 miljoni latu, 2014.gadā – 28,5 miljoni latu. Plānots, ka 2015.gadā, lai izmaksātu diferencētos pabalstus, būs vajadzīgi 46,5 miljoni latu.
Ministre skaidro, ka, paaugstinot vecāku pabalstu griestus, tiks sniegts būtisks atbalsts personām ar vidējiem ienākumiem, kas viņus varētu motivēt saņemties lēmumam arī otrajam un trešajam bērnam. Turklāt ar vecāku pabalsta griestu pacelšanu tiks panākts lielāks balanss starp ienākuma grupām.
Pie pašreizējās situācijas pabalsta griestu paaugstināšana maksimālo iespējamo atbalsta saņēmēju skaitu palielinās par 20% personu, turklāt patlaban paliek vairs tikai 15% personu, kuru bruto ienākumi ir virs 700 latiem mēnesī un kuriem šis pabalsts nekalpo kā galvenā motivācija, lai izšķirtos par bērnu laišanu pasaulē, uzsver I.Viņķele.
LM uzskata, ka valsts sociālās apdrošināšanas pabalstu apmēru ierobežojumu turpmāka piemērošana ģimenēm ar bērniem izmaksājamiem pabalstiem negatīvi ietekmē cilvēku motivāciju legāli strādāt un veikt sociālās apdrošināšanas iemaksas, kā arī neveicina demogrāfiskās situācijas uzlabošanos valstī. Tāpēc turpmākā ierobežojumu piemērošana vairs nebūtu sociālekonomiski lietderīga, bija teikts LM sagatavotajā, valdības otrdien izskatītajā informatīvajā ziņojumā Par sociālās aizsardzības jomas tiesību normu, kurām jāsāk darboties 2013.- 2015.gadā, ieviešanas izvērtējumu.
(papildināts virsraksts un visa ziņa)