Katra otrdienas vakara amoka skrējienā iesaistītā puse stāsta savu stāstu, uzpeld jaunas, savstarpēji konfliktējošas detaļas. Skaidrības nav pat par pašu sākumu - neviens nezina, kurā brīdī pārstāja strādāt Beverīnas dzinējs. Par šo problēmu tā ziņoja četros pēcpusdienā, taču, visdrīzāk, tā bija konstatēta jau ātrāk. Kuģis Gints, kas it kā nelaimes brīdī atradās vistuvāk Beverīnai, devās jūrā tikai otrdien ap trijiem pēcpusdienā. Ginta kapteinis Vladislavs Šadrins neapstiprina neoficiālo informāciju, ka kuģis devās ar nodomu vilkt krastā Beverīnu, - tas būtu bijis lētāk, nekā prasīt velkoņa palīdzību. Ir zināms, ka Beverīnas īpašnieks Igors Fikss un Ginta īpašnieks Inārijs Voits bijuši darījumu partneri. I.Fiksa kuģi ne reizi vien nonāca likumsargu uzmanības lokā par pārkāpumiem. Nav izdevies arī noskaidrot, kurā brīdī kuģim radās sūce. "Tās ir blēņas un salti meli," saka Liepājas ostas kapteinis Eduards Raits, komentējot ziņas, ka Beverīnai liegts ienākt ostā. Kuģis nemaz līdz ostai netika atvilkts, viņš atgādina. Sākoties stipram vējam, sāka trūkt troses un Gints nespēja pavilkt Beverīnu. Tādēļ tā palika dreifējam vairākas jūras jūdzes no ostas. NBS taisnojas Iesaistītās puses uzsver vienu - līdz pēdējam brīdim runāts vien par kuģa glābšanu, ne komandas evakuāciju. NBS kuģim Virsaitis, kas uz notikuma vietu devās ap pusseptiņiem, sākotnēji bijis dots rīkojums vērot situāciju. Koordinācijas centrs Rīgā Virsaitim piešķīra glābšanas kuģa statusu īsi pirms Beverīnas nogrimšanas. "Par cilvēku glābšanu runas nebija," uzsver kuģa kapteinis Ingars Pauris. Pirmās ziņas, ka apkalpe grasās pamest kuģi, izskanējušas 15 minūtes pirms apgāšanās. Virsaitis ieteicis vēl nesēsties plostā, jo no tā varēs nocelt vien helikopters, kas, ātrākais, var ierasties pēc pusotras stundas. Septiņas minūtes pēc šīs sarunas Beverīnas gaismas izdzisa. Kad notikuma vietu izgaismoja Virsaiša prožektori, Beverīna bija pazudusi. Tā nogrima, neizplatījusi SOS signālu. Virsaiša apkalpe pamanīja vienu cilvēku ūdeni. Tika mestas virves, glābšanas riņķi, plosts, taču pēc brīža vilnis viņu aizskaloja. Helikopters no Zviedrijas tika izsaukts vien tad, kad Beverīna apgāzās. Lai arī nav skaidrs, vai būtu bijis iespējams izglābt vienu no apkalpes locekļiem, ja helikopters ierastos ātrāk, negadījums atklājis kādu nepilnību NBS. Izrādās - Latvijā nebija neviena no trim kapteiņiem, kas ir apmācīti vadīt lidaparātus krīzes situācijā. Tādēļ lidoja zviedri. Plosts un vestes bija Ūdenslīdēji piektdien noskaidroja, ka kuģis ir stipri bojāts, ne dzīvojamajās telpās, ne stūres mājā cilvēki atrasti netika. Sestdien tiks pārbaudīta mašīntelpa un kravas telpa. Tas, iespējams, ļaus atbildēt, vai Beverīna no jūras cēlusi laukā krāsaino metālu - padomju laikā izvietotos vara sakaru kabeļus. Tāpat jūrā pavadītas zvejas dienas tam bijis nepieciešams uzkrāt, lai saņemtu ES kompensāciju par kuģa sagriešanu. I.Fikss Dienai stingri to noliedza, Beverīna esot zvejojusi brētliņas. Nevēlēšanās, ka kāds atklāj dīvaino kravu, un centieni saglābt kuģi varēja būt iemesls, kādēļ I.Fikss lika apkalpei palikt uz kuģa. Šobrīd visasāk tiek kritizēta Virsaiša rīcība. Pēc E.Raita domām, nekas neliecina, ka militāristi pieļāvuši būtiskas kļūdas. Taču esot skaidrs, ka neviens operācijā iesaistītais, arī Beverīnas apkalpe, līdz pēdējam neapjauta situācijas nopietnību. Piektdien noskaidrojās, ka nepamatoti bijuši apgalvojumi par plosta un vestu neesamību. Komanda bija pat nolaidusi plostu. "Taču kuģa masts bija plostu saspiedis un norāvis dzelmē," stāsta E.Raits. Pēc Beverīnas nogrimšanas bija redzamas glābšanas vestes, stāsta Virsaiša cilvēki. Neatbildēts paliek jautājums, kādēļ tās nebija apkalpei mugurā. *** No kuģu satiksmes dienesta sardzes žurnāla 16.20. [no] Beverīna saņ. info.: vajadzīga palīdzība, ir apstājies galvenais dzinējs, vajadzīga tauvošana. 21.46 Beverīna ziņo, ka ir gatava pārsēdināt cilvēkus plostā, paziņot par to vadībai un MRCC*. 21.54 Virsaitis uz sakariem ar Beverīnu saka, lai vēl nesteidzas pārsēsties plostā, jo tad būtu problēma viņus no plosta savākt. Beverīna saka, ka pakaļgalam sāk skaloties virsū ūdens. 22.01 Beverīna pazūd no radariem, un vizuāli to apstiprina arī A-53**. 22.08. MRCC informē, ka uz notikuma vietu izlido Zviedrijas helikopters (..) A53 informē, ka ūdenī redz kustamies visādas drazas un vienu cilvēku starp tām. Pieiet neesot iespējams, esot iemests glābšanas plosts, izšautas sarkanas un zaļas raķetes. 23.14 Helikopters no Zviedrijas iziet uz sakariem ar A-53. *Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs **Kuģis Virsaitis
Par "Beverīnas" nogrimšanu uzpeld jaunas, savstarpēji konfliktējošas detaļas
Pelēkzaļajā jūras ūdenī šūpojas koši oranža boja. Tā ir vienīgā liecība, ka šeit piecpadsmit metru dziļumā, sasvēries uz kreisā sāna, dzelmē guļ zvejas kuģis Beverīna. Pēc brīža netālu no bojas parādās trīs melni, apaļi bumbuļi - ūdenslīdēju galvas. Viņi pabeiguši pirmo vraka apskati. Pievakarē, kad vīri jau atgriezušies krastā, vienu skaidru versiju par to, kas notika ar Beverīnu, uzbūvēt nav iespējams.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.
Seko mums
Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!
Ziņas e-pastā
Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!