Laika ziņas
Šodien
Sniega pārslas
Rīgā +1 °C
Sniega pārslas
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Pircējiem preces cena ir svarīgāka par ražošanas valsti

"Dzīvojam ekonomiskā kara apstākļos, un, jo ātrāk to sapratīsim, jo vieglāk mums būs nosargāt savas pozīcijas," šādi nepieciešamību organizēt akciju Nepērc svešu! pamato viens no tās iniciatoriem, Latvijas Zivrūpnieku savienības prezidents Didzis Šmits.

Dienas aptaujātie uzņēmēji un reklāmas speciālisti piekrīt, ka iedzīvotājiem vajag atgādināt par vietējiem produktiem un ražotājiem, tomēr uzsver, ka akcija Nepērc svešu! pierādījusi, veidojot šāda veida kampaņas, nepieciešams rūpīgāk domāt par komunikācijas stilu un mērķauditorijas precīzu definēšanu.

Jau pērn Diena rakstīja, ka akcija Nepērc svešu arī aktualizējusi jautājumu par to, kas īsti uzskatāms par Latvijas produktu, jo daudzi mūsu valstī ražoti produkti patiesībā tiek ražoti no ievestām izejvielām.

Patlaban tirgotāju novērojumi liecina, ka pircēji arvien lielāku uzmanību pievērš produkta izcelsmes valstij un sastāvam, taču būtisks izvēles faktors joprojām ir cena. Veikalu tīkla Rimi pircēji tomēr arvien biežāk savos pirkumu grozos izvēlas likt Latvijā ražotus produktus, atzīst Rimi pārstāve Laura Podskočija. Savukārt vairumam veikalu tīkla Maxima klientu noteicošā ir cena, norāda uzņēmuma pārstāvis Ivars Andiņš. Maxima aptaujas rezultāti liecina, ka, iegādājoties produktu, 67,7% aptaujāto iedzīvotāju kā visnozīmīgāko faktoru nosaukuši pievilcīgu cenu, 68,4% - derīguma termiņu, 25,2% - izcelsmes valsti, bet 27,9% - krāsvielu, garšas un smaržas pastiprinātāju neesamību produktos.

Latvijas Universitātes asociētā profesore socioloģe Baiba Bela gan norāda, ka trūkst precīzu datu, kas raksturotu to, vai un cik bieži iedzīvotāji iegādājas mūsu valstī ražotus produktus, un iemeslu, kādēļ tiem ir svarīgi izvēlēties tieši Latvijā ražotas preces. Arī pieejamie pētījumi parāda atšķirīgu situāciju. Piemēram, DNB barometra aptaujā ir noskaidrots, ka 24% iedzīvotāju nepievērš uzmanību produkta izcelsmes valstij, un tikai 35% atzina, ka viņiem produkta ražotājvalsts ir svarīga un viņi dod priekšroku Latvijā ražotajiem pārtikas produktiem. Savukārt saistībā ar preču zīmi Latvijas produkts veiktā aptauja parāda optimistiskāku ainu - 93% valsts iedzīvotāju tirdzniecības vietās ir svarīgi atpazīt Latvijas produktus, taču tas nenozīmē, ka iedzīvotāji šos produktus ikdienā patiešām iegādājas.

Vairāki uzņēmēji uzskata, ka Latvijas ražojumiem iedzīvotāju ikdienas patēriņa grozos, kā arī valsts un pašvaldības iepirkumos ir pārāk maza vieta, un tieši tādēļ pērn tika aizsākta akcija Nepērc svešu!, kuras mērķis ir vietējās produkcijas noieta palielināšana tirgū un iedzīvotāju ekonomiskā patriotisma veicināšana. Kampaņas veidotāji vēlas panākt, lai katrs aizdomātos par to, ka vienmēr, pērkot kādu produktu vai pakalpojumu, priekšroku nepieciešams dot vietējam ražotājam, tādējādi naudu atstājot Latvijā.

"Ja mēs naudu atstātu Latvijā, protams, ka tas ģenerētu vēl lielāku naudu un dotu atspēriena punktu daudziem mūsu valsts ražotājiem. Tas nav nekas jauns, ko mēs darām, to dara daudzas valstis šobrīd Eiropā, rūpējoties par savu ekonomiku un par saviem ieņēmumiem," skaidro viens no kampaņas iniciatoriem D. Šmits.

Viņš uzskata, ka teju gada laikā kopš kampaņas sākšanas izdevies pievērst sabiedrības uzmanību Latvijas produktiem, un daudzi aizdomājušies par saviem iepirkšanās paradumiem. Tiesa gan, pētījumu aģentūras TNS sadarbībā ar telekompāniju LNT veiktais pētījums liecina, ka akcija pievērsusi mazāk nekā puses iedzīvotāju uzmanību - 41% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju bijuši informēti par akciju Nepērc svešu!, un no tiem tikai 6% atzinuši, ka par akciju ir ļoti labi informēti, savukārt pārējie 35% bija "kaut ko dzirdējuši".

Latvijas Reklāmas asociācijas valdes locekle Ingrīda Krīgere-Lāce akcijai velta kritiskus vārdus, sakot, ka tās veidotāji nav spējuši precīzi noteikt akcijas mērķauditoriju, turklāt vēlme pateikt ziņojumu bijusi pārāk izplūdusi. «Ar katru mērķauditoriju jārunā konkrēti, ņemot vērā tos atslēgas vārdus, kas uzrunā tieši šo auditoriju. Politiķiem tas būs viens vēstījums, bet parastajiem patērētājiem - pavisam cits," uzsver I. Krīgere-Lāce.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas