PTAC ir saņēmis informāciju par vairākiem gadījumiem, kad precēm vai pakalpojumiem tiek piedēvētas īpašības, ka tās var pasargāt vai tās var izmantot terapijā pret jaunā koronavīrusa izraisīto slimību Covid-19.
"Šobrīd publiskajā vidē ir pieejama visdažādākā informācija par Covid-19 vīrusu. Informācijas mērķi var būt visdažādākie, viens no tiem – izmantojot vīrusa izplatību, mēģināt pārdot preces vai pakalpojumus. Patērētāji šajā laikā ir sevišķi neaizsargāti pret dažādiem maldinošiem apgalvojumiem, kas reklamē produktus, piedēvējot tiem īpašības, kas palīdzētu nesaslimt vai izveseļoties no vīrusa izraisītās slimības. PTAC stingri uzrauga situāciju un nekavējoties reaģē uz saņemtajiem signāliem," uzsver Lene.
PTAC min arī piemērus, kur reklāmas raisa pamatotas aizdomas par faktu patiesumu:
- Iekārta, kas attīra ūdeni un garantē vīrusu un baktēriju iznīcināšanu, apgalvojot, ka ūdens pēc iekārtas lietošanas būs brīvs no jaunā koronavīrusa. PTAC norāda, ka, ņemot vērā kompetento iestāžu, kā arī ārstu un ekspertu secinājumus, nav informācijas, ka Covid-19 vīruss izplatās dzeramajā ūdenī vai ka ir kāda ierīce, kas var attīrīt no tā.
- Nabassaites cilmes šūnu terapija, kas palīdzēs ārstēt jaunā koronavīrusa izraisīto slimību Covid-19. Šobrīd nav izstrādāti vai citādi konstatēti medikamenti, terapijas vai citi ārstniecības līdzekļi, kas ārstētu vai pasargātu no slimības, ko izraisa koronavīruss, tādējādi reklāma slimības ārstēšanai vai prevencijai ir maldinoša.
- Solārija pakalpojumi tiek reklamēti apgalvojot, ka UV starojuma iekārtas uzlabos cilvēka veselību. Ultravioletā starojuma iedarbība var būt kaitīga cilvēka veselībai, tādēļ norādīt uz šāda pakalpojuma pozitīvo ietekmi uz cilvēka veselību/šajā gadījumā vīrusu un baktēriju iznīcināšanu, ir aizliegts.
PTAC ir konstatējis, ka ir vēl dažādas preču grupas, piemēram, gaisa attīrītāji un jonizētāji, Covid-19 diagnosticēšanas testi u.c., kas arī tiek piedāvāti iegādei patērētājiem.
PTAC atgādina, ka negodīgas komercprakses regulējums aizliedz sniegt patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt izārstēt slimības, novērst disfunkciju vai fiziskos defektus.
Ņemot vērā, ka patlaban zāles pret Covid-19 nav pieejamas, tad šādu un līdzīgu frāžu izmantošana nav pieļaujama, uzsver Lene.
PTAC aicina patērētājus kritiski izvērtēt piedāvājumus un reklāmas saistībā ar Covid-19. Patērētāji aicināti būt kritiskiem un rūpīgi izvērtēt pieejamo informāciju, uzdodot sev jautājumus par izplatītās informācijas avotu, viņu atpazīstamību, finansējuma avotiem, uzticamību un informācijas avota identitātes atklātību.
Tāpat patērētāji aicināti padomāt, kāds ir attiecīgās informācijas mērķis un vai šie vēstījumi ir pierādāmi. Patērētāji aicināti izmantot dažādus neatkarīgus avotus faktu pārbaudīšanai - vienmēr vairāk nekā vienu informācijas avotu. Visbeidzot pēc faktu pārbaudes sev jājautā, vai informācija joprojām šķiet patiesa. Atbildes par Covid-19 iedzīvotāji aicināti meklēt uzticamās interneta vietnēs, piemēram, https://covid19.gov.lv/.
Pēc saskaršanās ar jaunu un satraucošu informāciju, iedzīvotāji aicināti ieturēt pauzi un pēcāk mēģināt ar kādu citu cilvēku to pārrunāt, mēģināt pārbaudīt faktus, iekams izlemt, ko ar šo informāciju darīt - iegādāties kādas preces, dalīties informācijā ar citiem, vienkārši ignorēt informāciju vai nodot to atbilstošajām iestādēm. Aizdomās par komersantu negodprātīgu rīcību, jāziņo PTAC.
Tāpat PTAC aicina rūpīgi izvērtēt dažādu preču un pakalpojumu iegādi, par kuriem tiek izteikti šādi apgalvojumi un sekot līdzi Pasaules veselības organizācijas mājas lapā pieejamajai informācijai par visbiežāk sastopamajiem mītiem par Covid-19. Vienlaikus PTAC aicina tirgotājus neizmantot savos piedāvājumos frāzes, kas patērētājiem liek domāt par to labvēlīgo ietekmi, izvairoties vai ārstējoties no Covid-19.
Ilgi ekonomika to nepavilks