Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Raidījums: Baltic Taxi izveidojis vērienīgu sistēmu, kā nemaksāt PVN

Taksometru kompānijai_ Baltic Taxi _2015.gadā ar maksātnespējas procesa palīdzību esot ne tikai izdevies izvairīties no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) vairāk nekā 400 tūkstošu eiro uzrēķina, bet arī izveidot vairāk nekā 150 kompāniju tīklu, kas šobrīd faktiski ļaujot nemaksāt pievienotās vērtības nodokli, pirmdien vēsta LTV raidījums Aizliegtais paņēmiens.

Tajā pašā laikā visu _Baltic Taxi zīmola tīklu šobrīd pārstāv Jānis Naglis, kurš vienlaikus ir arī padomes loceklis Latvijas Darba Devēju konfederācijā, kas ir valdības sociālais partneris un dod dažādus padomus, tajā skaitā arī nodokļu jomā un ēnu ekonomikas apkarošanā. "Šī nav ēnu ekonomika," par izveidoto sistēmu saka pats Naglis, norādot, ka Baltic Taxi_ izvēlētā uzņēmējdarbības forma ir pilnīgi legāla.  _Baltic Taxi _sistēma ir šāda - vairāk nekā 150 uzņēmumi nomināli pieder pašiem taksometru šoferiem, kas izmanto _Baltic Taxi _zīmolu, automašīnas un zvanu centru. Tie visi pārsvarā ir mikrouzņēmumi. Arī pēc Nagļa teiktā taksometru vadītāji tos radījuši paši, proti, ir mazie uzņēmēji. Raidījums Aizliegtais paņēmiens gan atklājis, ka šo it kā mikrouzņēmēju finanšu plūsmu uzņēmumu kontos organizē pilnvarota persona, lielākajā daļā gadījumu - Ilze Palmbaha -, kas jāpilnvaro, tiklīdz kā šoferis tiek pie uzņēmuma. Viņa ir viena no Latvijas labākajām grāmatvedēm, kas šobrīd vada Latvijas grāmatvežu asociāciju. Latvijas prezidentūras Eiropas Savienībā laikā Ilzi Palbmahu kā nodokļu konsultanti algoja arī Finanšu ministrija.   "Ir konkrēta, pilnvarota persona, kura darbojās tavā vietā. Tu viņu pilnvaro principā, ja tu gribi to bankas kontu, tu viņu pilnvaro, un viņš tur darbojas," raidījumam atklājis kāds taksometra vadītājs, kas darbu _Baltic Taxi _pametis nesen un kuram arī bijis savs mikrouzņēmums.  "Jā, visus maksājumus, visu viņš [pilnvarotā persona] pārskaita. Licences viņš tai mašīnai pērk [..]. Viņam [šoferim] nekas nav jādara, viņam ir tikai jāaizbrauc un jāparaksta dokumenti," turpina raidījuma intervētais taksometra vadītājs.Daudzo mikrouzņēmumi sistēma ļauj ekonomēt uz sociālajām iemaksām par šoferiem, taču šāda uzņēmuma sadalīšanas daudzos mazos, kas lielākoties nes Borta vārdu, ļauj nemaksāt arī PVN. Šobrīd valsts noteiktais apgrozījuma slieksnis, kad jāreģistrējas un jāmaksā PVN, ir 50 tūkstoši eiro gadā, taču gandrīz neviens no Baltic Taxi mikrouzņēmumiem tādu nesasniedz. Proti, tie visi darbojas apmēram 48 līdz 49 tūkstošu eiro gada apgrozījuma robežās, tādējādi maksājot vien mikrouzņēmuma nodokli 9% apmērā jeb aptuveni četrus tūkstošus eiro. Aizliegtais paņēmiens  taksometru uzņēmuma piekopto sistēmu ilustrē ar šādu piemēru - ja to pārnestu uz lielveikalu biznesu, tad kafijas plauktam būtu viens uzņēmums, baltmaizei - jau cits. Visi uzņēmumi, kuru gada apgrozījums nepārsniedz 50 tūkstošus, katrs no tiem iznomā vienu kvadrātmetru no telpām, vēl kasieru pakalpojumus, strādā ar vienu zīmolu, un rezultātā arī šādi var nemaksāt PVN.Raidījums Aizliegtais paņēmiens norāda arī uz vairākām sakritībām, kas liecina, ka patiesais labuma guvējs no Baltic Taxi aizvien varētu būt bijušais premjers Andris Šķēle, kura ģimene pastarpināti caur _Liepājas autobusu parku _bijusi uzņēmuma lielākais akcionārs pirms maksātnespējas procesa. Tagad, pēc aiziešanas no 400 tūkstošu eiro lielā uzrēķina, Baltic Taxi zīmolu ieguvis Sergejs Seņkāns. Aizliegtais paņēmiens norāda, ka Seņkāns bijis Šķēles oficiālais palīgs 10.Saeimā. Tāpat viens no _Baltic Taxi zīmola lietotājiem, firma Taxi Now_, pieder Jānim Bērziņam, kurš vienlaikus ir padomes priekšsēdētājs arī uzņēmumā MCH Investīcijas. Šī uzņēmuma valdē ir bijušais politiķis Ainārs Šlesers, arī Edgars Šķenders, kuram bijis kopīgs bizness ar Šķēles sievu un bērniem Liepājas autobusu parkā. Arī grāmatvede Ilze Palmbaha ir pamanāma sasaistē ar Šķēles uzņēmējdarbību. Piemēram, kā liecina Lursoft informācija, viņa kā grāmatvede apkalpojusi uzņēmumu Vaļņu nams 11, kurā šobrīd viena no valdes loceklēm ir Andra Šķēles meita Madara Šķēle-Dupate.  400 tūkstošu eiro lielo uzrēķinu par 2013.gadu un 2014.gada pirmo pusi Baltic Taxi Valsts ieņēmumu dienests aprēķināja 2015.gada sākumā, uzskatot, ka tobrīd lielās kompānijas sadalīšana daudzās mazās nav korekta un vērtējama kā nepamatota nodokļu optimizēšana. Pēc uzrēķina Baltic Taxi sākotnēji pārtapa kompānijā Baltijas taksometrs, kas 2015.gadā pieteica maksātnespēju.    Raidījums atklājis, ka Baltic Taxi nav vienīgais uzņēmums taksometru jomā, kas cenšas optimizēt nodokļu nomaksu. Līdzīgu daudzu uzņēmumu sistēmu ir uzbūvējusi vēl viena zināma kompānija - Panda Taxi -, kuras zīmols arī ir vienās rokās, bet tā izmantotāji ir daudzas dažāda izmēra kompānijas. Tiesa, izņemot pašu zīmola turētāju, kas nodokļos pērn samaksājis vairāk nekā 200 tūkstošus eiro, arī citas kompānijas ar lielu nodokļu nomaksu neizceļas. Piemēram, firma Tommot, uz kuras vārda ir licenzētas vairāk nekā 70 automašīnas, 2015.gadā nodokļos samaksāja 23 tūkstošus eiro. Tie ir aptuveni 328 eiro gadā no vienas automašīnas. Firma Artimaks, kura pārvalda astoņas automašīnas, pērn nodokļos pērn samaksāja 3,6 tūkstošus eiro, uz vienu mašīnu apmēram 450 eiro. Savukārt firma MČS, kas arī brauc ar_ Panda Taxi _zīmolu un uz kuru ir licenzētas 33 automašīnas, nodokļos pērn samaksāja 4,74 tūkstošus jeb nepilnus 150 eiro par mašīnu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas