Tikko akcijas kotēt biržā sāka kreditēšanas uzņēmums Eleving Group, šobrīd (līdz 29. novembrim) notiek pieteikšanās uz kafijas ražotāja Kalve Coffee akcijām. Tāpat Latvijā ir gaidāmi gan privāto uzņēmumu, gan valsts un pašvaldību uzņēmumu akciju publiskie piedāvājumi. Līdz ar to svarīgi izvērtēt, cik lielu lomu varētu spēlēt mazumieguldītāji (Latvijas un pārējo Baltijas valstu) šajos publiskajos akciju piedāvājumos. Piemēram, Eleving Group sākotnējais akciju piedāvājums piesaistīja 28% mazumieguldītāju un 72% institucionālo investoru. Protams, arī paši uzņēmumi ir ļoti dažādi – salīdzinoši mazs uzņēmums (Kalve Coffee), ar lielu un vietēju klientu bāzi (Rīgas Namu pārvaldnieks) un starptautiska lidsabiedrība (airBaltic).
Mazumieguldītājiem, Latvijas un Baltijas valstu uzņēmumiem kotējot savas akcijas biržā, ir nozīmīga loma, tomēr lielākās emisijās to īpatsvars procentuāli samazinās. "Lielie institucionālie ieguldītāji dod priekšroku apjomīgām emisijām, jo tās nodrošina pietiekamu ieguldījumu apjomu un likviditāti otrreizējā tirgū. Pamatojoties uz iepriekšējiem uzņēmumu akciju emisijām rezultātiem, nākotnes publiskajos piedāvājumos varētu sagaidīt līdzīgas tendences Baltijas tirgū," prognozē Signet Bank Investment Banking pārvaldes vadītājs Edmunds Antufjevs.
Ietekmē uzņēmums
Eleving Group sākotnējā akciju emisijā piedalījās gandrīz trešdaļa mazumieguldītāju, savukārt E. Antufjevs vērtē, ka Kalve Coffee plānoto 1,5 miljonu eiro emisijas apjoma dēļ nebūs piemērota institucionālajiem investoriem. Līdz ar to uzņēmums varētu piesaistīt lielāku mazumieguldītāju īpatsvaru, jo tā piedāvājums vairāk rezonē ar vietējo sabiedrību un investoriem, kuri meklē pazīstamus zīmolus. Savukārt starptautiski zināmais airBaltic, kas plāno akciju emisiju līdz pat 300 miljonu eiro apmērā, visticamāk, piesaistītu galvenokārt institucionālos investorus.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 21. novembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €1.00