Turklāt VARAM atgādina, ka Rīgas Satiksmes jaunais paaugstinātais tarifs 1,20 eiro apmērā par braucienu var stāties spēkā tikai tad, kad stājušies spēkā saistošie noteikumi par braukšanas maksas atvieglojumiem. Ņemot vērā, ka vairākas saistošajos noteikumos iekļautās normas ir prettiesiskas, diskriminējot Latvijas iedzīvotājus pēc to dzīvesvietas, šādi saistošie noteikumi nav stājušies spēkā.
RD priekšsēdētājs Nils Ušakovs (Saskaņas centrs), saņemot VARAM negatīvu atzinumu par biļešu reformu Rīgas sabiedriskajā transportā, pauda pārliecību, ka pašvaldība izmantos savas tiesības un pieņems saistošos noteikumus vēlreiz tādā pašā redakcijā, kādā tie ir tagad.
"Varu nomierināt visus - rīdziniekiem solītās atlaides būs," uzsvēra Ušakovs.
"Šis VARAM atzinums ir tīrā veidā politika," teica Ušakovs. "Kārtējo atzinumu atkal sagatavoja bijusī Rīgas mēra amata kandidāte no Reformu partijas Inga Antāne, kura pirms vēlēšanām piedāvāja bezmaksas transportu kā Tallinā, kas pēc būtības bija diferencētās pieejas ieviešana."
Rīgas mērs piebilda, ka vēlas sagaidīt arī VARAM atzinumu par Siguldas gadījumu, kur tikko atkal nobalsoja par bezmaksas pilsētas transportu Siguldas iedzīvotājiem. "Sagaidīsim atzinumu par Siguldu, sagaidīsim arī pilnvērtīgu ministru. Šis p.i., kas jaunajā valdībā noteikti nebūs ne VARAM vadītājs, ne ekonomikas ministrs, vienkārši nedrīkst pieņemt atbildīgus lēmumus. Mēs, protams, ja būs nepieciešams, atbilstoši procedūrai vērsīsimies Satversmes tiesā pret ministrijas rīcību, bet mēs tiesā sniegsim prasību arī pret Pavļutu. Viņš kā persona, kas ir parakstījusi šo papīru, personiski var radīt pašvaldībai zaudējumus, pieņemot šo politisko lēmumu. Un zaudējumus, ja tie būs, mēs no viņa piedzīsim. Man ir grūti saprast Pavļuta loģiku, kurš tik pat izmisīgi kā Sprūdžs cenšas piespiest rīdziniekus maksāt par braucienu 1,20 eiro, nevis 0,60eiro," teica Ušakovs.
VARAM norāda, ka Rīgas Satiksmes un RD vadības iecerētajam cenu pieaugumam sabiedriskajā transportā Rīgas pilsētā, kas pārsniedz 60% no līdzšinējām brauciena cenām, ir grūti atrast līdzīgu precedentu. Jau šobrīd Rīgas Satiksme tiek dotēta apmēros, kas ir līdzvērtīgs Latvijas lielāko pašvaldību visa gada budžetam. Piemēram, Daugavpils budžets 2013.gadā bija plānots 58 miljonu latu apmērā, bet Liepājas - 55 miljonu latu. Turklāt dotācijas apmērs Rīgas Satiksmei, kas tiek maksāts no nodokļu maksājumiem, nākamgad tiek saglabāts 2013.gada līmenī, vairāk nekā 85 miljonu eiro (59 miljonus latu) no RD budžeta novirzot Rīgas Satiksmei.
Ministrija uzsver, ka ir nepieciešams nepārprotams RD skaidrojums iedzīvotājiem par pēdējos mēnešos pieņemtajiem pretrunīgajiem lēmumiem sabiedriskā transporta jomā, kā arī Rīgas Satiksmes darbības izvērtējums, uz kuru ir uzstāts jau vairākkārtīgi. Izvērtējot saistošajos noteikumos iekļautās normas, VARAM secinājusi, ka, nosakot diferencētu maksu par sabiedrisko transportu, ir pārkāpts cilvēku vienlīdzības princips, kas ir viena no cilvēku pamattiesībām. Šis princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos.
Tāpat secināts, ka pašvaldības noteikumi pieļauj atsevišķu iedzīvotāju grupu diskrimināciju, proti, RD ir palielinājusi sabiedriskā transporta biļešu cenas un vienlaikus ar saistošajiem noteikumiem nosaka braukšanas maksas atvieglojumus Rīgā deklarētām personām. Tādējādi tas ir pretrunā samērīguma principam, kas nosaka, ka labumam, ko sabiedrība iegūst ar atšķirīgo attieksmi pret salīdzināmajām situācijām, ir jābūt lielākam, nekā zaudējumam, ko cieš tās personas, kuras atrodas nelabvēlīgākajā no abām situācijām.
Atzinumā atkārtoti norādīts uz virkni likumu un Satversmes pantu, kā arī starptautisko tiesību normu, ar ko noteikumi ir pretrunā. Eiropas Savienības tiesa līdzīgā lietā atzinusi, ka tikai ekonomiskie apsvērumi nevar būt par pamatu, lai nostādītu labvēlīgākā situācijā kādas noteiktas teritorijas iedzīvotājus.Turklāt RD nav sniegusi detalizētu finansiālo izvērtējumu par saistošo noteikumu ietekmi uz Rīgas pilsētas budžetu, kas ir būtiski, ņemot vērā, ka RD piešķir būtiskas atlaides ļoti plašai iedzīvotāju grupai. Šādas normas ieviešana ne tikai rada būtisku ietekmi uz Rīgas pilsētas budžetu, bet arī atstās negatīvu ietekmi uz citu Latvijas pašvaldību budžeta ieņēmumiem. Proti, citas pašvaldības šī iemesla dēļ zaudēs budžeta ieņēmumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa, savukārt Rīgas pašvaldībai vairāk būs jāiemaksā pašvaldību izlīdzināšanas fondā, kas tik un tā samazinās Rīgas pilsētas plānotos ienākumus, ko tā gūs no iedzīvotāju ienākuma nodokļa.
Šobrīd spēkā esošajos RD saistošajos noteikumos un VARAM izvērtēšanai nosūtītajos saistošajos noteikumos nav normas, kas saturētu RD publiski sniegto informāciju par pārejas periodu no 2014.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 1.martam, kad brauciens Rīgas sabiedriskajā transportā visiem pasažieriem gan rīdziniekiem, gan pārējiem iedzīvotājiem maksās 0,60 eiro jeb 50% no iepriekš noteiktā tarifa. Tāpēc VARAM papildu aicinās arī RD sniegt paskaidrojumu par sabiedrības maldināšanu.
"Nav saprotama Rīgas pilsētas pašvaldības domes rīcība vairākkārt iesniedzot un atceļot identiskus saistošos noteikumus par diferencētām biļešu cenām Rīgas sabiedriskajā transportā. Šāda pašvaldības pieeja neliecina par labas pārvaldības principu ievērošanu pašvaldības darbā. Tāpat neizprotama ir pašvaldības amatpersonu, iespējams, apzināta sabiedrības maldināšana, paziņojot par atvieglojumiem visiem pašvaldības sabiedriskā transporta pasažieriem laika periodā no 2014.gada 1.janvāra līdz 2014.gada 1.martam, jo VARAM nav iesniegti grozījumi spēkā esošajos saistošajos noteikumos Nr.89 par atvieglojumu noteikšanu," saka VARAM biroja vadītāja Inga Antāne.
Viņa aicina RD kārtējo reizi steigā nepieņemt jaunus lēmumus par sabiedriskā transporta biļešu cenu nepamatotu paaugstināšanu no 2014.gada 1.janvāra. Vispirms RD ir jāsniedz sabiedrībai detalizēta informācija par šāda soļa ekonomisko pamatojumu un Rīgas Satiksmes saimnieciskās darbības izvērtējumu. "Skaidrs, ka RD destruktīvās rīcības pamatā nav bijuši mērķi risināt sabiedriskā transporta jautājumus, bet gan panākt, ka Rīgā deklarējas vairāk cilvēki. Tomēr šādi mērķi nav jārisina ar transporta biļešu cenām, diskriminējot Latvijas iedzīvotājus un arī citas Latvijas pašvaldības," norāda Antāne.
Rīgas mērs Nils Ušakovs (Saskaņas centrs) gan uzsvēra, ka par braukšanu sabiedriskajā transportā Rīgā nedeklarētajiem pēc pārejas perioda būs jāmaksā 1,2 eiro.