Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) apliecina, ka ne visas vidusskolas programmas ieraudzījušas dienasgaismu. Sociālās zinības un vēsture, Vēsture un sociālās zinātnes, Kultūras pamati, Kultūra un māksla (vizuālā), Kultūra un māksla (mūzika), Kultūra un māksla (teātris) – šīm patlaban notiek teksta apstrāde un maketēšana. Labā ziņa ir tā, ka Valsts izglītības satura centra (VISC) resursu krātuvē tās nonāks vēl šomēnes. Savukārt programmas Datorika, Dizains un tehnoloģijas, Programmēšana un Sporta un veselības mācība plānots publicēt augustā.
Pārāk liels apjoms
Latvijas Izglītības vadītāju asociācijas prezidents Rūdolfs Kalvāns Dienai norāda – direktori ir satraukti, ka joprojām nav pieejamas visas vidusskolas programmas. IZM apgalvojusi, ka visas būs gatavas līdz 1. jūlijam. Taču nu jau jūlija vidus, taču pat puses nav, tostarp programmas optimālajam līmenim. No projekta Skola 2030 vadītājiem saņemtas izvairīgas atbildes – ir taču pieejami standarti ar sasniedzamajiem rezultātiem, tāpēc programmas neesot tik būtiskas.
Dienas uzrunātais eksperts, kurš piedalījās mācību priekšmeta programmu izstrādē, bet vēlējās palikt anonīms, piekrita: darbs tiešām iekavējies, un ne tikai pie programmām, bet arī mācību līdzekļiem. Visticamāk, tie tiks klajā laisti vien nākamgad. Iemesls: reforma ir pārāk apjomīga un nevar visu pagūt. Akmens metams ne vien projekta virzītāju, bet arī izdevniecību dārziņā. Iespējams, ka procesu bremzēja arī pārāk lielais iesaistīto ekspertu loks. Ja programmu izveidē bija iesaistījušies seši cilvēki, tad pie sasniedzamajiem rezultātiem strādāja krietni lielāks pulks. Vienmēr esot jautājums: vai vajadzīga maza grupa ar ātrākiem tempiem vai liela ar lēnākiem? Eksperts (viņam pievienojās vairāki Dienas aptaujātie skolotāji) neslēpa šaubas, ka latiņa uzlikta par augstu, ņemot vērā, ka kopš 2000. gada nekādas ievērojamās pārmaiņas izglītības jomā nav notikušas. Viņu arī uztraucot augstskolu vienaldzība par mācību satura reformu. Teju šķietot, ka profesori dzīvo savā burbulī. Pēc trim gadiem jauno saturu apguvušie vidusskolēni nonāks augstskolās – kā ar viņiem gatavojas strādāt akadēmiskais personāls? It īpaši ar tiem absolventiem, kuri būs apguvuši padziļinātos kursus.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena trešdienas, 22. jūlija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!