Straujais uznāciens
AFP atgādina, ka elektroskrejriteņu nomas biznesu 2017. gada septembrī Kalifornijā ASV sāka jaunuzņēmums Bird, pēc astoņiem mēnešiem tam pievienojās Lime. 2018. gada vidū abi uzņēmumi jau sāka darboties Eiropā, Tuvajos Austrumos, Āzijā un Latīņamerikā. Bird un Lime ir lielākie elektroskrejriteņu iznomātāji pasaulē.
The Boston Consulting Group (BCG) pētījums liecina, ka Bird un Lime tagad pasaulē darbojas vairāk nekā 120 pilsētās un viņu skrejriteņu lietotāju skaits sasniedzis 10 miljonus. BCG lēš, ka 2025. gadā elektroskrejriteņu nomas globālā tirgus vērtība būs sasniegusi 40–50 miljardus ASV dolāru.
Arī Rīgā jau darbojas četri elektroskrejriteņu izīrētāji, kas par lietotāju intereses trūkumu nevar sūdzēties. Elektroskrejriteņu īrēšanas procesa ērtumu sarunā ar Dienu uzsver arī biroja darbiniece Dace, kura izmēģinājusi dažādus ar lietotnēm Rīgā īrējamos pārvietošanās līdzekļus, arī automašīnas un velosipēdus. Rīgas problēma gan esot ielu infrastruktūra – pakāpienveidīgās uzbrauktuves uz ietvēm krustojumos un bruģakmeņu izmantošana veloceliņos, kas ir pārāk negluda virsma elektroskrejriteņu mazajiem riteņiem.
BCG gan brīdina, ka šim globālajam bumam ir arī ēnas puses. Lai gan iesaistītās firmas nepublisko savus finanšu datus par elektroskrejriteņu izīrēšanas ienesīgumu, ir vispārzināms, ka tā peļņa vismaz pagaidām ir tikai nākotnes vēlme.
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 8. jūlija, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
gf
Scorseze