Pēdējā gada laikā papildus ziņām par Ķīnas biznesa un politikas projektiem Āzijā, Āfrikā un Latīņamerikā, jaunu preču pārvadāšanas maršrutu un tranzītcentru atklāšanai Eiropā vērojama liela Ķīnas interese par Arktikas reģionu un aktīva iesaistīšanās projektos Grenlandē.
Grenlande joprojām formāli ir Dānijas sastāvdaļa. 2009. gadā tā ieguva pašpārvaldes tiesības, Dānijas centrālajai valdībai saglabājot teikšanu tikai aizsardzības un drošības jautājumos. Tieši bažas par drošību ir pamatā Dānijā valdošajam satraukumam par Ķīnas aktivitātēm.
Gadu gaitā ne Dānija, ne ASV nav sevišķi daudz investējušas vienā no vismazāk apdzīvotajiem reģioniem pasaulē. Līdz ar to, piemēram, pat uz Grenlandes galvaspilsētu Nūku var aizlidot tikai ar nelielām lidmašīnām. Grenlandes valdība gan plāno tuvākos gados to mainīt, uzbūvējot trīs starptautiskas lidostas, kas spētu uzņemt lielās lidmašīnas.
Un tieši Ķīna izrādījusi lielāko interesi līdzdarboties šajos projektos. Par spīti Dānijas iebildumiem, Grenlandes valdība iekļāvusi Ķīnas Komunikāciju celtniecības kompānijas (CCCC) pieteikumu lidostu celtniecības konkursa finālistu sarakstā. Tāpēc paredzamas asas diskusijas starp Grenlandes valdību un Kopenhāgenu. Dānijas koalīcijas galvenās partijas Venstre runasvīrs Mihaels Astrups Jensens intervijā BBC paziņojis, ka "mēs negribam komunistu diktatūru savā sētā".
Karaliskās Dānijas aizsardzības koledžas Stratēģijas institūta asociētais profesors intervijā Defencenews.com saka, ka "pastāv lielas bažas, ka pat nelielas Ķīnas investīcijas līdzināsies būtiskai Grenlandes iekšzemes kopprodukta daļai, kas dos Ķīnai proporcionāli milzīgu ietekmi, ko tā var izmantot citiem mērķiem".
Visu rakstu lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 27. decembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
hmmm
Vongs