"Par vēlmēm piedalīties projektos esmu dzirdējis jau sen. Ne viņi pirmie, ne pēdējie no ārvalstu kompānijām. Nezinu, vai viņi, pirmkārt, būs ieinteresēti un, otrkārt, vai viņi atbildīs Eiropas integrācijas kritērijiem," ministrs sacījis ziņu aģentūrai BNS.
Kā ziņots, kompānijas pārstāvji 15.janvārī plāno ierasties Lietuvā. Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" ģenerāldirektors Stasis Dailīdka pagājušajā nedēļā aģentūrai sacīja, ka CRC interesējas par triju Baltijas valstu īstenoto projektu Rail Baltica, vēlas ar to iepazīties, un, iespējams, varētu iesniegt pieteikumus konkursos par dažādiem līgumiem saistībā ar šī projekta īstenošanu.
Saskaņā ar portāla Lrytas.lt avotu datiem ķīnieši Lietuvas pārstāvjiem piedāvājuši savus pakalpojumus Rail Baltica projektā. Viņi gribētu tajā investēt vai to pārņemt. Ķīnas kompānijas esot piedāvājušas arī atsūtīt visu projektam nepieciešamo darbaspēku.
Kā spriedis ministrs, Ķīnas dzelzceļa kompānija varētu piedalīties konkursos ar vietējiem partneriem, bet nav skaidrs, kā būtu ar ķīniešu strādniekiem. "Protams, pasaule tagad ir ļoti globāla un mobila un var atrast starpniekus, lai piedalītos, taču, (..) ja trešo valstu pilsoņi grib dzīvot un legāli strādāt Lietuvā, jāievēro zināmi noteikumi," viņš piebildis.
Sinkevičs noraidījis arī pieņēmumus, ka Ķīna varētu investēt projektā vai piedalīties tajā kā partnere. "Projekts par 85% tiks īstenots no Eiropas līdzekļiem, un investīcijas patiesībā nav īpaši vajadzīgas - pārējie 15% mums jāatrod pašiem, bet aizņemties līdzekļus jau tagad nav grūti," viņš norādījis.
Tikmēr advokātu biroja Glimstedt pārstāvis Deivids Soloveičiks aģentūrai sacījis, ka Ķīnas kompānija varētu piedalīties iepirkuma konkursos, bet tai būtu jāpierāda, ka tās sertifikāti atbilst Eiropas prasībām.
Pēc viņa teiktā, trešo valstu uzņēmumi šai nolūkā mēdz vai nu dibināt meitassabiedrības un iegūt atestātus attiecīgajā valstī, vai arī pierāda savu sertifikātu atbilstību un piedalās konkursos tiešā veidā.
Novembra beigās Pekinā notika Lietuvas un Ķīnas uzņēmēju forums, kura laikā parakstīti 11 dažādi līgumi, kas pavērs ceļu Ķīnas investīcijām Lietuvā. Ķīnas rūpniecības korporācija China Merchants Group (CMG) ar Lietuvos geležinkeliai parakstījusi līgumu par ekspeditoru un loģistikas uzņēmuma izveidi. CMG gatavojas Klaipēdā veidot loģistikas parku, investēt jūras ostā, kļūt par viena termināļa operatori un potenciālu partneri tālākā ostas attīstīšanā. Tā arī risina sarunas ar starptautisko ostu termināļu operatori Terminal Investment Limited par investīcijām vienā no lielākajām Klaipēdas ostas kravu kompānijām Klaipedos smelte. Tikmēr Pekinas kompānija Beijing Energy Investment Holding gribētu investēt 300 līdz 400 miljonus eiro Kauņas koģenerācijas stacijā.
CRC pārvalda aptuveni 5700 dzelzceļa stacijas un pārdod pāri par četriem miljoniem biļešu dienā.
Rail Baltica II projekta galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, no Helsinkiem savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni un šo maršrutu potenciāli pagarinot līdz Venēcijai.