"Dažas sekundes pirms negadījuma tika iedarbinātas bremzes. Ir aplēsts, ka brīdī, kad vilciens noskrēja no sliedēm, vilciens brauca ar ātrumu 153 kilometri stundā," atzina tiesa, kas vada avārijas izmeklēšanu. Turklāt tapis zināms, ka negadījuma brīdī vilciena mašīnists runājis pa darba tālruni un pētījis karti vai kādu citu dokumentu.
Neilgi pirms avārijas vilciena ātrums pat bija sasniedzis 192 kilometrus stundā. Avarējušajam vilcienam nebija tehnisku problēmu.
Avārija notika uz dzelzceļa ātrgaitas posma aptuveni četrus kilometrus no Santjago de Kompostelas stacijas, vilcienam lielā ātrumā līkumā noskrienot no sliedēm un ietriecoties betona sienā. Katastrofā tika ievainoti 178 cilvēki. Viena no kritiski ievainotajām pacientēm svētdien slimnīcā mira, palielinot upuru skaitu līdz 79.
52 gadus vecajam mašīnistam Fransisko Hosē Garsonam Amo izvirzītas apsūdzības 79 punktos par slepkavību. Viņš atbrīvots pret galvojumu ar nosacījumu, ka viņam katru nedēļu jāpiesakās tiesā.