Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Kad auto nekust

Startera vai ģeneratora bojājums parasti notiek pēkšņi un visnepiemērotākajā brīdī Bieži braukšanas stils, laika apstākļi, automašīnas uzturēšana un ekspluatācijas laiks negatīvi ietekmē dažādu motora detaļu darbību. Īpaši no saimnieka uzmanības trūkuma cieš auto elektriskie agregāti. Mūsdienīgas automašīnas ir aprīkotas ar vairākām sistēmām, kuru darbībai nepieciešama nevainojama ģeneratora darbība, kas nodrošinātu nepārtrauktu elektrības piegādi visām elektriskajām ķēdēm.

Startera vai ģeneratora bojājums var notikt pēkšņi un visnepiemērotākajā brīdī. Tas noteikti ne tikai kaitina automašīnas īpašnieku, bet arī nes sev līdzi neplānotus izdevumus, par remontu un laika patēriņu nemaz nerunājot. Arī automobiļa galveno elektroierīču - startera un ģeneratora - konstrukcija pēdējo gandrīz astoņdesmit gadu laikā mainījusies minimāli. Starteris ir automobiļa mezgls, ar kura nomaiņas nepieciešamību saskaras galvenokārt vecu spēkratu īpašnieki. Populārākie startera defekti ir ātri diagnosticējami arī automehāniķim amatierim, taču prasa priekšzināšanas, un, praksē nosakot startera defektus, var kļūdīties pat profesionāļi. Autospeciālisti min vairākus pamatiemeslus, kas ļauj noteikt startera defektu. 1. Ja starteris negriež spararatu vispār, visbiežāk vainīgs nav starteris, bet fakts, ka nepienāk spriegums uz ievilcējreleju. Šajā gadījumā ar testeri (remonta apstākļos uz ceļa tā varētu būt vienkontakta spuldzīte ar vadiem) jāpārbauda spriegums startēšanas režīmā uz startera spailes, kurai pieslēgts tievais vads. Ja indikators neko neuzrāda, bojāts startera ievilcējrelejs. 2. Ja startera ievilcējrelejs darbojas, bet starteris negriežas, visticamāk, apdeguši releja kontakti. Lai konstatētu cēloni - vainīgs ievilcējrelejs vai startera dzinējs, jāveic brutāls un efektīvs paņēmiens - ar skrūvgriezi uzmanīgi jāsavieno abas ievilcējreleja kontaktskrūves (pie vienas pievienots resns vads no akumulatora, pie otras - resns vads no startera). Ja starteris sāk griezties tukšgaitā, bojāts ievilcējrelejs, ja tas nekustas, bojāts startera dzinējs. 3. Ja starteris griežas tukšgaitā, bojāts bendikss (brīvgaitas rumba). Teorētiski pastāv iespēja, ka aprauti zobrati un sazobē ar spararatu atrodas tikai daži startera zobrata zobi. 4. Ja starteris griežas ar rāvieniem, iespējams, rotorā ir vijumu pārrāvumi vai bojāts kolektors. 5. Ja ieķīlējas startera gultņi, agregāts griežas ļoti lēni. Tas nozīmē, ka īssavienojums ir statora vijumos. Darbinot starteri, instrumentu paneļa kontrolspuldzītes kļūst tumšākas. Šajā gadījumā bez vajadzības tiek pirkts jauns akumulators. Par startera griezes momenta pietiekamību garāžas apstākļos var pārliecināties pie atslēgtas aizdedzes vai degvielas padeves ar pirmo pārnesumu padzenot automobili uz priekšu ar startera palīdzību. Ja automobilis pa līdzenu laukumu pārvietojas bez grūtībām, var uzskatīt, ka startera griezes moments ir pietiekams. Kaut arī šāda startera pārbaude var likties kā auto vandalisms, nebūtu jāuztraucas, starteris un akumulators ir konstruēts, tā, lai šādā slodzē ar tiem nekas nenotiktu. Ja startera pārbaudē konstatēts tā defekts, tas jānoņem no automobiļa un jāremontē. Noņemšana parasti grūtības nesagādā, galvenais, neaizmirst vispirms atvienot akumulatora bateriju. Izjaukta startera detaļas ar otu jāattīra no putekļiem, piekaltušās smērvielu paliekas jānoķer ar šķīdinātājā saslapinātu drāniņu. Atbilstoši remontu grāmatā norādītajam jāizmēra oglīšu augstums. Jaunam oglīšu komplektam atkarībā no startera konstrukcijas komplektā būs arī jaunas atsperītes. Nomainīt arī atsperītes ir ļoti būtiski, jo vecās nodilušās oglītes, iespējams, būs stipri karsušas no dzirksteļošanas. Uzsilšanas rezultātā atsperītes zaudē elastību, samazinot piespiešanas spēku. Ja starteris griežas gausi, tukšgaitas strāva ir palielināta, bet gultņi nav ieķīlējušies, bojājums jāmeklē statora tinumos, kuros iespējams īssavienojums. Speciālists pratīs izjaukt startera statoru un nomainīt tinumus vai arī izolēt bojātās vietas. Alternatīva - meklēt lietotu agregātu, jo jauns starteris ir neadekvāti dārgs pat dažus gadus lietotam auto. Salūzis ievilcējrelejs jāmaina, jo parasti tā ir monolīta, neizjaucama rezerves daļa. Ja izslīd bendikss, tas jānomaina, jo brīvgaitas rumba nopērkama atsevišķi un nav īpaši dārga. Pašlaik virkne ražotāju piedāvā tā sauktās nomaiņas tirgus daļas. Bosch, Valeo, Optifit, Friesen - šie ir tikai daži no ražotājiem, kuru rūpnieciski atjaunotie starteri un ģeneratori nopērkami populārākajos autodaļu veikalos. Pozitīvais aspekts - šo visumā dārgo automezglu cena ir aptuveni 2/3 no jauna startera vai ģeneratora vērtības, taču piemērots tiek jaunai detaļai raksturīgais garantijas laiks. "Rūpnieciski atjaunots" nozīmē, ka visas detaļas, kuras neatbilst 98,8% jaunas detaļas statusam, tiek nomainītas pret pilnīgi jaunām.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits