Ieva Radziņa-Sproģe, Ikšķiles vidusskola (konkursā uzvarēja 1.–4. klašu grupā)
Bērnu uzticēšanās, cieņa pret bērniem, nedalīšana labajos un sliktajos bērnos. Svarīgi atrast kontaktu ar bērniem, un katrs to nevar izdarīt. Ir skolotāji, kas labi māca savu priekšmetu, bet neder klases audzināšanai. Klases audzinātājs gan nav tas, kas skolēnam veido priekšstatu par skolu – tas jādara vecākiem, kaut vai stāstot pozitīvo no savas pieredzes. Skolotāji to turpina. Ja kaut kas ar klases audzinātāju nav kārtībā, par to signalizē paši bērni, mājās stāstot. Ja to stāsta daudzi bērni no klases, tad tā tiešām ir problēma, kas jārisina, jāanalizē arī skolas psihologam.
Velga Puzo, Aglonas internātvidusskola (konkursā uzvarēja 5.-9. klašu grupā)
Tas jāprasa bērniem. Man pašai gribas, lai bērns mani uztver kā draugu, nevis skolotāju. Dažreiz sanāk. Ir grūti, jo uzreiz to rezultātu varbūt nejūti, bet pēc gadiem, kad jaunieši dalās savos pārdzīvojumos un saka paldies, tad ir gandarījums. Ir jāpriecājas ar bērniem, jāpalīdz padarīt viņu bērnību laimīgāku. Un bērni mani māca visu dzīvi. Tomēr klases audzinātāja neveido priekšstatu par to, vai mācīties ir forši. Tas ir priekšmetu skolotāju ziņā. Klases audzinātājs ir starpnieks starp skolu, vecākiem, bērnu. Ļoti gribētos vecākiem atgādināt, ka pamatā ir ģimene.
Gunta Upesdegle, Viļa Plūdoņa Kuldīgas ģimnāzija (konkursā uzvarēja vidusskolu un profskolu grupā)
Iecietība. Ir grūti ko panākt ar autoritārām metodēm, un nevar didaktiski rādīt ar pirkstu. Es vidusskolēniem neesmu audzinātāja, bet gan līdzcilvēks, kas viņus ietekmē un ietekmējas no viņiem. Otrs – mūsdienu jauniešos trūkst sociālo prasmju, un audzinātājs ar savu komunicēšanas māku rāda paraugu, kā veidot savstarpējās attiecības. Ja ir problēmas, skolēni nebaidās rakstīt skolas vadībai, lai tā izskata situāciju vai nomaina audzinātāju. Bet man liekas – pagale nedeg viena. Pirms ko mainīt, jāpastrādā atbalsta personālam, psihologam.
Lasiet vēl: Pirmklasnieces māte: No klases audzinātajas bērni dzird tikai kritiku, Skolotājs, kurā spoguļojas visa klase.
Raksti publicēti 16. janvāra Skolas Dienā.