Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 30. decembris
Daniela, Dāniels, Dāvids, Dāvis

Lai mācītu, jāizprot informācijas sabiedrībā augošo bērnu spēles noteikumi

Kad pirms desmit gadiem kopā ar saviem pirmsskolas vecuma bērniem pētīju attēlus bilžu grāmatās, es neapzinājos, ka viņi savu pasaules ainu konstruēs citādāk nekā mēs. Es rīkojos saskaņā ar gadsimtiem nostiprinātiem rīcības modeļiem - šķita, ka svarīgi, lai bērni atpazīst lietas un parādības, «kopē» sociālos paraugus, iegūstot priekšstatu par pasauli.

Taču informācijas sabiedrībā augošie bērni ar pasauli sastopas un to konstruē pēc citiem spēles noteikumiem. Viņu pieredzi formē mediju tēli, kas nesakārtotā, nesaistītā veidā nemitīgi «ielaužas» apziņā. Bērna pasaule ir vizuālo tēlu pārpildīta un līdzinās kastē sabērtiem, nesakārtotiem attēliem. Izrādās, ka vizuālā aina nav galvenais, kas vecākiem un skolotājiem jāpalīdz apzināt, un mediju tēlu pārpildītajā ikdienā izglītības un audzināšanas uzdevumiem jāmainās.

Mūsdienu cilvēks dzīvo divās pasaulēs - reālajā un virtuālajā. Spēja piekļūt tām ir nepieciešama, lai pašrealizētos. Diemžēl pedagoģijas pētījumi liecina, ka jaunajai paaudzei arvien vairāk trūkst prasmju piekļūt reālajā sociālajā pasaulē notiekošajam. Pieaugušos nodarbina jautājumi: kāpēc bērni nelasa, kāpēc nekoncentrējas, kāpēc nesaprot to, kas iepriekšējo paaudžu pārstāvjiem šķiet pašsaprotami?

Vācijā par dižpārdokli kļuvušajā grāmatā Medijbriedums Paula Blekmane raksta, ka mums jāpieņem, ka informācijas sabiedrības bērnu pieredze atšķiras un izglītībā nepieciešami citi akcenti, lai viņi saprastu pasauli un varētu patstāvīgi dzīvot. Turklāt mediju kompetence, par brīnumu, nav galvenais.

Mūsdienu bērnam mērķtiecīgi jāattīsta visas piecas maņas, atceroties, ka vizuālā uztvere mediju kultūrā tiek nodarbināta daudz vairāk. Pieaugušajiem jāveicina bērnu komunikācijas prasmju attīstīšana, jo «dzīva» saruna ir spontāna, taču bērns, kurš pieradis izmantot datora piedāvātos rīcības variantus, neprot sarunāties. Tāpat svarīga ir producēšanas prasme - mūsdienu bērni sūdzas par garlaicību, jo raduši izvēlēties no piedāvājuma, nevis izdomāt nodarbi. Ļoti svarīga ir spēja kritiski izvērtēt informāciju, bet arī prasmes saskatīt skaisto, baudīt ir mediju paaudzei nepieciešamas kvalitātes.

Pieaugušajiem jāpaskatās uz pasauli no bērna pieredzes perspektīvas. Tad arī sapratīsim, kas viņiem jāmācās. Un atcerēsimies, ka mūsdienu pasaulē realizēsies cilvēks, kurš ne tikai veikli darbojas ar informācijas tehnoloģijām, bet prot uzbūvēt būdu, uzkāpt kokā un apcerīgi lūkoties mākoņos.

*LU profesore, medijpedagoģijas pētniece

Viedoklis publicēts 16. janvāra Skolas Dienā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Jaunumi

Vairāk Jaunumi