Laika ziņas
Šodien
Migla

Pirmklasnieces māte: No klases audzinātajas bērni dzird tikai kritiku

Laba klases audzinātāja ir veiksme, saka Dace (vārds mainīts), kuras meitai pirmajā klasē tā nav paveicies - viņas klases audzinātāja saviem uzdevumiem pieiet formāli, «ķeksītim». «It kā pat grūti skolotājai ko pārmest, jo mācību viela ir izņemta, bet ir ļoti daudz BET. Es viņai nevaru pieprasīt būt iecietīgai un uzmanīgai…» saka Dace. Problēmu viņa mana sistēmā: ja tā būtu sakārtotāka, varbūt nebūtu audzinātāju, kas seko tikai «burtam», bet nerūpējas, lai sākumskolēni iejustos skolā, mācību procesā.

Dace stāsta, ka meitas audzinātāja nepiepūlas, lai mācīto atkārtotu, paskaidrotu vai pirms pārbaudes darba pirmklasniekiem izstāstītu, kas tieši tajā jādara. «Man grūti apšaubīt skolotājas profesionalitāti, bet vai tiešām ir tik grūti nokāpt līdz bērna līmenim, lai viņš saprastu? Audzinātāja saka - vairāk jāmācās mājās.» Daces meita ir visai intraverta, bet audzinātāja uzskata - ja stundā neceļ roku, tad uzdoto nav iemācījies. No audzinātājas gan bērni, gan vecāki dzird tikai kritiku, dienasgrāmata pilna piezīmju, un Daces meita ik rītu ceļas ar apziņu - kāpēc censties, tāpat nesanāks, esmu slikta. Skolotāja uzskata, ka klase esot ļoti švaka, bērnus «nekas neinteresē, viņi negrib spēlēties». Kad Dace, redzot, cik azartiski meita mājās spēlē dambreti un citas spēles, jautā, vai skolotāja mēģinājusi ar bērniem ko uzspēlēt, atbilde ir - spēles taču rekur plauktā atrodas. Pedagoģe arī uzskata, ka kritika bērnus motivē. Dace redz, ka meitai aug nepatika pret skolu. «Pat biju aizvedusi bērnu pie psihologa - varbūt tiešām viņai ir problēmas mācīties? Bet novērtējums bija ļoti labs - bērns ir zinātkārs, atvērts, atbildīgs, gatavs pirmajai klasei.»

Dacei ir sajūta, ka audzinātāja, kas ir jau gados, nav gatava tam, ka mūsdienu bērni grib dzirdēt, kāpēc kaut kas ir vai nav jādara. Nekāds skaidrojošais darbs nenotiek. Bērnus stundās nelaiž uz tualeti, jo «ir jāsēž un jāklausās», arī audzināšanas stundu tēmas ir tikai saskaņā ar programmu, nevis par lietām, kas tobrīd pirmklasniekiem ir «iesāpējušās». «Gribētos, lai bērns gribētu iet uz skolu ar prieku, uztvertu skolotāju kā draugu. Lai audzinātāja radītu bērnam sajūtu, ka mācīties ir forši, un bērnus uztvertu kā personības, nevis baru. Protams, klase jādisciplinē, bet tas nedrīkst graut bērna pašapziņu,» teic Dace.

Tā kā skolas maiņa nozīmētu dzīvesvietas maiņu, ko Dace patlaban nevar izdarīt, viņa ik vakaru kopā ar meitu mācās. «Bet nezinu, vai no tā viņai galvā nebūs vēl lielāka putra. Paredzu, ka man ar meitu arī nebūs īpaši labas attiecības, jo esmu spiesta būt vagars.» Dace apsver domu iesaistīties skolas vecāku padomē, bet runāt ar skolas vadību, lai audzinātāju meitas klasei nomainītu pret citu, neriskē. Cilvēki no izglītības jomas ieteikuši to nedarīt - direktoriem rūp skolas reputācija, tāpēc viņi cenšas šīs situācijas uz āru neizlaist, viss var pavērsties pret skolēnu. «Vajadzētu arī, lai vecāki ir vienoti. Bet mums sapulcēs skolotāja maļ, ka bērni ir skaļi, neieinteresēti utt., bet liela daļa vecāku paklausīgi māj.» Daces pieredzē jau ir audzinātājas nomaiņa meitas bērnudārzā - toreiz bija bažas par nevērību un bērnu drošību, vecāki bija saliedēti, un audzinātāja aizgāja. Tiesa, tāpēc, ka neizturēja vecāku spiedienu. Direktore neko mainīt negribēja.

Lasiet vēl: Skolotājs, kurā spoguļojas visa klase, Kas raksturo labu klases audzinātāju?

Raksti publicēti 16. janvāra Skolas Dienā.

Top komentāri

ko
k
"Paredzu, ka man ar meitu arī nebūs īpaši labas attiecības, jo esmu spiesta būt vagars." Neko savai meitai neliec, nemāci pabeigt iesākto, ļauj atkāpties pie grūtībām. Un būsi draudzene savai meitai.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Jaunumi

Vairāk Jaunumi