Laika ziņas
Otrdiena, 19. marts
Jāzeps, Juzefa

Diena ceļo stāsti: Aizdegta Viļņas skaistākā egle

Viļņā Ziemassvētku naktī aptuveni līdz pulksten vieniem ir atvērtas visas baznīcas.

Pērn decembrī Lietuvas galvaspilsēta Viļņa pārsteidza ar internetvidē publicētām Katedrāles laukumā uzstādītās Ziemassvētku eglītes fotogrāfijām. Dažos Eiropas medijos tā tika nodēvēta par vienu no skaistākajām eglēm pasaulē. Citi gan sociālajos tīklos bilda, ka tā esot savulaik Maskavā greznotas eglītes kopija, tomēr, pat ja kāds abās eglēs saskatīja līdzību, Viļņas egle neapšaubāmi bija pārāka – izsmalcinātāka, graciozāka, vilinošāka, lai dotos to apskatīt klātienē. Arī šogad 1. decembra vakarā Viļņas Katedrāles laukumā tika aizdegta pilsētas galvenā egle – elpu aizraujoša, konceptuāli līdzīga pagājušogad apbrīnotajai, bet vēl greznāka. Šogad rozā un sudraba toņos.

Arī mana mazā kompānija pērn bija starp tiem, kam pavadīt Ziemassvētku vakaru ārpus Latvijas bija neierasts izaicinājums. Laikus rezervējot viesnīcu, uzbūru savā iztēlē Ziemassvētku pasakai līdzīgu ainiņu, kur smalkā restorānā sēžu pie skaisti rotāta galda, baudu izsmalcinātu ēdienu, fonā klusināti skan Ziemsvētku mūzika – vislabāk klasiskā –, bet aiz loga mīkstām pārslām krīt sniegs. Tālumā virs ēku jumtiem redzama fantastiskā Viļņas egle zaļos un sidraba toņos. Tāpēc ceļojumu koferī ieliku savu skaistāko vakarkleitu. Tikmēr mans ceļabiedrs, būdams praktiskas dabas cilvēks, rosījās virtuvē, šmorēdams vistu un vārīdams olas. Kam tas viss? Mēs taču braucam svinēt Ziemassvētkus – iebildu, tomēr izvēli, ko likt ceļasomā, atstājot pavāra ziņā.

Viļņā ieradāmies drīz pēc sešiem vakarā. Viesnīcā izrādījās, ka 24. decembra vakarā šajā laikā restorāns vairs nestrādā un, ja vēlamies sarūpēt sev uzkodas vakariņām, vēl varam pagūt uz vienīgo Maxima veikalu pilsētā, kas šajā vakarā strādājot līdz astoņiem. Pirms egles aplūkošanas nolēmām aizbraukt līdz veikalam, tomēr jau pēc septiņiem tas izrādījās slēgts. Pie durvīm stāvēja mazs noskumušu ļautiņu bariņš, tomēr Ziemassvētku brīnums nenotika – durvis neatvērās. Nu, nekas, vakariņas paēdīsim vecpilsētā. Tomēr, mums par pārsteigumu, izrādījās, ka šajā laikā krodziņi ciet. Nu, nekas, viesnīcā mūs gaida šmorēta vista...

Un tad mēs nonācām Viļņas Katedrāles laukumā – jāteic, brīnišķīgā egle ar 70 tūkstošiem gaismas spuldžu, kas uzstādīta 2500 kvadrātmetru platībā, pilnībā lika aizmirst izsalkumu! Nonācām burvju pasakā, kur netraucēja pat milzīgais cilvēku pūlis zem egles sudrabotā apmetņa izvietotajā Ziemassvētku pilsētā – cilvēki ar bērniem, ar suņiem, ar karstvīnu un piparkūkām rokās. Veci ļaudis ar spieķīti. Visapkārt sirsnīgi smaidi, apskāvieni un laba vēlējumi. Šķita, te sakoncentrēta visas pasaules labestība. Lietuvas katoļiem nozīmīgākā svētvieta – Baltā katedrāle, veltīta Sv. Staņislavam un S. Vladislavam, ir atvērta, ļaudis tajā noliek simtiem aizdegtu svecīšu, un te nu ir tā vieta, kur Ziemassvētku nakts nozīmi izbaudīt caur spēcīgām garīgām izjūtām. Enerģētiski tik spēcīgām, ka pat čukstus izteikti vārdi šķiet lieki.

Viļņā Ziemassvētku naktī aptuveni līdz pulksten vieniem ir atvērtas visas baznīcas, lielas un mazas. Satriecošu iespaidu atstāj gotiskā Sv. Annas baznīca. Leģendas vēsta, ka to esot apbrīnojis pats Napoleons Bonaparts, un es viņam piekrītu – tik smalka, majestātiska, ar neuzkrītošiem rotājumiem greznota tā ir! Pērn baznīcas pagamiņā ābeļu kailos zarus turklāt vēl rotāja sārti ābolīši, bet atsevišķi iekārtotā silītē bērni sajūsminājās par dzīvām aitiņām. Arī šeit sveču jūra un tāds cieņpilns klusums un miers, ka soļi jāliek uz pirkstgaliem.

Viesnīcā atgriezāmies krietni nakts vidū. Taksists, uzzinājis stāstu par mūsu izpalikušajām svētku vakariņām, pa ceļam pieturēja pie kāda dīvaina veikala, kur nakts vidū var iegādāties pudeli vīna atvērtā veidā. Vakarkleitu es tomēr uzvilku. Ar Šveices nazīti sagriezām šmorēto vistu, kā Lieldienās sasitām vārītās olas un vīna glāzi iemalkojām no mutes skalošanai vairāk piemērotām viesnīcas istabiņā atrodamajām glāzēm. Smējāmies par šo Ziemassvētku situāciju un – bijām laimīgi.

Šogad Viļņas galvenā egle ir 97 metrus augsta, greznota ar 900 rotaļlietām un izgaismota ar vairāk nekā 70 tūkstošiem gaismiņu.

Citi ceļošanas stāsti un praktiski padomi - www.diena.lv/dienacelo.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!