Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Bērni ar īpašām vajadzībām

Līdz iekļaušanai vēl tālu

Iekļaujoša sabiedrība un vides pieejamība cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem joprojām ir problēmjautājums, ko aktualizēja sabiedrisko mediju labdarības maratona Dod pieci! idejas autori, aicinot sabiedrību ieraudzīt to cilvēku ikdienu, kuri saskārušies ar redzes, dzirdes vai kustību traucējumiem un ar atklātu vēstuli vērsušies valdībā un Saeimā.

Agrīnā skrīninga klupšanas akmeņi

No šā gada 1. septembra visiem bērniem, sākot obligāto izglītību piecu gadu vecumā, būs jāizvērtē speciālās vajadzības, nosakot individuālus pedagoģiskā un psiholoģiskā atbalsta pasākumus valsts, pašvaldības un privātajās mācību iestādēs, – to paredz pērn pieņemtie grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā. Šobrīd ir apstiprināta pagaidu kārtība, jo vienotu agrīnās attīstības vajadzību novērtējuma metodisko sistēmu iecerēts izstrādāt līdz 2023. gada beigām. Nozarē strādājošie atbalsta agrīnā skrīninga pieeju, taču vērš uzmanību uz akūto atbalsta personāla trūkumu, kas var labo ieceri atstāt tukšu lozungu līmenī.

Speciālā izglītība pabērna lomā

Septiņpadsmit bērni vienā istabā, nepietiekams labierīcību skaits, viena duša un tikai pēc pieraksta – tie nav Dikensa romānu apraksti par XIX gadsimta Anglijas internātskolām, bet gan realitāte XXI gadsimta Latvijā skolu internātos, kur mācās un dzīvo bērni ar īpašām vajadzībām.

Jaunā dienesta izveide buksē

Bērnu psiholoģiskās veselības problēmu risināšanā viens no galvenajiem jēdzieniem ir agrīna diagnostika. Ar to šobrīd Latvijā ir daudz problēmu – atbalsta pakalpojumi ir sadrumstaloti, bez koordinācijas un līdz ar to nepietiekami kvalitatīvi. Pedagoģiski medicīniskās komisijas, kas līdz šim strādājušas šajā jomā, ir padomju laiku mantojums un nereti darbojas kā "kodu" piešķīrējas bērniem ar īpašām vajadzībām.

Skola atvērta visiem bērniem

Mazsalacas vidusskola ir viena no vispārējās izglītības iestādēm, kura piedāvā trīs speciālās izglītības programmas, tostarp bērniem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem. Kaimiņu skolās tāda piedāvājuma nav, tāpēc bieži vien vecāki no blakus novadiem vēlas savus bērnus ar īpašām vajadzībām skolot šeit, nevis, piemēram, sūtīt uz speciālo skolu Valmierā.

Cīnās ar iekļaujošās izglītības zemūdens akmeņiem

Viens no mūsdienu izglītības atslēgvārdiem ir iekļaujošā izglītība. Diemžēl, runājot par to, joprojām netrūkst "kapeņu stāstiņu", intervijā Aismai Orupei atzīst Latvijas Autisma asociācijas vadītāja Līga Bērziņa.

Caur gleznām atgādina par bez vecāku gādības esošiem bērniem

Gandrīz neviena institūcija nenāca pretī, lai bērna nonākšanu ģimenē atvieglotu, bet dažas pat atļāvās kritizēt audžuģimeni par kādām nepilnībām, tādā veidā graujot audžuģimenes motivāciju un novilcinot bērna ievietošanu ģimenē, – pašreizējo valsts struktūru attieksmi Romānam Meļņikam ar konkrētu piemēru raksturo gleznotāja un sociālā darbiniece Ēstere Zemīte.

Latvijā

Vairāk Latvijā

Pasaulē

Vairāk Pasaulē

Viedokļi

Vairāk Viedokļi

Sports

Vairāk Sports

Citi

Vairāk Citi

SestDiena

Vairāk SestDiena

KDi

Vairāk KDi

Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze

Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena

Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils

Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms

Izklaide

Vairāk Izklaide