Aicinot pieteikties jaunus dalībniekus biznesa realitātes seriāla Dienas starts jaunajai sezonai, nolēmām vēlreiz apciemot pērnā gada Dienas starta dalībniekus un pajautāt, kādi, viņuprāt, ir ieguvumi no dalības šādā projektā. Un ar kādām grūtībām un neērtībām ir jārēķinās, izliekot savu biznesa dzīvi kā uz delnas avīzes lasītāju vērtējumam?
Tu esi tas puisis no Dienas!
Sandis Tutins,
SIA tutinelli vadītājs (uzņēmums nodarbojas ar uzkopšanas un transporta pakalpojumu sniegšanu Rēzeknē):
«Dalība projektā Dienas starts, pirmkārt, nozīmē publicitāti,» stāsta uzņēmējs no Rēzeknes. «To, vai tā būs laba vai slikta publicitāte, noteiks tikai un vienīgi jūsu pašu attieksme.» Sanda Tutina uzņēmējdarbība nenoritēja gludi – līdz pat pērnā gada beigām viņš strādāja gan vietējā ceļu būves uzņēmumā par sagādnieku, gan arī kopā ar sievu Tamāru centās veidot ģimenes uzņēmumu. Problēma radās brīdī, kad tehnisku nianšu dēļ nebija iespējams pilnībā realizēt sākotnējo biznesa plānu. Noturēt biznesu uz ūdens palīdzēja sievas atbalsts. «Brīdī, kad sapratām, ka nevaru pamest pamatdarbu, Tamāra bija tā, kas centās atrast klientus, gāja kursos, nodarbojās ar administratīvajām lietām. Es tikmēr strādāju otrā Latvijas malā,» Sandis stāsta.
Šobrīd Sandis ir aizgājis no darba un pilnībā pievērsies sava biznesa attīstīšanai – un, kā pats saka, tam ir pirmie rezultāti, jauni plāni un idejas, kā virzīties tālāk. «Būtu pilnīgi muļķīgi neizmantot šādu iespēju – piedalīties tik vērtīgā projektā. Arī tas, kā šī publicitāte tiks izmantota, ir jūsu rokās. Ņemot vērā to, ka mana biznesa klienti ir citi uzņēmēji, efektīvāks pārdošanas veids izrādījās klientu vervēšana, izmantojot paziņu loku un tiešās pārdošanas metodes. Bet tajā pašā laikā ir arī tādi klienti, kas saka: «Es tevi zinu, tu esi tas puisis no Dienas!»»
Pēc rakstiem atnāca klienti
Romāns Ruzins,
SIA eRitenis.lv (uzņēmums importē, Rīgā ražo un tirgo elektriskos velosipēdus un velorikšas):
Velosipēdu tirdzniecības sezonas aktīvākā daļa galīgi nav aiz kalniem. Karstākais laiks šajā jomā ir tieši aprīlis un maijs, un visam jābūt pienācīgi sagatavotam, stāsta Romāns Ruzins. Viņa bizness ir attīstījies, un nu uzņēmumā pieņemts pat pirmais darbinieks. Tomēr cietušas ir iesāktās studijas Maskavā, Romāns tagad mācās neklātienē. «Ir jāmācās vēl trīs gadi, tomēr galīgi nepietiek laika.» Viņš atklāj, ka sadarbība ar laikrakstu Diena esot bijusi neatsverama pieredze. «Jā, daži klienti atnāca, jo bija izlasījuši rakstus, tomēr pats galvenais ir zināšanas par mediju darbu, ko šādā veidā esmu ieguvis. Ir jābūt gatavam sniegt komentārus par sava biznesa operācijām, turklāt darīt to jebkurā brīdī. Jābūt gatavam, ka jāstrādā visu laiku, jo atskaite par paveikto projekta ietvaros bija jāsniedz ik nedēļu.»
Romāns stāsta, ka dalības pieredze Dienas startā viņam ir bijusi ļoti pozitīva: «Es noteikti aicinātu pieteikties visus jaunos uzņēmējus, jo tā ir iespēja, ko nedrīkst laist garām.»
Uzņēmējs kļūst pamanāms
Eva Narunovska,
SIA IT Sapiens (uzņēmums Rīgā izstrādā automatizētas biznesa vadības IT risinājumus)
Jauni klienti Kanādā un Kalifornijā ASV, vajadzība pēc vēl viena programmētāja – tas viss liek domāt, ka uzņēmējas Evas Narunovskas firma ir uz attīstības ceļa. Protams, atkal nāksies saskarties ar personāla deficīta problēmu, jo, kā tika noskaidrots jau pērn, labi programmētāji nav tas pieejamākais resurss.
Neraugoties uz to, ka tūliņ nāksies izvietot jaunus darba sludinājumus, Eva ir priecīga un saka, ka viņai iet labi. Viņa stāsta, ka jaunajiem Dienas starta dalībniekiem ir jārēķinās, ka dalība projektā prasīs laiku un arī spēju bez ilgas apdomāšanās atbildēt uz žurnālistu jautājumiem. «Pirmkārt, jau ir jāanalizē informācija, ko ir vērts stāstīt un ko drīkst stāstīt no klientu konfidencialitātes saistību un komercnoslēpuma aspektiem. Taču plusi no dalības projektā neapšaubāmi ir pieredze, jauni kontakti un jauni paziņas. Uzņēmējs kļūst pamanāms un daudz ko var iemācīties,» Eva saka.
Labi jāizskatās arī bildēs
Gints Zīverts,
SIA Rojāls (taizemiešu virtuves Slow food restorāns Vecrīgā):
Restorāna kasiere pieklājīgi pajautā, vai apmeklētājam ir klienta karte. Tas šeit ir jaunums. Jaunums ir arī Taizemes ceļojumu foto miniizstāde pie vienas no ēdamzāles sienām. Gints Zīverts stāsta, ka šādas izstādes notiks regulāri un aicina pieteikties katru, kas ir bijis Taizemē un atvedis labas bildes.
Runājot par savu dalību Dienas startā, uzņēmējs atzīst, ka lielākais ieguvums ir milzīga reklāma biznesam. «Svarīgi ir tas, ka par savu nodomu, ideju šādi ir iespējams pastāstīt publikai. Tas palīdz ieinteresēt cilvēkus personiskā līmenī, kas ir diezgan grūti, ja nav iespējas uzrunāt auditoriju šādā veidā.
Jārēķinās gan ar to, ka būs jāstāsta viss, ko tu dari, neatkarīgi no tā, vai tas tev šķiet noslēpums vai ne. Būs jāvelta laiks bloga rakstīšanai un intervijām (šogad blogošana gan neietilps projekta dalībnieku pienākumos – M.Š.). Jāmāk labi pasniegt savu uzņēmumu, kas nav viegli, jo nedrīkst aizmirst, ka tas ir medijs un rakstu izlasīs visi. Jāmāk labi izskatīties bildēs, tas arī,» Gints smaida.
Tāpat kā pastāstīt draugam
Inga Munda,
SIA Password X (valodu apguves skola un mācību materiālu izdevniecība Jelgavā):
Darbinieku skaits Jelgavas valodu skolā Password ir pieaudzis līdz pieciem, un klases ir nokomplektētas no visdažādāko vecumu interesentiem, stāsta Inga Munda. «Ja iepriekš veselu gadu nebija iespējams atrast valodu pasniedzējus, pēkšņi radās iespēja pieņemt darbā trīs uzreiz. Noriskēju, jo tā bieži negadās,» Inga atklāj. Dalība Dienas startā viņai nekādu satraukumu nesagādāja: «Nē, nekāda stresa, tas bija līdzīgi kā laiku pa laikam pastāstīt kādam draugam, kā iet. Protams, tas piespiež mazliet plānot nedēļu un domāt aktivitātes, jo gadās jau arī brīži, kad nekā jauna, ko izstāstīt nav.»