Laba alternatīva ir dzelzceļš. Eurostar ātrvilciens no vienas galvaspilsētas uz otru aizrauj pusotrā stundā, biļete vienā virzienā maksā sākot no 45 eiro. Turklāt ceļojums gan sākas, gan beidzas pilsētas centrā. Ak jā — arī vides piesārņojums ir mazāks, nekā lidojot ar lidmašīnu.
Divreiz ātrāk
Parīzes un Briseles posms, protams, vairs nav izņēmums — pēdējos gados ātrvilcienu tīkls izplešas visā Eiropā, radot ceļotājiem arvien vairāk iespēju. Pagājušajā svētdienā svinīgi tika atklāta vēl viena jauna līnija: no Parīzes uz Strasbūru (pilsētu Francijas austrumu daļā, kur mājo Eiropas parlaments). Tagad 400 km garo ceļu TGV ātrvilciens pieveic divās stundās un 20 minūtēs, tas ir, divreiz ātrāk nekā līdz šim. Varētu traukties vēl ātrāk, jo šā gada aprīlī franči uzstādīja jaunu vilciena ātruma rekordu — 575 km/h, taču drošības labad tas ikdienā netiek darīts. Turklāt pa ceļam jāpiestāj arī Reimsā, Mecā un Nensī.
Jaunā līnija laika ziņā saīsinājusi arī ceļu no Parīzes līdz Frankfurtei: līdzšinējo sešu stundu un 15 minūšu vietā tagad vilcieni to pieveic trijās stundās un 45 minūtēs. Salīdzinājumam — lidojuma ilgums starp abām pilsētām ir viena stunda un 15 minūtes.
Un arī Frankfurte nav punkts. Tālāk vilcieni traucas gan uz Berlīni ziemeļaustrumos un Hamburgu ziemeļos, Minheni dienvidaustrumos un Šveici un Itāliju dienvidos, aizstiepjoties līdz pat Neapolei.
Ir pamats ticēt, ka tuvākajos gados šī ātrvilcienu ekspansija tikai turpināsies. Eiropas Savienība no savas puses tam atvēlējusi 20 miljardus eiro līdz 2015.gadam. Informācija: www.tgv.com vai www.raileurope.com.
Ātrie spāņi un vācieši
Pēdējā laikā pacentušies arī spāņi. Jau dažus gadus ceļotāji priecājas par ātrvilcienu, kas savieno Madridi un Andalūzijas rosīgāko pilsētu Sevilju. Tagad tiek likts punkts arī ātrajai līnijai, kas galvaspilsētu savienos ar Barselonu. Turpmāk tas aizņems četras stundas, un tos skatus, kas paveras pa logu kalnos starp Leidu un Taragonu, nespēj izkonkurēt neviens mākonis.
Ekspansija turpinās arī dienvidu virzienā: Madrides—Seviljas līnijai parādījies atzars uz Malagu. Ar vilcienu kursēšanas grafiku un cenām var iepazīties www.renfe.es.
Vācijā, kur ātrvilcienu tīkls labi attīstīts jau tagad, jaunums ir reisu skaita palielināšana. Piemēram, līnijā Hamburga—Berlīne—Leipciga—Minhene sastāvi dodas ik pēc stundas. www.bahn.de.
Arī uz Londonu
Novembrī ātrvilcienu elites klubam pievienosies arī Londona. Eurostar vilcieni starp britu galvaspilsētu un Parīzi un Briseli kursē jau kopš 1994.gada, izmantojot tuneli zem Lamanša jūras šauruma. Taču līdz šim ceļojumu Anglijas krastā par īpaši ātru nosaukt vēl nevarēja, jo sliežu ceļi nebija modernizēti. Tiek solīts, ka jau gada beigās Eurostar Londonu varēs atstāt ar ātrumu 300 km/h, samazinot ceļojuma ilgumu uz Briseli līdz 1 stundai un 50 minūtēm, bet uz Parīzi — līdz 2 stundām un 15 minūtēm.