Viņa pārstāv pozīciju, ka bērnam, kolīdz sāk iet skolā, kabatas naudu jādod. Kaut vai pārdesmit santīmu! Annas tēvs bija nelokāms: pirmklasniecei, kura paēd skolā pusdienas un var paņemt līdzi no mājām kādu koņču, turklāt, pēc skolas atgriežoties mājās, kārumu netrūkst, nekādu kabatas naudu nevajag. Anna, protams, bija abām rokām par santīmiem. Ieva mēģināja lavierēt: no rīta, ar Annu ejot uz skolu, piegāja pie kioska. Meitenīte varēja izvēlēties saldumu šai dienai. "Man nācās būt diplomātei. Negribēju, lai Annai nav, kamēr citiem klasesbiedriem ir, un negribēju arī meitai rādīt, ka, melojot tētim, kabatas naudu tomēr ieviest." Pagaidām plāniņš strādā. Taču Ieva gatava sēsties atkal pie "kara galda" un sarunu par naudu ģimenē turpināt.
Naudas plānošanas centra un GE Money nesen veiktais pētījums - zīmējumu konkurss 1. - 4.klašu skolēniem Kā gudri iztērēt 100 latus parādīja, ka Rīgas bērniem nauda ir instruments vēlmju apmierināšanai. Latvijas reģionu bērniem - sociālo problēmu risināšanai. Izpētot zīmējumus, psihologi secinājuši, ka bērni naudas nozīmi izprot ne sliktāk kā pieaugušie. Viņi labi zina, kam gribētu to tērēt. Zina arī, ka pastāv uzkrājumi un ieguldījumi bankās, ka naudu iespējams ziedot labdarībai un ar to var atrisināt lērumu problēmu.
Ja visi taupa, tad visi!
"Ar bērnu jāsāk runāt par naudu, kad viņš sāk to tērēt - pats veikalā nopērk pirmo košļenīti," saka psiholoģijas doktore Lūcija Rutka. Viņa iesaka vecākiem bērnu iesaistīt sarunās par ģimenes budžetu. "Nav slikti, ja bērns zina, kādi ģimenē ienākumi un izdevumi. Bērnam jāzina, ka ūdens, kas tek no krāna, maksā. Siltums maksā. Šādu maksājumu vecākiem ir daudz."
Tās ir lietas, par kurām bērns pats neaizdomāsies. Ja nepaskaidrojam, bērns nesaprot.
L.Rutka uzskata, sarunas par materiālajām iespējām ir veids, kā bērnam mācīt naudas vērtību. "Ir lietas, ko mēs varam atļauties, un ir - ko nevaram. Taču, lai bērns reāli saprastu vecāku iespējas, ir svarīgi viņam izstāstīt, kāda ir mammas un tēta alga. Kas no šīs naudiņas jāsamaksā, un cik paliek pāri." Arī vislabākajai algai ir limits! Arī bērnam jāsaprot, ka visas kārotās lietas, nav iespējams un nav arī vajadzība nopirkt.
Psiholoģe uzsver, ka svarīgi ģimenē ieturēt solidaritātes principu: ja visi taupa, tad visi! Tā nedrīkst būt, ka vecāki ēd dārgā restorānā, bet bērnam liedz simbolisku kabatas naudu. L.Rutka stāsta, ka sarunas par naudu ģimenē ir viens jauks veids, kā visiem kopā pavadīt laiku. "No padomju laikiem iegājies, ka nauda ir slikts temats. Patiesībā tā nav. Nauda ir svarīga dzīves sastāvdaļa."
Kabatas nauda un mīlestība
Bērnam ir svarīga apziņa, ka viņam ir sava nauda, uzsver psiholoģe. Taču naudas došana bērnam cieši saistīta ar mīlestību un uzticēšanos. "Jo vairāk mīlestības ģimenē, jo mazāk bērnam vajadzīga nauda." Dažās ģimenēs kabatas nauda kalpo arī kā vecāku mīlestības, uzmanības aizvietotājs. "Ar naudas daudzumu un iespējām bērns cenšas piepildīt emocionālo tukšumu." Bērns, kuru vecāki patiesi mīl, savu naudiņu gribēs, bet nekad - histēriski, izmisīgi. Viņš pārlieku nepārdzīvos, ja kabatas nauda kādu reizi būs mazāka vai nebūs nemaz.
Psiholoģe uzsver, ka nevajag attiecības ar bērnu risināt un regulēt ar naudas palīdzību. Viņasprāt, visai bīstami ir bērnam maksāt par labi padarītiem darbiem, bet par neveiksmēm - sodīt ar kabatas naudas nogriešanu. "Mums taču šķistu dīvaini, ja vīrs maksātu sievai par trauku mazgāšanu, bet sieva vīram - par miskastes iznešanu. Uz bērniem attiecas tādi paši noteikumi."
"Šādu mehānismu - manipulāciju ar naudu - var izmantot tikai, atrodoties varas attiecībās," saka L.Rutka. Vecākiem attiecībā pret bērnu, patiešām ir vara. Taču tās izmantošana rada risku nākotnei." Kas notiks, kad attiecības ar bērnu vairs nevarēsim regulēt ar naudu? "Tāpēc vislabāk attiecības regulēt ar mīlestību," saka psiholoģe.
Kā ar naudas palīdzību ģimenē parādīt mīlestību, uzmanību, uzticību? Piemēram, ja bērnam palikusi pāri uz ballīti vai ekskursiju iedotā kabatas nauda, sarunāt - vai varam to pielikt kādam lielam pirkumam, ko gatavojamies sakrāt? Jaunākā skolas vecuma bērnu ir ļoti nesavtīgi. Piemēram, pētījumā kāds zēns savā zīmējumā bija parādījis, ka atdotu naudu mammai svara samazināšanas operācijai, ja viņam būtu tāda iespēja.