Katastrofāls dizaina ideju trūkums un depresija Milānas mēbeļu mesē
Krāsa — baltā
Atbalss vispārējam apjukumam arhitektūras, dizaina un celtniecības biznesā — katastofāls ideju trūkums mēbeļu dizainā. Līdz šim ražotāji un dizaineri bija pieraduši — naudas pasaulē ir tik daudz, ka reāli nav nekādas konkurences. Tagad viņi sadrūmuši runā par jaunu ceļu meklējumiem mēbeļu radīšanā un pārdošanā. Milānas mese īpaši depresīva šķita, salīdzinot to ar pagājušā gada septembrī notikušo arhitektūras biennāli Venēcijā.
Laika kontekstā šķiet pat neticami — abas izstādes šķir tikai mēneši, bet pasaule ir mainījusies pilnīgi.
Arī mēbeļu izstādes vadošā krāsa, kas valdīja ražotāju izstāžu stendos, ir iespējamā neitrālākā — balta. Šķiet, ka ar balto krāsu mēbeļu ražotāji ir nolēmuši nosvinēt ekonomiski labākā laika, kas aizsākās ap Milēniumu un valdīja pasaulē gandrīz astoņus gadus, nāvi. Tāda ekonomiska uzplaukuma, ko piedzīvoja Eiropas jaunpienācēju valstis, kā mūsu pašu dzimtene, pasaulē vairs nebūs. Protams, ar laiku ekonomiskā situācija uzlabosies, bet tādus ekonomiskos rādītājus, kādi bija 2007./2008.gadā, mēs nepiedzīvosim nekad.
Šķiet, visi beidzot ir sapratuši, ka esam mirstīgi, un cena, ko maksājam par materiālajām vērtībām, ir nedaudz par augstu.
Pēcnāves stils
Vienīgais patiešām atzīmējamais dizaina produkts, ko ir vērts pieminēt no šāgada Milānas meses, ir ungāru ražotāja Ivanka piedāvātais kapakmens Afterlifestyle by Ivanka See you.
Uzņēmuma dibinātāji, Katalina (1980) un Andrāšs (1978) Ivankas runā par to, ka kādreiz tieši nāve bijusi labs iemesls izcila dizaina radīšanai, piemēram, Ēģiptes piramīdas.
Cik atceros no savas apmēram 15 gadu pieredzes, tas ir pirmais gadījums, kad dizaina vai mēbeļu izstādē tiktu piedāvāts mūsdienīgs kapakmeņu dizains. Padziļinājums betona sagatavē radīts, interpretējot cilvēka figūras atspiedumu, kas arī asociējas ar krustu — vienu no svarīgākajiem kristietības simboliem.
Kapakmens uzrunā ar savu vienkāršo formu, dziļo naratīvu, bet Katalina Ivanka — ar jaunību, žilbinošo smaidu un enerģiju. Jaunajā sievietē jūtama apbrīnojama uzdrīkstēšanās. Nevis spēlēšanās ar tabu tēmu, bet viņā jūtama pamatīga biznesa domāšana. Šobrīd jāmeklē jaunas uzņēmējdarbības formas, un, smejies vai ne, tikai vienu lietu mēs zinām skaidri — mirst visi.
Cilvēks, kas nodzīvojis ilgu un piepildītu mūžu, domā par savu kapakmeni. No bērnības atceros kādu mūsu kaimiņieni laukos, kas jau bija uzstādījusi sev kapakmeni. Ar visu bildi un atvadu vārdiem. Viņa man stāstīja, ka palicējiem vajadzēs parūpēties tikai par miršanas datumu. Tante Anna nebija saņēmusi dizaina izglītību un izvēlējās vienu no tradicionālajiem kapakmeņu dizainiem. Ivanka piedāvā to pašu — standarta produkciju, kuru par personību padarīs izvēlētais teksts un vieta, kurā kapakmens tiks novietots.
Koks un plastmasa
Lai uzturētu pierasto mēbeļu izstāžu aprakstu stilistiku, nobeigumā jāpiemin kāda uzskatāma tendence mēbeļu dizainā. Šogad skaidri iezīmējās plastmasas un koka miksēšana krēslu dizainā, kas, kā saprotams, samazina izmaksas. Ar jauniem šādu krēslu risinājumiem uzstājās gan Konstantīns Grics, gan Džespers Morisons. Un, kas interesanti, šīs pasaulē augstākā līmeņa zvaigznes strādā vidusmēra ražotājiem, piemēram, Plank un Magis. Rezultātā vidusmēra ražotāja produkts tiek pārdots par augstāku cenu. Tā ka nāve Milānā nav melna, kā visi to mālē. Tā ir balta. Un balts ir aizsākums kaut kam jaunam.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.