Pat ja ChatGPT vai kādu citu virtuālo asistentu neizmantojam paši, visticamāk, mūsu skolas vecuma bērni ir to jau izmēģinājuši, piemēram, meklējot informāciju vai radot kādu no skolas darbiem. Aptaujas rāda, ka MI nav svešs arī skolotājiem – tas lieti noder, lai novērtētu prasmes un zināšanas. Tāpat MI var atvieglot plaģiāta noteikšanu – jau šobrīd pieejamie rīki var ne vien atrast precīzi kopētu tekstu, bet arī analizēt izsecinātās nozīmes un līdzīgu teikuma struktūru. Līdzīgi kā Youtube vai Netflix iesaka saturu, uz MI balstīta ieteikumu sistēma, pamatojoties uz vērtēšanas rezultātiem vai skolēnu interesēm, var ieteikt, kādos priekšmetos kādas zināšanas jāpapildina, tādējādi padarot mācīšanos efektīvāku.
Ko par MI izglītībā domā skolotāji?
Latvijas Drošāka interneta centrs (Drossinternets.lv) sadarbībā ar kolēģiem Grieķijā, Ungārijā, Īrijā un Armēnijā, pateicoties Eiropas drošāka interneta centru tīkla Insafe atbalstam, veica skolotāju aptauju. Tās mērķis bija noskaidrot, cik lielā mērā MI tehnoloģijas skolotāji izmanto šobrīd un kā pedagogi vērtē MI nākotnes potenciālu? Aptaujas rezultāti atklāj: aptuveni trešdaļa Latvijas skolotāju atzīst, ka izmanto MI rīkus jau šobrīd. Pamatā MI pilda digitālā palīga funkcijas dažādu uzdevumu veikšanai. Tāpat MI lieti noder arī mācību procesā, lai ieinteresētu skolēnus par tehnoloģijām.
Kā MI ietekmēs mācību procesu?
Aptaujas rezultāti liecina: skolotāji jau ir pieņēmuši faktu, ka MI būtiski ietekmēs izglītības nākotni. Par to pārliecināts 71 % Latvijas pedagogu. Galvenais ieguvums, ko saskata 53 % Latvijas respondentu, ir iespēja samazināt laiku, kas jāiegulda administratīvu uzdevumu veikšanā. Tā vietā skolotāji vairāk laika varēs veltīt mācīšanai un mentoringam. Neskatoties uz optimismu, turpat puse (49 %) aptaujāto Latvijas skolotāju pauž bažas par riskiem, kas saistīti ar MI izmantošanu mācību procesā. Skolotāji teju vienprātīgi pauž satraukumu par to, ka skolēni nekritiski uzticas MI rīku sniegtajai informācijai. Tāpat lielu daļu pedagogu uztrauc fakts, ka viņu audzēkņi mācību darbos izmanto materiālus (fotoattēlus, videoklipus), kas ir bijuši iepriekš manipulēti ar MI rīkiem. Satraukumu rada piekļuve neobjektīvam, nepareizam vai kaitīgam saturam vai tas, ka dažiem bērniem var veidoties emocionālas saites ar MI robotiem, kļūdaini uztverot šo mijiedarbību kā reālu sociālo iesaistīšanos. Citiem vārdiem sakot, bērni var noticēt, ka MI robots ir dzīva būtne.
Domājot par nākotni, skolotājus Latvijā visvairāk uztrauc tas, ka MI tehnoloģijas var ietekmēt bērnu un jauniešu kritiskās domāšanas attīstību. Tāpēc pedagogi uzsver nepieciešamību pēc profesionālās pilnveides, lai uzlabotu savas zināšanas un prasmes, kas palīdzētu efektīvāk integrēt MI mācību darbā.
Kā rīkoties vecākiem?
Nenoliedzami, šobrīd Chat GPT ir populārākais un pieejamākais MI rīks. Tāpēc ikvienam vecākam būtu svarīgi pasekot līdzi, kādiem mērķiem bērns to izmanto. Šobrīd, kad bērnu prāti nav aizņemti ar mācībām, ir īstais brīdis, lai pārrunātu iespējamos riskus un apdraudējumus, kas saistīti ar šīs programmas lietošanu. Galvenais no tiem – nav iespēju ierobežot piekļuvi bērnu vecumam neatbilstošai informācijai. Tāpat jāizskaidro, ka visa informācija, kas tiek iegūta, vaicājot virtuālajam asistentam, ir jāpārbauda citos, uzticamos avotos. Bet pats būtiskākais – jānosaka skaidri noteikumi attiecībā uz to, kā bērns var izmantot tērzēšanas programmas, tostarp uzsverot, ka MI rīki nav paredzēti mājas darba pildīšanai bērna vietā. Tas palīdzēs nodrošināt, ka Chat GPT tiek izmantots droši un atbildīgi.