Tas palīdz risināt problēmas un vajadzības gadījumā uzrakstīt pieteikumu Veselības inspekcijai vai VOAVA. Ombuda priekšsēdētāja Liene Šulce savulaik darbojusies Latvijas Pacientu tiesību birojā. Pagaidām pacientu ombuds sniedz pakalpojumus galvenokārt Austrumu slimnīcas pacientiem un darbiniekiem. Šī slimnīca šobrīd ir arī vienīgā ombuda finasētāja. Nākotnē Pacientu ombuds plāno darbību izvērst visā Latvijā, lai vismaz lielo ārstniecības iestāžu pacientiem un arī darbiniekiem būtu iespēja saņemt šādu pakalpojumu.
Patlaban risināt tikai Austrumu slimnīcas ķibeles?
Lielākoties, taču mums zvana arī citu medicīnas iestāžu pacienti. Tad iesakām, kur meklēt palīdzību. Ar laiku vēlamies stiprināt savu neatkarību, dažādojot finansējumu, piemēram, piesaistot Eiropas naudu. Tikai tad mūsu pakalpojums varēs būt maksimāli kvalitatīvs. Pasaulē šādi ombudi ir populāri - gan slimnīcām savi, gan neatkarīgas organizācijas. Latvijā šādu praksi ārsti mēdz uztver sakāpināti: ko, tiesā gribat mūs sūdzēt? Nē, mēs aicinām sekot Skandināvijas piemēram, kur ārsti un pacienti ziņo par kļūdām un diskutējot pārvērš tās sistēmas uzlabojumos.
Kā izvērtējat konfliktsituācijas?
Diskutējam ar ekspertiem, mediķiem. Padomē ir Stradiņa universitātes profesore Vija Sīle, kura ir spēcīga ētikas speciāliste, Gunita Berķe no onkoloģisko pacientu biedrības Dzīvības koks.
Ir sākts kāds tiesas process?
Nē, mums ir bijušas 107 konsultācijas, tai skaitā sūdzības. Lielākoties par saskarsmes problēmām: pacients uzskata, ka viņam veltīts pārāk maz laika, nav pietiekami stāstīts par slimību un tās ārstēšanu. Bieži vien pacientiem nav skaidrs, kāpēc procedūra maksā tieši tik.
"Man bija jāgaida pārāk ilgi!" tā nesen sūdzējās kāda kundze gados. Sirds pilna, gatava sūdzēties medijiem. Uzņemšanas nodaļā viņai bija uzkliegts. Izrunājāmies ar personālu, kas sacīja, ka todien bijis ļoti daudz pacientu un priekšroka dota akūtākiem pacientiem. Atzina, ka ar kundzi aprunājušies pārāk maz, taču arī paciente neesot bijusi pati laipnība. Kad aizsūtījām kundzei atvainošanās vēstuli un izskaidrojām, kāpēc tā notika, viņa izklausījās apmierināta. Bija gadījums, kad ārsts nepateica, ka pēc slimības diagnosticēšanas pusgadu regulāri jāatrādās. Pacients tajā laikā kļuva slimāks. Tas ir profesionāls pārkāpums, tāpēc palīdzam rakstīt sūdzību Veselības inspekcijai.
Varbūt ārsts pateica, taču pacients aizmirsa? Kā to pierādīt?
Jāpaļaujas uz abu pušu godaprātu. Arī pacienti grēko, jo nedzer zāles trīsreiz dienā, kā norādīts, bet vienreiz, neievēro noteikto diētu un brīnās, ka veselība neuzlabojas.
Apšauba arī diagnozi?
Regulāri. Tad pacientu par velti izmeklē cits ārsts vai arī tiek pieaicināti vairāki ārsti. Ja tas nelīdz, darbs Veselības inspekcijai. Mēs palīdzam pacientam uzrakstīt pieteikumu. Pacienti sūdzas arī par zāļu nepanešanu, jo ārsts par pacientu ievācis pārāk maz informācijas un pielāgojis standartterapiju.
Ko darīt, ja no vizītes 20 minūtēm ārsts pacientam velta
tikai 10?
Ja tā ir valsts iestāde ar dzīvo rindu, tad vajadzētu vismaz iedot
bukletu, kur konkrētā diagnoze aprakstīta, vai arī pateikt, kur par
to uzzināt vairāk. Ļoti grēko privātās iestādes - to zinu pēc
sūdzībām un pieredzes.
Jautājums par aploksnēm ir aktuāls?
Ja, taču sūdzībā tas parādās kā blakusproblēma, nevis galvenā. Pacienti negrib teikt ārsta vārdu, aizbildinoties, ka pie viņa vēl būs jāārstējas. Ārsti dara svarīgu un grūtu darbu, tāpēc pateikties iesakām, taču tikai pēc operācijas un ne ar aploksni.
***
Kur meklēt
Pacientu ombuds
Hipokrāta iela 4, Rīga, LV-1079
Tālr.: 28646268
E-pasts: [email protected]
www.pacientuombuds.lv