Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +5 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Alpina ir citāds BMW un lepojas ar to. AutoDiena testē 530 ZS Alpina B5 S

BMW Alpina B5 S

**** Dizains

***** tehnika

***** komforts

Iztālēm šķiet, ka Alpina emblēmā attēlota viduslaiku katedrāle līdzās kādam ierocim vai darbarīkam. "Katedrāle" ir pulētas Weber karburatora ieplūdes caurules, bet "ierocis" - motora kloķvārpsta. Zilsarkanais vairogs simbolizē Bovenzīpenu klana svētāko aizraušanos. Trijās paaudzēs Vācijas mazpilsētā Buhlē viņi būvē īpaši augstas raudzes BMW automobiļus - ātrus, dārgus un komfortablus. Tehniski Alpina automobiļi ir tūnings, taču lietpratīgā pieeja izpelnījusies BMW atzinību. Kopš 1978.gada Alpina oficiāli ir automobiļu ražotājs, un aptuveni pusotrs tūkstotis firmas spēkratu top uz BMW konveijera. Ar to Alpina ir pārāka par labākajiem BMW tūninga kantoriem - AC Schnitzer, Hamann, Hartge un citiem. Tikai Burkarda Bovenzīpena automobiļiem atļauts paturēt BMW emblēmu un - kas vēl svarīgāk - saglabāt rūpnīcas garantiju. Bet nosaukums Alpina cēlies no.... rakstāmmašīnas - Bovenzīpenu paralēlā biznesa 60.gados.

Ātrāks par M5


Alpina mītne 10 000 rātnu vāciešu apdzīvotajā Buhlē pārsteidz ar pieticību. Rosīgas fabrikas un trokšņaina testu poligona vietā klusā privātmāju rajonā adresē Alpenštrāse 35 iekārtojies neliels stiklotu namu komplekss. Tikpat labi tajā varētu atrasties konstruktoru birojs, kas ražo vējstiklu slotiņas un brīvajā laikā izgudro rokas sējmašīnas. Taču pāris delikāti spoilerotu BMW ar Alpina klasiskajiem 20 spieķu riteņiem liecina, ka tieši te dzimusi Alpina B5 S - automobilis, kas ir ātrāks par BMW M5. Pirms sākt pastāvīgu automobiļu izgatavošanu, Alpina pārdeva BMW motoru tūninga komplektus un piedalījās autosacīkstēs. Arī tagad galvenais automašīnā ir motors. Zilganā 5.sērijas sedana motortelpā iebūvēts 4,4 litru V8 motors, kura jauda ar kompresora palīdzību uzdzīta līdz 530 zirgspēkiem, bet griezes moments līdz titāniskiem 725 ņūtonmetriem. Ņemot vērā, ka M5 desmit cilindru motors attīsta attiecīgi 507 ZS un 520 Nm, Alpinai ir ar ko lepoties.

Supersedans


Tik pārmērīga jauda liek domāt par supercietu, agresīvu un grūti valdāmu automobili. Taču Burkarda dēls Andrēass Bovenzīpens ir pārliecināts, ka dinamika nedrīkst maitāt komfortu. Ja BMW M5 ir skaudra, ātras dabas automašīna, kas ir pastāvīgā uzbudinājumā, tad Alpina B5 S kolosālas motora skaņas pavadījumā paātrinās slaidi un līgani. 4,6 sekundēs līdz simtam un līdz pat 317 km/h. Tas ir neparasti - vērot tumšzilā spidometra bultiņu tuvojamies 250 km/h atzīmei, tad pārsniedzam to, bet ar mīkstu ādu bagātīgi iztapsētajā salonā ielaužas tikai attāls pretvēja troksnis. Kaut ko tādu spēj retais četrdurvju auto, bet ar mazāk nekā 14 l/100 km - varbūt neviens.

Vācieši kautrējas


Alpina automobiļu salonus pāršuj ar īpašas šķirnes Lavallina ādu. Turklāt šuvēji prot apvilkt arī tādas detaļas, ko BMW atstāj neskartas, - automātisko pārnesumkārbu sviras, ventilācijas restes un pat iDrive pogas. Viena Alpina B5 S salonam vajadzīgas piecu govju ādas. Salīdzinot ar Bentley, kam vajag četrpadsmit, tas ir maz. Visbiežāk Alpina automobiļi tiek pārdoti ar BMW standarta ādas apdari un pāris Alpina emblēmiņām (vairogs stūres viducī ir obligāts). Tam par iemeslu ir šuvēju darbnīcas ierobežotā ražība. Mēnesī te spēj pilnībā pāršūt tikai 10 automašīnu salonus. Bez tam pašmāju pircēji ir kautrīgi. Vācieši pārsvarā izvēlas Alpina bez salona izskaistinājumiem un pat uzrakstiem. Izklausās diezgan līdzīgi Mercedes AMG pasūtītājiem, un arī pašai Alpina labāk patīk salīdzinājums ar ūbermeršiem nekā BMW M divīziju. Galu galā arī Alpina katru motoru saliek viens meistars, tāpat kā AMG.

Krāsaini tērpi...


Bet austrumeiropiešiem, lūk, kautrība gan nepiemīt! Atklājuši Alpina, krievi, ukraiņi un baltieši pasūta B6 S kupejas vispārākajās komplektācijās, nereti šokējot visu Buhlē ar ekstravagantām kaprīzēm. Sevišķi neganti esot ukraiņi, kas nemaz neciena Alpina tradicionālās zilās un zaļās krāsas, bet pieprasa sarkanus, dzeltenus un baltus automobiļus. Latvieši daudz neatpaliek. Ja manīsiet uz ielas oranžu 6.sērijas coupe ar melniem diskiem, ziniet - arī tā ir Alpina. Godīgi sakot, mazliet svaiga gaisa Buhlē autofaķīru plaušām nenāk par skādi, jo brīžiem uzticība vecajām tradīcijām robežojas ar ietiepīgu vecmodīgumu. Svītras uz Alpina ražojumu sāniem nāk no desmitgades, kad pasaule pirmoreiz uzzināja par Honda CBR superbaikiem, Alpina naģenes piegriezums bija modē tad, kad pats Burkards Bovenzīpens vēl grozījās pa sacīkšu boksiem, un arī zilzaļais korporatīvo krāsu salikums uz mūsdienu industriālā dizaina fona vairs īsti neuzrunā. Kuram jaunbagātniekam rūp, ka Alpina B10 savulaik bija ātrāka par Ferrari Testarrossa un jaudīgāka par Porsche 911 Turbo? Toties "karbona" motorpārsegs ar caurumiem un ierobežotas berzes diferenciālis, kas ļauj aizraidīt Alpina B6 S divsimt metru garā slīdē, ir saprotama fiška katram turīgam sporta auto fanam.

SWICH-TRONIC leģenda


Haizivs B6 S aprīkota ne vien ar to pašu motoru kā B5 S, bet arī jaunu SWITCH-TRONIC automātisko pārnesumkārbu. Moderno automātu un dopelkuplungu laikmetā grūti pārsteigt ar pārslēgšanos vienā milisekundē un ātrumu pogām uz stūres. Taču Alpina tādas ieviesa jau 1993.gadā - vēl pirms Porsche Tiptronic. Par šo sasniegumu atgādina no "rokas" izšūti plusi un mīnusi uz Alpina stūrēm. Ātrumu pogas Alpina joprojām instalē pa savam, lepni atsakoties no BMW sviriņām, kas arī nav tik ērtas. Līdz ar S burtu B5 un B6 modeļos ienāca ne tikai papildus 30 ZS (no "tikai" 500), bet arī uzlabota piekare ar elektroniski regulējamiem amortizatoriem. Alpina B6 S ir asāka un precīzāka nekā sedans, taču autobāņa stiepiena galā garais priekšgals kļūst mazliet nervozs. Alpina vērtību iemiesojums ir tieši B5 S. Varbūt tā vietu ieņems jaunais B7, kuru jau jaunās 7.sērijas nomaskētajās miesās novērojām slapstāmies pa Alpenštrāses šķērsielām?

Starp 335i un M3


Diemžēl senioru raķete maksā ne mazāk par M5, bet Alpina B6 S - sevišķi Cabrio versijā -- nekautrīgi pārsniedz 100 000 eiro robežu. Par laimi, Alpina aerodromā ir arī vieglo iznīcinātāju eskadriļa, kas sastāv no pārbūvētiem 3.sērijas automobiļiem. Alpina B3 Biturbo ir vieglākais, atsaucīgākais un dzīvīgākais no visiem Bovenzīpenu ražojumiem. Trīs litru motors ar divām turbīnām attīsta 360 zirgspēkus no zemiem apgriezieniem. Automašīna fantastiski paātrinās, teicami stūrējas un visumā ļoti atgādina BMW 335i - tikai krietni ātrāku. Vienīgi standarta 18" riteņi mazliet mīkstina reakcijas, tāpēc 19" ir labāki. B3 Biturbo jūtami atšķiras no BMW M3, automobiļa - kiborga, kas nepārtraukti raujas cīņā ar neredzamu ienaidnieku un pat miegā griež zobus uz Audi RS4 un C63AMG. Lai gan B3 Biturbo ražo ar trīs veidu virsbūvēm un no šā gada pat ar BMW xDrive pilnpiedziņu, cenas nav no kautrīgākajām - ap 60 tūkstošiem eiro. Tātad neredzēt parastam mirstīgajam Alpina? Vēl jau paliek dīzelis.

D3 Biturbo - Alpina tautai


Automobiļi ar literu D (Diesel) nosaukumā Alpina krājumos parādījās iepriekšējās 5.sērijas laikos. Automobilis guva panākumus, un Alpina saskatīja dīzelī iespēju piekļūt ne tik bagātiem klientiem, kas nevar "nopogāt" 100 taukšķu par B5. Tā radās Alpina D3, faktiski uztūnēts BMW 320d ar "turbobedri", cietu gaitu un tikai rokas ātrumkārbu. Mums palaimējās pabraukt ar vienu no pēdējiem D3, un, godīgi sakot, tā patiešām ir tikai Alpina Alpinas dēļ. 204 ZS Touring ir kūtrāks par parastu 320d ar AC Schnitzer Powerbox čipu. Taču Alpina tikko izlaidusi D3 Biturbo, un tas ir pavisam cits auto! Jaudīgs (214 ZS), viegls, ekonomisks un izmanīgs, tagad pieejams arī ar sešātrumu SWITCH-TRONIC un bāzē lētāks par BMW 330d. Protams, arī 38 tūkstoši eiro ir daudz, taču par šo naudu vienlaicīgi var tikt pie laba BMW un iestāties elitārā klubā, kura biedri atpazīst viens otru pēc Weber trubām un kloķvārpstas. Bet līdzās Alpina vecajam korpusam uzbūvēts jauns tehniskais centrs, kurā taps jauni īpašie BMW un ne tikai tie. Kas zina, varbūt drīzumā līdzās MINI Cooper Works parādīsies arī kāds Bovensiepen Werk.

***

Cenas, eiro


BMW Alpina B5 S* 95 400

BMW M5 90 370

BMW Alpina B3 Biturbo Coupe* 60 800

BMW M3 68 430

BMW Alpina D3 Biturbo* 37 700

BMW 330d 40 110

*Cenas Vācijā, PVN = 19%.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko