Ne vienam vien automobilim ziemas apavi sasnieguši minimālo 4 mm robežu, un izdevīgāk ir tādas riepas nobraukt pavisam, bet rudenī pirkt jaunas. Atkrīt rūpes par glabāšanu, maksa par montāžu, un kaut ko pārbalansēt atminamies tikai tad, kad riteņi "met" tā, ka stūri rauj no rokām ārā. "Amerikāņu metode," smejas Atlas Motors direktors Dāvis Maksiņš. "Vienas riepas visu gadu." Taču eksperti atgādina, ka ar ziemas riepām vasarā jāievēro piesardzība, bet mīkstās (frikcijas) riepas siltajā sezonā var kļūt pat bīstamas. SIA Laneks riepu eksperts Tāls Meļķis domā, ka ziemas riepas pastiprināti dilst un var visu vasaru neizvilkt, tādēļ skopais maksās divreiz. Asāk to izjutīs jaudīgu un lielu auto īpašnieki.
Drošība pirmajā vietā
"Braukt ar ziemas riepām vasarā nav ne ekonomiski gudri, ne droši," uzskata Drošas braukšanas skolas apmācību direktors Arturs Priednieks. Vasaras karstumā ziemas riepas gumija kļūst pārāk mīksta un sāk ļodzīties, tāpēc sāk izslīdēt un pastiprināti dilt, tādējādi pasliktinās vadāmība un saķere, attiecīgi samazinās braukšanas drošība. "Tāpēc, turoties līdzi braukšanas plūsmai, var rasties daudzas nedrošas situācijas pārsteiguma veidā, ar kurām apstākļiem neatbilstoša riepa var netikt galā, lai arī cik prasmīgs autovadītājs būtu pie stūres. Īsāk sakot, braukt var, bet nav ne droši, ne arī ekonomiski," rezumē A.Priednieks. "Riepa ir kā airbag. Varbūt to nekad nevajadzēs, bet tā viena reize var būt liktenīga," saka Ainārs Gulbis, SIA Dalans pārdevējs. "Vienkārši jābrauc prātīgāk, apzinoties, ka riepas nav tik labas kā vienmēr."
Vivaldi atkal ir modē?
Varētu domāt, ka pienākusi "četru gadalaiku" jeb vissezonas riepu
lielā diena, taču eksperti nepiekrīt. "Vissezonas riepas ir
izdevīgas tikai tiem, kas brauc vai nu ļoti maz, vai ļoti daudz,"
spriež Freibi riepas tirdzniecības vadītājs Ainārs Millers. Pirmie,
kas nenobrauc pat 10 000 km, neizjutīs vissezonas riepu mazspēju
ziemā, otrie būs spiesti nopirkt jaunas. Vissezonas riepu iegāde
attaisnojas nelieliem izmēriem un augstiem sānu profiliem, vecākiem
un mazjaudīgiem auto, kas pārvietojas pa pilsētu vai pa grants
ceļiem. Zemprofila vissezonas riepa, kaut vai izplatītā 205/55 R16,
neglābjami zaudē visām vasaras riepām, kā tikko pierādījis vācu
žurnāls Auto Bild, iekļaujot testā Goodyear Vector 4Seasons. Pie
mums šo riepu pat nepārdod, taču pārdošanā ir citas, piemēram,
Pirelli P6 Four Seasons, kuras pirmsākumi meklējami pirmā Audi A6
Allroad oriģinālaprīkojumā. Interesi par riepām četriem gadalaikiem
apstiprina T.Meļķis: "Vēlmi iegādāties vissezonas riepas izsaka
pietiekami daudz klientu, lai par to nopietni domātu. Šeit daudz
kas atkarīgs no pārdevēja godaprāta. Nav retums ieraudzīt M+S
apzīmējumu arī uz gluži vasarīgiem protektoriem Āzijas izcelsmes
riepām.