Pareiza riepu spiediena uzturēšana ir viens no drošas braukšanas priekšnoteikumiem un vienlaikus arī iespēja ietaupīt izdevumus par degvielu un pagarināt riepu kvalitatīvas kalpošanas ilgumu.
Spiediens: kontrolēts
Viens no pasaules vadošajiem riepu ražotājiem Michelin 2004.gadā parakstīja Eiropas Ceļu satiksmes drošības hartu (ERSC), apņemoties atbalstīt Eiropas Komisiju tās mērķa sasniegšanā - līdz 2010.gadam uz pusi samazināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu.
Izmantojot pazīstamo Michelin cilvēka riepas simbolu Bibendumu, jau no 1898.gada riepu ražotājs cenšas skaidrot autovadītājiem, ka pareizs spiediens riepās ir viens no priekšnoteikumiem drošai braukšanai. Kopš 1995.gada Michelin rīko akcijas ar vienotu nosaukumu Spiediens: kontrolēts. 2004.gadā 18 Eiropas valstīs veiktā aptauja liecināja, ka 66% autovadītāju regulāri pārvietojas ar transportlīdzekļiem, kam riepās bija nepietiekams spiediens. No tiem 42% gadījumu nepietiekams spiediena līmenis riepās jau radīja draudus braukšanai līdz tādai pakāpei, ka varēja izraisīt riepās pēkšņus bojājumus un nopietnas sekas uz ceļa.
Aizvadītajā nedēļā Michelin sadarbībā ar Polijas Sarkanā Krusta organizāciju un degvielas staciju tīklu Statoil pirmo reizi kampaņas Spiediens: kontrolēts vēsturē rīkoja akciju Pareiza spiediena rallijs. Divi vienādi aprīkoti Citroen C4 automobiļi ar 1,6 l benzīna dzinējiem 7.oktobrī no Varšavas devās uz Rīgu, tālāk uz Tallinu, Viļņu un atpakaļ uz Olštinu Polijā, katrā pieturvietā Statoil stacijās aicinot autovadītājus regulāri pārbaudīt automašīnu riepu stāvokli, tādējādi sekmējot augstāku drošību uz ceļa, kā arī veicot autovadītāju aptaujas.
Zina, bet ir pavirši
Aptaujas rezultāti, ko Michelin 8.oktobrī veica Rīgā, liecina, ka Latvijas autobraucēji pareiza riepu spiediena uzturēšanu kopumā atzīst par svarīgu, tomēr ne visi tam pievērš vajadzīgo uzmanību. No pārbaudītajām automašīnām 32,9% bija pareizs riepu spiediens, 38,4% gadījumos konstatētās atkāpes uzskatāmas normas robežās. Diemžēl 23% mūsu autovadītāju pārvietojas ar automašīnām, kam ir bīstami zems riepu spiediens, bet 3,8% gadījumu riepu spiediens ir ļoti bīstami zems. Savukārt 1,9% autovadītāju pārvietojas ar automašīnām, kuru riepās ir pārāk augsts spiediens.
Statistika liecina, ka 6% (pēc Francijas Autoceļu uzņēmumu asociācijas datiem) no letāliem ceļu negadījumiem uz šosejām notiek tieši slikta riepu stāvokļa dēļ. Nepareizs spiediens riepās veido sliktāku saķeri ar ceļu, garāku bremzēšanas ceļu, kā arī rada riepu plīsuma risku. Papildu negadījumu riskam nepietiekami piepumpētas riepas palielina riepu nodilumu, automašīnas degvielas patēriņu un emisiju daudzumu. Pēc Michelin grupas Eiropas Tehnoloģiskā centra Francijā veiktajiem pētījumiem, ar riepu, kurā ir par 20% mazāks spiediens, var nobraukt par 30% mazāk kilometru.
Kur rodas problēmas?
Nepareizs un nevienāds spiediens riepās uz ceļa rada virkni problēmu. Jāatceras, ka auto saķeri ar ceļu nodrošina četri apmēram plaukstas lieluma riepas laukumiņi. Ja spiediens riepās ir pārāk zems, riepa zem slodzes tiek pārlieku deformēta, izliecas un tās vidusdaļa vairs nerada pietiekamu saķeri. Pārāk liels spiediens veidojas uz riepas malu kordiem, kas braucot var tikt bojāti. Turklāt šāda riepa ir pārāk elastīga un bīstami pakļaujas centrbēdzes slodzēm, kā rezultātā var pagriezienā plīst vai nomaukties no riteņa diska, un līdz optimālajam spiedienam nepiepumpēta riepa daudz ātrāk nodilst. Rezultātā bremzējot un paātrinoties rodas transportlīdzekļa riteņu slodzes nepareiza sadale un saķeres zudums, kas var radīt satiksmes negadījumus.
Taupīgas braukšanas sludinātāji nereti aicina palielināt riepu spiedienu, jo tādējādi samazinās auto rites pretestība un ir iespējams ietaupīt degvielu. Taču taupīt nevajadzētu uz drošības rēķina. Draudus ceļu satiksmes drošībai rada gan pārāk zems, gan pārāk augsts spiediens riepās. Arī pārpumpējot riepas, tās profils mainās, jo riepa izliecas uz ārpusi un samazinās saķeres laukums ar ceļu. Attiecīgi palielinās arī bremzēšanas ceļš, turklāt pārpumpēta riepa zem slodzes var eksplodēt.
Daži Bibenduma padomi
Pareizs spiediens riepās ir priekšnosacījums gan drošībai uz ceļa, gan riepas ilgākai kalpošanai un degvielas ekonomijai. Lai garantētu drošu braukšanu, autovadītāji nedrīkst aizmirst par spiediena kontroli riepās, jo tas dabiskā veidā ar laiku samazinās. Spiedienu riepās ieteicams pārbaudīt vismaz reizi mēnesī. Šo vienkāršo darbību vajadzētu veikt "aukstām riepām" (vismaz stundu pēc transportlīdzekļa apstādināšanas vai pēc tam, kad ar nelielu ātrumu nobraukti aptuveni 3 km). Katra transportlīdzekļa durvju sānu daļā vai iekšpusē, vai uz polsterējuma, vai sīkumu nodalījumā, kā arī lietotāja rokasgrāmatā ir norādīts transportlīdzekļa riepu optimālais spiediens.
Aizmirst nevajadzētu arī par rezerves riteņa riepu, kurā jāiepumpē 2,5 atm. spiediens, un jāņem vērā, ka, pat ja riepu nelieto, ar laiku tā noveco un zaudē savas īpašības. Palielināt spiedienu aizmugures riteņos nepieciešams par 0,4 atmosfērām, ja ar auto gatavojaties vilkt piekabi. Svarīgs riepas elements ir ventilis, ko ieteicams nomainīt, ja novērojat biežu spiediena zudumu. Jauns ventilis nodrošina riepas hermētiskumu, izturīgumu un atbilstoša spiediena uzturēšanu. Riepas hermētiskumu garantē arī ventiļa uzmava. Uzmavai ir neliela blīve, kas nodrošina hermētiskumu un aizsargā ventili, tādēļ nevajadzētu ekspluatēt riepas bez šīs uzmavas.
Pat pareizs spiediens riepās var neglābt, ja automobilim nebūs pareizi noregulēta riteņu ģeometrija jeb savirze un savērse. Arī tā vismaz reizi gadā ir jāpārbauda uz speciāla stenda. Ģeometriju ieteicams pārbaudīt arī pēc spēcīgiem triecieniem pa mašīnas piekari un pārmontējot riepas, kam protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 1,6 mm.
Riepu mūžu un braukšanas drošību var ietekmēt riepu mehāniski bojājumi, pat ja tie nerada tūlītēju spiediena zudumu, tāpēc periodiski ieteicams riepas pārbaudīt. Riepu remontu vajadzētu uzticēt tikai speciālistiem, kuri to demontēs un pārbaudīs arī riepas iekšpusi.
Runājot par riepām, vēl jāatgādina, ka nedrīkst ignorēt tīri hrestomātiskas lietas, kā, piemēram, to, ka uz vienas riteņu ass jāliek divas vienādas riepas ar vienādu zīmolu, vienādu riepu modeli un riepām jāatbilst konkrēta auto masas un izmēru parametriem.