Opel Astra vairāku paaudžu garumā mēģinājusi «izēst» no Eiropas un Vācijas pirmās vietas VW Golf. Lai gan 2005.— 2006.gadā tas gandrīz arī izdevās, Opel joprojām «cenšas vairāk». Vai jaunajai Astra ir izredzes izmest papīrgrozā «We try harder» nozīmīti?
Augstākā līmeņa tikšanās
Uz konfrontāciju ar Golf 6 jaunais Opel devās, noformēts pēc pēdējās modes un apbruņots dažādiem «gadžetiem» gluži kā superaģents — ādas sēdekļi, navigācija, biksenona lukuturi, Flex-Ride piekare, 18 collu riteņi, buduāra apgaismojums durvīs un piedevām vēl ungāru numuri —, jo kurš spiegs ceļo ar īstu pasi (tas viss par 27 000 eiro)! Nav zināms, vai aksesuāru pārpilnība paaugstināja Astra pašapziņu, taču stāvvietā, kur uz to izbrīnīti blenza astoņpadsmit jauni folksvāgeni, Opel ar hromētu logu maliņu izskatījās nosvērts un elegants — it sevišķi krāsots virsbūves tonī, kurā estēts saskata Brioni uzvalku nokrāsu, bet skeptiķis saukā par «vecu veču zilo krāsu». Par gaumi nestrīdas. Nolikts blakus golfam, jaunpienācējs apstiprina informāciju par devīgajiem izmēriem — jaunā Astra patiešām ir apjomīgs auto.
Un neieved mūs kārdināšanā
Ar laiku gan izrādījās, ka dažas spožā oreola sastāvdaļas ir liekas vai pat apgrūtinošas. Pirms nedēļas, izmēģinot tautai
tuvāku Astra Enjoy, Auto- Diena atklāja, ka neatslēdzamā ESP sistēma «ļauj pat idiotam braukt kā dievam». Astra Cosmo ar 18 collu riteņiem cietsirdīgi aizrādīja, ka arī visaugstākajam gadās grūti rīti — sevišķi, kad vesela braucēju rinda rezignēti vēro, kā Astra ar «pankūkām» izmisīgi mēģina izstūrēt no sasalušām risēm. Uz apledojuša ceļa Astra gluži vienkārši ir par vieglu, lai tik platām riepām rastos pietiekama saķere. Lai izvairītos no virsū nākošā vaļņa, jāķeras pie ekstrēmiem līdzekļiem — rokasbremzes —, bet, ak vai, — tādas nav. Dārgākajās Astra normālas sviras vietā ir tikai tizla podziņa. Un, ja arī «roķene» ir, to lietojot gaitā, Astra pīkst kā Toyota.
Rotaļlietas stāsts
Tomēr modernās tehnoloģijas spēj vārda tiešā nozīmē nest gaismu. Biksenona starmeši Astra nav lieka greznība, jo standarta lukturiem ir gaužām vāja tālā gaisma — tumsā pat kāpu ārā skatīties, vai nav izdegusi spuldzīte. Cēlgāzes izlāde apgaismo svešādi apsarmojušos kokus tālu un skaidri. Tiesa gan, tuvās gaismas varētu būt noregulētas augstāk, bet AFS sistēma rausta staru līdzi stūrei tikpat pārcentīgi kā Citroen C4. Tā kā augstklasīgs apgaismojums Astra izmaksā 800 latu, varbūt ir jēga to iekļaut Ride paketē. Tad vēl par 400 latiem panelī parādīsies adaptīvo amortizatoru režīmu pogas Start un Tour, kuras latviešu versijā varētu aizstāt ar «Rallijs» un «Sēne». «Rallijā» instrumentu panelis kļūst sarkanāks par Kia Sorento radio, piekarē uzstājīgāk laužas vibrācija no ceļa, un Astra kļūst ļoti jūtīga pret gāzes pedāli. Un, tāpat kā Opel Insignia, Flex-Ride nav nekas vairāk kā rotaļlieta pieaugušajiem.
Jautājums atrisināts
Bet ko dara Golf? Kā parasti tas nepārsteidz ar revolucionāru dizainu, taču tehniski ir monolīts kā klints. Ja vajag, Volkswagen ir arī plaša «rotaļlietu nodaļa» ar tādiem pašiem regulējamiem amortizatoriem kā Astra un citiem vidējam
lietotājam nevajadzīgiem verķiem. Toties Opel ir cieši «pievilcis klāt» citās jomās. Piemēram, VW ideja par lēto navigāciju (ap 300 latiem) vairs nav nekas oriģināls, jo krāsainais ekrāns Astra panelī par 434 latiem pazīst ne tikai Rīgu, bet visu Latviju, saprotas ar iPod un piedevām komandē virkni automašīnas funkciju. Tas ir kas vairāk nekā Renault iebūvētais Tom-Tom. Benzīna turbomotori ir līdzvērtīgi TSI dzinējiem no VW, savukārt 1,7 litru CDTI dīzelis, ja būtu ekonomiskāks, ir tikpat enerģisks, ja ne enerģiskāks par 1,6 TDI.
Mūžīgais duelis turpinās
Duelī ar vēsi nevainojamo golfu Astra iegāž sīkumi. Durvis aizcērtas ar dižciltīgu skaņu, taču vienai no testa astrām tās nevēlējās aizkrist abās pusēs vienādi. Braucot sestajā ātrumā ar 60 km/h un atlaižot gāzes pedāli, apgriezieni nekrītas, it kā būtu ieslēgts cruise control. Laikam vadības bloks «sabīstas», ka nenoslāpst motors, un uz savu galvu papildina degvielas padevi. Ar konstruktora aizrautību saliktais, spīdīgām detaļām manikīrētais Astra salons ir šaurāks un neērtāks par perfekti organizēto, kategoriski atturīgo Golf interjeru. Ko līdz baltās vīles Astra ādas sēdekļos un skaistā navigācija, ja sudrabotā plastmasa glumi spīd kā Chevrolet Cruze? Toties braukšanas ziņā atšķirība starp Opel un VW ir minimāla, un būs ne mazums ļaužu, kam Astra mīkstais komforts patiks labāk par Golf stingro noteiktību. Bet kas attiecas uz līdera vietu... kā teicis franču psihoanalītiķis Žaks Lakāns, eksistences turpinājumu nodrošina mūžam nepiepildāmas vēlmes. Kamēr dzīvos Golf, dzīvos arī Astra.