Pirmo reizi kopš 1985.gada, kad Seat rindās parādījās modelis Ibiza, Martorellas (netālu no Barselonas) uzņēmums beidzot kaut ko dabūjis pirmais. Jaunā Seat Ibiza ražota uz nākamās paaudzes mazo auto šasijas, kas tikai vēl kļūs par bāzi 2009.gada VW Polo un pie pavisam attāla horizonta saskatāmajai Fabia nr.3 un ar top secret apzīmētajam Audi A1. Baleāru arhipelāga priecīgākās salas vārdā nosauktais auto ir 10 cm garāks par veco Ibiza un viens no garākajiem automobiļiem savā klasē - 4,05 m. Pagaidām to var iegādāties tikai piecu durvju versijā, taču Londonas motoršovā jūlijā jau tika prezentēta Ibiza ar trim durvīm. Kā daudzi mūsdienu hečbeki, tās siluets nedaudz atšķiras no bāzes modeļa, tādēļ saucas SportCoupe.
Augšanas hormons
Seat dizaineru Luku Donkervolki droši vien rauj žagas, izdzirdot pieminam Lamborghini. Taču birka "exLambo designer" viņam pielipusi kā ar superlīmi, un Seat to veiksmīgi kultivē. Turklāt Luka zīmēto sietiņu asie stūri un hipertrofētās gaisa atveres priekšā patiešām atgādina itāļu bulli. Seat Ibiza ir pirmais sērijveida produkts, kuru ar līdzšinējiem vienapjoma Seat modeļiem saista tikai slīpā svītra uz sāniem. Ja iepriekšējo auto emocion autors Valters de Silva nebūtu tik augstā amatā VW koncernā, varbūt nebūtu arī svītras. No nobarotas "bumbiņas" Seat Ibiza kļuvusi par stūrainu pusaudzi. Asais lūzums aizmugures daļā kopā ar mazliet greiziem lukturiem gan atsauc atmiņā spāņu idalgo Dona Kihota varoņdarbos nokausēto zirgu Rosinanti. Seat dizaina diskursam ir redzamas sekas. Citi autobraucēji beidzot pamana tās eksistenci un - kas neticami - pat pagriežas, lai painteresētos, kas tas vispār par auto. Savukārt dažas no ekstravagantākajām Seat krāsām, piemēram, zaļi zeltainais Lime Green vairs neizskatās tik pievilcīgi kā uz kompaktā Leon taisnajiem sāniem. Tāpēc Seat uzjaucis jaunas krāsas, piemēram, spilgti oranžu (Lumina Orange) un spilgti zilu (Galia blue), par kurām budžeta auto izpratnē plēš deviņas ādas - 660 eiro.
Bailes no Ēriha Šmita
Salonā gan ir skaidri redzams, ka Seat Ibiza nav nekāds budžeta
auto. Ilgstoša atrašanās Audi zīmola ietekmes sfērā beidzot nesusi
augļus. Ibiza interjers veidots no vienkāršiem materiāliem, taču
Seat mēģinājis padarīt to priecīgāku ar jauktas faktūras virsmām
(stūre vien sastāv no četrām dažādām plastmasām), kas savienotas ar
audisku precizitāti. Seat boss Ērihs Šmits ir tā apsēsts ar
kvalitāti, ka par viņu stāsta leģendas un raksta avīzes.
Automašīnas salons nav nekāds memoriāls, kas stāsta par darba
nometņu ciešanām, taču Šmita regulārās kvalitātes pārbaudes un
sapulces jau sešos no rīta pamatīgi pārveidoja kataloniešu
priekšstatu par ražošanas kultūru. Barcelona FC sekmes UEFA kausā
vairs neietekmē to, vai jūsu jaunajā Seat pirmdien darbosies stikla
tīrītāja slotiņas. Tomēr salons ir pietiekami emocionāls - Ibiza ir
skaista stūre, vēl skaistāks radio, atdalīti rādītāji instrumentu
panelī, smalks borta datora displejs (sākot ar versiju Stylance) un
pret vadītāju pavērsta viduskonsole. Aizmugurē vietas ir mazāk,
nekā gribētos kā ceļgaliem, tā galvai, taču četriem pieaugušajiem
atradīsies vieta Ivisā.
Stūre uz goda
Seat automobiļi jau kopš 90. gadiem top uz dažādu VW modeļu
bāzes un attiecīgi manto to braukšanas īpašības. Parasti Seat ir
cietāka piekare un asāka stūre. Arī Ibiza ir visai stingra piekare,
ļoti atsaucīga stūres sistēma, precīzākais ātrumu pārslēgšanas
mehānisms mazajā klasē un teicamas bremzes. Šis sajūtu kopums
ilgtermiņā modina tādu kā lepnumu par auto, kurā tu brauc, un
mazajā klasē tas negadās bieži. Vecais 1,4 litru benzīna motors ar
85 ZS nekādas siltās jūtas nemodina, taču ir cieši pielaulāts VW
mazuļu trijotnei un vismaz ir daudzmaz kluss un ekonomisks. 1,6
litru dzinējs ar 105 ZS padara "Rosinanti" žirgtāku, taču vēl
elastīgāka tā kļūs ar TDI dīzeļiem. 1,9 l motors faktiski jau ir
par lielu, bet jaunais 1.4 TDI (80 ZS) ir tas, kas vajadzīgs. Nemaz
nerunājot par ievērojamo cenas starpību, mazais TDI, tāpat kā DSG
pārnesumkārbas, vēl nav pieejamas. Uz Parīzes autoizstādi Seat jau
sagatavojis "karsto versiju" Cupra ar 1.4 turbomotoru, 180 ZS un 7
ātrumu DSG, kam sekos mazliet "vēsāka" Ibiza FR ar 150 ZS.
Nosauciet pilnu sarakstu
Skatoties pēc cenas, Seat Ibiza nav nekāda providences dāvana,
jo līdzīgi motorizēta Škoda Fabia ir lētāka. Toties pret citiem
konkurentiem Ibiza ir arī finansiāli argumenti. Līdzās spāņu
dizainam un vācu kvalitātei Seat piekopj japāņu komplektāciju
manieri. Ibiza ir tikai trīs versijas: Reference (gandrīz, tomēr
kaut kā pietrūkst), Stylance (labākais pirkums) un Sport (ideāla
dāvana izlaidumā). Ar krustiņu atzīmētās ailītes aprīkojuma
sarakstā pārspēj tukšās ar rezultātu 10:1, turklāt arī ļoti
būtiskos punktos. Piemēram, ESP visām Ibiza ir standartā, nemaz
nerunājot par tādiem "sīkumiem" kā abos virzienos regulējama stūre,
elektriski spoguļi, MP3 radio ar AUX ieeju, sēdekļu apsilde, visi 4
stiklu pacēlāji un vismaz 15 collu riteņi. Fabia, Corsa un Mazda 2
bāzes aprīkojumā daudz kā tāda nav. Tādējādi auto emocion ir
pietiekami labs arī kā auto calculation un var kļūt ja ne par zelta
bedri, tad vismaz zelta sietiņu. Tas ir, seatiņu.
Seat Ibiza
**** Dizains
**** Tehnika
**** Komforts
***
Seat Ibiza Reference 1.2i 12 380 eiro
Seat Ibiza Stylance 1.4i 13 345*
Seat Ibiza Reference 1.4 TDI 14 600
Seat Ibiza Stylance 1.9 TDI 15 920
Škoda Fabia Ambiente 1.4i 11 460
Opel Corsa Enjoy 1.4i 11 925
Mazda 2 Elegance 1.3i 13 304
*demo
***
Konkurenti
Škoda Fabia ir plaši pazīstama un pierasta kā ēdamkarote. Tikpat kvalitatīva kā Ibiza, bet lētāka. Pieejama tikai ar piecām durvīm un vienīgā, kam ir universāls, un dizains nu jau kļuvis pārāk praktisks - pat ar baltu jumtu kā Mini.
Opel Corsa vēlējās kļūt par mazās klases avangardu, un tas arī izdevās. Kuram auto vēl šajā klasē ir stūres apsilde? Līdz jaunajai Astra un Insignia tas ir modernākais un sakarīgākais Opel modelis.
Mazda 2 ir stāsts par mūsdienu Pelnrušķīti. No kurpju kastes tā pati kļuva par kristāla kurpīti un World Car of the Year 2008. "Mis Pasaulei" pietrūkst motoru dažādības un skaņas izolācijas.