Tas nav Renault garā. Acīmredzot jaunā Renault Megane ir kā vērtīgs mākslas darbs, kura idejas slēptais dziļums un valdzinājums atklājas, aplūkojot to no attāluma, atkāpjoties līdz pretējai sienai. Lai atklātu Megane III daili, nācās atkāpties līdz pašai Madridei, kur notika kompaktā Renault testa braucieni.
Jaunkundze ir pieaugusi
Dienvidu saule dara savu. Mirdzošu Renault Megane rindas kā no
lejkannas lej pār viesiem franču šarmu, un tie nevar vien izlemt,
ar ko tad uzdejot vispirms - tēraudpelēko hečbeku vai uzreiz sapīt
230 km garu romāniņu ar oranžu Megane Coupe. Bet varbūt atstāt
coupe saldajam ēdienam? Abas izskatās labi, lai gan mūs vairāk
interesē hečbeks, jo kompaktklases "sportistu" noiets Latvijā
vienmēr bijis pagalam maziņš. Tur tā pelēkā Megane vēro mani -
nosvērta un sapucēta kā skolotāja 1.septembrī. Gluži vai kauns
sametas - kā es tā bez puķēm... Bet tad visi aizbrauc, auto paliek
viens pats, un piepeši kaut kas nav kārtībā. Pirmo reizi redzu
automašīnu, kam ir dizains, bet nav formas. Nav ne mazāko šaubu, ka
šis auto ir Renault. Uz to norāda vijīgie sāni, mandeļveida lukturi
un pat mākslinieciski sapītā gaisa reste bamperī. Taču uz motora
pārsega kaut kas noteikti sakrāmēts par daudz. Pretskatā
automobilis izskatās izplūdis kā skaistule, kam labākie gadi jau
aiz muguras, turklāt ir tāda sajūta, it kā Megane censtos
novērsties, ja to pārāk cieši uzlūko. Varbūt tā arī jābūt - ne
vairs mademoiselle Megane, bet madame Megane?
Mazā Laguna
Salons ir neganti līdzīgs Renault Laguna. Tā pati paneļa faktūra, tāds pats viduskonsoles iekārtojums un plašuma sajūta. Elkoņu augstumā Megane esot platākais auto klasē. Ja instrumentu paneļa vidū nevīdētu apaļš digitālais spidometrs, nezinātājam vieglāk par vieglu varētu iestāstīt, ka jaunā Megane ir tikai mazliet mazāka Laguna. Par piemaksu tai ir pat elektroniskā stāvbremze, lai gan lētākos variantos ir parastā "roķene", turklāt - tavu laimi - vecais, labais, parocīgais kloķis, nevis muļķīgais "stopkrāns". Stūre ir ērta satvērienam jebkurā automašīnas versijā, kas tikai vēlreiz apstiprina, cik tālu Renault gājis plastmasu un apdares materiālu selekcijā. Taču sensācijas nav. Par spīti jaunam pastiprinātājam, stūre ir tikpat viegla un mazformatīva kā agrāk, un tas traucē straujās līkumu sasaistēs. Piekare spēj vairāk, nekā stūres mehānisms spēj jums pastāstīt, un tāpēc kāja kalniņā neviļus atraujas no gāzes pedāļa un jau meklē bremzi, kaut ar jauno 130 ZS dīzeli te varēja "iet ar pilnu".
Klostera ēnā
Stūres un sēdekļa regulēšanai ir bezgalīgs diapazons, taču sēdpozīcija ir vairāk kantoriska nekā sportiska. Renault pat iekārtojis speciālu vietu stickit līmlapiņām. Nez kur tās līmēt, varbūt uz vējstikla, jo pie paneļa tās neturas. Taču ar visiem jaukajiem niekiem interjers tik un tā ir pārāk atturīgs un vēss franču mašīnai. Tā arī līdz galam nesapratušies, ieripojam aukstā klostera pagalmā, kur ieplānota kafijas pauze. Soļi tukši atbalsojas 400 gadu vecu mūru velvēs, un iekšā šķiet vēl drēgnāks nekā ārā. Un tad nāk atskārsme. Megane ir mūķene. Viss pēkšņi nostājas savās vietās - kārtīga, neuzkrītoša tērpa apslēpts augums, kautrīgi novērsts skatiens, sakniebtas lūpas un galvā aube ar platām malām. Renault raksta par Megane pleasure and appeal - bauda un pievilcība. Ko jūs - viena šķīstība un godbijība! Mademoiselle Megane, izrādījās, ir māsa Megane. Kas to būtu domājis! Ar bijību un rūpēm pret pasažieriem, lai kas tie būtu, no kurienes nākuši un ko sastrādājuši. Ar atbildību pret vidi (samazināti motora tilpumi un izmeši) un visu plašo pasauli. Taču automobilis nav radīts, lai mūžu pavadītu noslēgtībā karmelītu klosterī, tam jābrauc un jāizbauda visi laicīgās dzīves labumi un triecieni. Tāpēc es atdodu mūķenes atslēgu - viedkarti - un pārsēžos pie Renault Megane Coupe melnās stūres.
Bēgošā mūķene
Kaut arī izlieta no tā paša materiāla, kupeja ir citāds auto. Ar
tik izaicinošu ārieni un 180 ZS turbomotoru klosterī nav ko meklēt,
tāpēc Megane Coupe labākajā gadījumā var pretendēt uz bēgošās
mūķenes tēlu. Turklāt, kā izriet no tāda paša nosaukuma filmas,
mūķene var izrādīties vecis, un Coupe patiešām ir vīrišķīgāka par
hečbeku. Tai ir zemāks jumts, taču tikpat plats salons, tā pati
piekare, taču par 12 mm īsākas atsperes, un pakaļējie lukturi, ko
nākamgad droši varētu ieskrūvēt kādam konceptauto. Pie divdurvju
sportista stūres šķiet, ka gaišs salons nemaz nav tik universāli
piemērots ikvienam Renault. Lai gan stūre ir tikpat inerta kā
hečbekam, ar Coupe vismaz var attīstīt nešķīstu ātrumu. Joprojām
mulsina ciparu spidometrs. Skaidrs, ka Renault noskatījis Citroen
C4 ideju un apvienojis ar savām iestrādēm no Modus un Twingo. Taču
elektroniskie pulksteņi bija modē 80.gados un, ja arī atgriežas,
pilnīgi citā formā un izskatā. Informatīvi cruisecontrol segmenti
apkārt aplim avangardam nav pieskaitāmi.
Sāksim ar 100 zirgspēkiem
Tā kā Renault nolēmis pārsteigt presi ar jaudu, testiem piedāvātas
tikai jaudīgākās versijas, likvidējot iespēju iepazīties ar
vienkāršākiem, taču perspektīvākiem motoriem. Renault Megane motoru
palete ir raiba kā paplāte ar jūras veltēm Vidusjūras restorānā un
gandrīz tikpat izcila. Mazākais benzīna motors ir 1,6 litri un 100
ZS, taču Renault kopā ar Nissan raiti iekļāvies downsizing straumē,
piedāvājot 1,4 litru TCE ar 130 ZS. TCE nozīmē Turbo Control
Efficiency - turbopūti. Dārgākajās versijās pieejams pieminētais
divu litru TCE ar 180 ZS. Saraksts prasās pēc mazāka benzīna
dzinēja, taču Renault to nolēmis aizstāt ar dCi dīzeļu kokteili,
kurā mudž 1,5, 1,9 un pat divu litru dzinēji ar jaudu no 85 līdz
160 zirgspēkiem. Nissan ietekme Renault Megane tehnikā ir ļoti
jūtama, jo pusei no jaunajiem motoriem ir Nissan bloki, un Megane
pirmo reizi varēs nopirkt ar CVT bezpakāpju variatoru, kuru
ražošanā neviens nepārspēj Nissan. Tas gan der tikai parastajam
divu litru motoram.
Divas māsas
Renault kā prasmīgs režisors izspēlējis klasisko pretstatu scenāriju. Mums ir divi automobiļi no viena kaula, taču atšķirīgi kā Maija un Paija. Ar Megane Coupe viss ir skaidrs. Tā aizstāj veco trīsdurvju Megane, domāta jauniešiem, pa naktīm brauks skrieties ar VW Scirocco un sargās karstgalvīgo pilotu ar pasaulē pirmo dibena airbag. Coupe sēdeklī ielikts drošības spilvens, kas sadursmes gadījumā neļauj vadītājam panirt zem stūres.
Katoliskajā Spānijā Megane jūtas kā mājās, jo ražota tepat Valensijā. Bet ko tad māsa Megane? Šis auto ir kā varonis Kolīnas Makkalovas romānos. Izlēmīgs, nelokāms un mērķtiecīgs kā austrālietis, bet brīžiem tik skumjš, ka pat grāmatsējējs tipogrāfijā izplūst asarās. Māsai Megane ir iespēja aizņemties rozā brilles no savas 800 eiro dārgākās delverīgās māsas, proti, par nelielu piemaksu uzlikt Coupe sudrabainās bampera lūkas, taču šaubos, vai audzināšana un katķisms pieļaus šādu vaļību. Toties pieticīgā sākumcena zem desmit tūkstošiem latu un bagātīgs laicīgā aprīkojuma krājums liks atplaukt smaidā decembrī, kad māsa Megane svētīs ar savu klātbūtni Rīgu.
***
Cenas, eiro
Renault Megane 1.6 Authentique 13 400
Renault Megane 1.5 dCi Expression 15 860
Renault Megane Coupe 1.4 TCE Dynamique 16 030
***
Renault Megane III
* * * Dizains
* * * * Tehnika
* * * * Komforts
***
Konkurenti
Volkswagen Golf 6. Kāds Renault pārstāvis Spānijā izteicās, ka Golf
viņam atgādinot "perfektu veļasmašīnu". Ja tā, vai viņš ir
aizdomājies, kāpēc Miele un AEG ražo perfektas vai labas
veļasmašīnas, bet Moulinex un Tefal - nekādas?
Citroen C4 nu palicis vienīgais franču avangarda sūtnis kompaktklasē. Svaigs feislifts, kārtējais čempiona tituls WRC rallijā un divas atšķirīgas virsbūves it kā sola pircēju intereses atjaunošanos, taču pagaidām nekā.
Honda Civic radikālais dizains joprojām ir tikpat radikāls un izpūtēji - tikpat trīsstūraini. Civic pielabots, nomainot vienlaidus "lustru" priekšpusē pret "nāsīm". Viens no retajiem auto, kam piecdurvju versija izskatās tikpat ekstrēmi kā trīsdurvju - jo izskatās, ka pakaļējo durvju nemaz nav.