Gatavojās ilgi
Veikto investīciju apjoms tiešām ir salīdzinoši mazs, jo citi
ražotāji jaunu modeļu ieviešanai tērē miljardus. Arī par sērijveida
mašīnas sagatavošanas termiņiem nav melots, bet gatavošanās
krosovera izlaidei sākās krietni senāk. 2000.gada Ženēvas izstādē
tika parādīts koncepts Renault Koleos, kas avangardiskā dizaina
ziņā līdzinājās tobrīd jau faktiski sērijveida kupejai
Avantime.
Tehniskā ziņā šis koncepts bija īsts avangards, jo ietvēra elektromotora un benzīna turbodzinēja hibrīdsistēmu, kur ar elektrību tika pievadīta vilkme aizmugures riteņiem, bet priekšējos grieza iekšdedzes dzinējs. Šī sarežģītā konstrukcija turklāt vēl bija papildināta ar elektroniski vadāmu hidropneimatisko piekari, kas ļāva mainīt virsbūves attālumu no zemes 10 cm robežās, kā arī pielāgoja auto gaitas īpašības ātrumam un ceļa segumam.
Pavisam citāds
Reālajā dzīvē Koleos ir materializējies pavisam citādāks. Ne no
koncepta dizaina, ne tehnikas nav ne smakas. Sērijveida Koleos ir
būvēts uz tās pašas platformas, kas izmantota klasesbiedru un
konkurentu Nissan X-Trail un Qashqai ražošanā. Ierindas pircējam
uzreiz var rasties jautājums - tas ir labi vai slikti? Slikta
nudien nekā tur nav, jo Nissan All-Mode pilnpiedziņa ir pārbaudīta,
atzīta un paver plašākas bezceļu kustības iespējas, nekā ir
vairākumam tā saucamajiem on road apvidniekiem.
Turklāt Renault atšķirībā no tautiešiem Citroen&Peugeot, kas, ieviešot krosoverus, izmantoja citu atzītu japāņu 4x4 speciālistu Mitsubishi, vismaz līdz pēdējai vīlei ir parūpējušies par dizainu. Ne ārienē, ne interjerā nav ne plika mājiena uz japāņu donoriem. Vizuāli Koleos viscaur ir Renault, bet sānprofila un aizmugures optikas līdzību meklēšanu uzskatīšu par matu skaldīšanu. Turklāt iespējamās līdzības nevilks vis uz Nissan, bet citu pusi.
Jāsamierinās ar faktu, ka šis Renault ar japāņu iekšām tiek ražots Korejā - franču kontrolē esošajā nelielajā uzņēmumā Samsung Motors. To diktē ražošanas izmaksas, kas Āzijā ir krietni zemākas, nekā atbilstoša procesa nodrošināšana Eiropā. Vairākumam mājās ir korejiešu izgatavotie televizori un cita tehnika, tādēļ snobiski būtu izturēties pret Korejā saliktu Renault automobili.
Neskatīt no cepures
Jāatzīst, ka, ieraugot sērijveida Koleos pirmizrādē šogad Ženēvā,
pirmais iespaids bija mazāk pacilāts nekā, piemēram, turpat redzot
tiešo konkurentu Ford Kuga. Renault korporatīvais dizains laikam
aizrauj tikai pašus frančus un arī ne visus. Taču, rūpīgāk pētot
salonu, sāk mosties simpātijas. Ērtāks un patīkamāks stūres rats
nekā kaut vai Megane, glīti un viegli uztverami mērinstrumentu
sekcijas rādītāji, lielākoties mīkstas un kvalitatīvas plastmasas
apdare, no vairākuma līdzīgu auto atšķirīgs priekšējā paneļa
viļņveida dizains, ērta sēdekļu transformācija, vesels lērums
sīklietu slēptuvīšu un praktisks piekto durvju risinājums ir
lietas, kas noskaņo pozitīvi.
Arī aprīkojuma ziņā Koleos konkurentiem nekādas atkāpes nedos, bet vecākiem modeļiem ir soli priekšā. Elektroniska stāvbremze, bezkontaktu Renault Card aizdedze un Start/Stop poga, sistēma, kas palīdz nobraukt no slīpuma gan uz priekšu, gan atpakaļgaitā, un daudz kas cits ir Koleos standarts.
Auto tiek izlaists ar diviem motoriem - franču 2,0 l (150 ZS un 175 ZS versijās) turbodīzeli un no X-Trail arsenāla paņemtu 2,5 l (170 ZS) benzīna dzinēju. Abi pieejami komplektā ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu, bet benzīna motoram paredzēts arī CVT variators. Vājākajam dīzelim paredzēta arī sešpakāpju automātiskā kārba, bet testos pieejamas bija mašīnas tikai ar manuālo kārbu.
Starp divām saulēm
Reti kad ir nācies piedzīvot, ka jauna modeļa izmēģināšanā tiek
piedāvāti tik dažādi ceļa segumi un braukšanas apstākļi kā Koleos
gadījumā. Tas zināmā mērā apliecina ražotāja pārliecību par savu
produktu. Franču jaunais krosovers tika trenkts gan caur Marokas
pilsētiņu un ciematu drudžaino satiksmi, gan pa asfalta šosejām,
cilpoja pa putekļainiem līkloču lauku celiņiem un rāpās akmeņainās
kalnu takās. Karstasinīgākie pat izmēģināja veiksmi irdena
sālsezeriņa krastos.
Salonā gan benzīnnieks, gan dīzeļmotors ar skaņu nelaužas, tātad uz izolācijas materiāliem taupīts nav. Spēka agregāti elastīgi, pārnesumkārba precīza. Ar adaptāciju benzīnnieka vadīšanā vispār nekādu problēmu, bet dīzelim nācās piešauties, ka sajūgs nostrādā pašā, pašā pedāļa gājiena apakšā. Mazliet neuzmanīgāka atlaišana un auto noslāpst kā kursantam.
Koleos piekare (aizmugurējā daudzsviru ņemta no X-Trail) un attiecīgi arī uzvedība braucienā ir kompromisa auglis. Auto būvēts un regulēts tā, lai būtu piemērots gan šosejai, gan sliktākiem ceļiem, kā arī nekristu kaunā apvidus apstākļos. Rezultātā uz asfalta sānsveres ir jūtamas, bet biedējošas nav, un vadāmības precizitātē, piemēram, Kuga noteikti ir pārāks. Toties apvidū un lauku ceļos šis zaudējums tiek kompensēts, jo Koleos patīkamu gaitas komfortu saglabā arī vairuma acis biedējošos neceļos. Apvidus braukšanas iespējas raksturo 206 mm klīrenss un spēja bez bamperu laušanas pārvarēt 27? un 31? slīpumu - attiecīgi kāpumā un nobraucienā. Lai arī pazemināto pārnesumu nav, taču, nospiežot pogu uz paneļa, iegūstama pastāvīga 50/50 abu tiltu piedziņa. Ja tas nav nepieciešams, tāpat kā Qashqai, arī Koleos par mazāku naudu var dabūt tikai ar priekšpiedziņu.
Atliek piebilst, ka Koleos jau no pērnā gada nogales ar nosaukumu Samsung QM5 tiek tirgots Korejā, Latviju sasniegs jūlijā, bet 2009.gadā to paredzēts pārdot turpat vai visā pasaulē, izņemot Ziemeļameriku.
Testus Marokā nodrošināja Renault Baltic
***
Salonā ērta lādīte starp sēdekļiem ar izceļamu groziņu, lai ērtāk piekļūt sīklietu saturam, atkarībā no komplektācijas tumšs vai divtoņu (attēlā) priekšējā paneļa krāsojums, labs komforta aprīkojums un sēdekļi ar neizteiktu sānisku atbalstu. Spīdīgās sliekšņu uzlikas ar uzrakstu Koleos ir no plastmasas un ātri vien nobružāsies.
Aizmugurē ietilpība ļoti līdzīga kā citiem šādu izmēru krosoveriem. Atzveltnes vidū lūka uz bagāžnieku, kas atvieglo, piemēram, slēpju pārvadāšanu, un ar elementārām kustībām ātri nolokāmi sēdekļi.
Lai demonstrētu no Nissan aizgūtās pilnpiedziņas priekšrocības, bija sagatavota speciāla trase, un Koleos rādīja, ka diagonālā izsvēršanās tam par grūtu var izrādīties tikai ļoti ekstrēmos apstākļos.
Renault ir izvēlējies divdaļīgi atveramu bagāžnieka durvju risinājumu. Bagāžnieka grīda un attiecīgi arī durvju apakšējā daļa atvērtā stāvoklī ir salīdzinoši patālu no zemes, bet to tik un tā reizumis varēs izmantot arī kā izbīdāmu galdiņu, kas spēj izturēt 200 kg svaru.
Elektroniski iedarbināma un, sākot kustību, automātiski atslēdzama stāvbremze tagad ir arī Koleos standarts, bet komunikāciju un komforta kopējais vadības bloks ar džojstika puļķīti vidū novietots starp sēdekļiem.
***
konkurenti
Toyota RAV4
Žanra klasika ar joprojām respektējamām vadāmības īpašībām uz asfalta, cienījamu sniegumu ārpus ceļa un labu slavu. Pēdējā laikā papildināts ar modifikāciju Cross Sport. Gan dīzeļi, gan benzīns, arī automātiskā transmisija.
Ford Kuga
Moderni aprīkots un ļoti izskatīgs jaunpienācējs, kas lieliski brauc pa asfaltu, bet nav īpaši patīkams bedrainos ceļos. Pieejams dīzeļa un benzīna dzinēja izpildījumā, taču pieprasītā automātiskā kārba būs tikai ar benzīnnieku.
Honda CR-V
Tāpat kā iepriekšējais modelis, arī jaunās paaudzes CR-V ir izpelnījies piekrišanu, lai gan tādu neapšaubāmu trumpju šim auto nav ne uz šosejas, ne ārpus. Kā pienākas, ir gan benzīna dzinējs, gan CTDi dīzelis, pirmais arī ar variatoru.
***
Cenas eiro
Renault Koleos 2,5 4x2 19 410
Renault Koleos 2,0 dCi 4x4 (150 ZS) 25 488
Renault Koleos 2,0 dCi 4x4 A/T (150 ZS) 27 022
Renault Koleos 2,5 4x4 22 538
Ford Kuga 2,0 TDCi Trend 26 930
Honda CR-V 2,2 CTDi Comfort 27 775
Toyota RAV4 2,2 D4D 27 018
***
Renault Koleos
Dizains ***
Tehnika ****
Komforts ****