Aizjūras pasūtījums
Apzinoties, ka liels Renault sedans nespēs piesaistīt tikpat pašsaprotami plašu uzmanību kā jau minētaisPassat vai kaut vai Laguna, franču autogiganta pārstāvji nolēmuši nevis pārsteigt, bet gan pieradināt. Automobiļa izsniegšana svinīgos apstākļos kopā ar pieaicinātu fotogrāfu un kvalitatīvu izklaides programmu mazliet neatbilst Latitude statusam (nav jau Jaguar), taču lietu vērtību nosakām mēs paši, bet savukārt Renaultmeklē netradicionālus ceļus kā preses, tā klientu uzrunāšanai. Arī pati automašīna nav necik tradicionāla, ja neskaita tās tipu - četras durvis, priekšpiedziņa un dziļš, atsevišķs bagāžnieks. Tā kā savulaik populārajamSafrane tāda nebija, jo 90. gadu lielais Renault bija tāds pats hečbeks kā šodien Škoda Superb, bet nesaprastais «ledlauzis» Vel Satis vispār ir vairāk minivens, mums ir iemesls svinībām. Renault uzbūvējis pirmo lielo sedanu kompānijas jaunāko laiku vēsturē. Vienmēr esmu bijis pārliecināts, ka Renault var uzbūvēt un, kas svarīgi, arī pārdot pats savu Passat vai vismaz Peugeot 508. Franči nav tik pašpaļāvīgi, tāpēc pasūtījuši Latitudekorejiešiem. Zem slaidās virsbūves atrodas Samsung SM5. Ņemot vērā korejiešu autobūves vētraino progresu, tas arī nav slikti. Vienīgais jautājums, kāpēc Renault nevarēja mazliet paciesties un sagaidīt citu modeli, vārdā SM7. Lai gan nosaukums nav izmeklētāks par uzrakstu uz ugunsdzēsības skapja, pats auto izskatās pēc īsta korejiešu «jaguāra».
Renault par VW cenu
Renault Latitude arī izskatās labi, sevišķi 3/4 skatā no aizmugures, kad šaurie a la Lexus lukturi izceļ laideno pakaļgalu. Tomēr ar šo līdzināšanos labākajiem un smukākajiem Renault lielsedans staigā (nu labi, brauc) pa plānu ledu, jo šādi «erzacauto» nereti vairāk izskatās nekā ir kārtīgas mašīnas. Te labi strādā Renaultpieradināšanas taktika. Ja vien neesat franču birokrāts, iespēja dabiskā ceļā nonākt saskarsmē ar Latitude ir gaužām niecīga. Tas nav arī automobilis, ko atķeksēsiet kā prioritāro izvēli, īrējot automašīnu citā valstī, jaLatitude tur vispār tiek piedāvāta. Rietumeiropā šis aparāts ir nepazīstama eksotika, jo galvenokārt paredzēts Austrumeiropai, Āzijai, Āfrikai, arī Meksikai, kur to svētā nevainībā pārsaukuši par Renault Safrane, un, protams, Krievijai, kur Maskavas autoizstādē Latitude arī svinēja savu pirmizrādi. Latitude cena Renault pārdevējiem ir neērts temats. Atšķirībā no Dacia Duster, par kuru lētāka tiešām ir tikai Ņiva, Latitude par sviestmaizi rokās nedodas. «Vīru melnā» dienesta auto, par kuru jau trešo dienu brīnās mani kaimiņi, maksā vismaz 36 000 eiro - summu, ko ikviena firma ar attiecīgu rocību bez pukstēšanas atdod par Passat vai kaut ko prestižāku, bet nekādi ne par Renault. Galvenokārt tāpēc, ka pēc trim gadiem Latitude nemaksās pat pusi no šīs cenas. Matemātisks aprēķins un paredzamā vērtības krišanās liek Renault izstrādāt dažādas shēmas. Viena no tādām ir izīrēšana par fiksētu summu mēnesī līdzīgi elektromobiļiem, kas vienkārši ir pārāk dārgi, lai tos kāds nopirktu pavisam.
Mirāža panelī
Bet pagaidām frankokorejiešu limuzīns nav zaudējis neko. Tas «saož» viedkarti manā kabatā, kad es tuvojos, un pakalpīgi atslēdz durvis. Aiz tām atrodas izšķērdīgi iekārtots ādas salons ar glītu Renault stūri. Vadītāja sēdeklim ir vairāk regulēšanas iespēju un komforta funkciju nekā vairākumam Mercedes. Līdzās starta pogai atrodas taustiņi ar neredzētiem simboliem, no kuriem daži tīri labi piestāvētu slepenai masonu ložai. Patiesībā tā ir izvērsta gaisa jonizēšanas un smaržināšanas sistēma Samsung Super Plasma. Šīs apburošās blēņas kopā ar masāžas sēdekli saucas ZEN pakete un Initiale versijā ir par velti, taču arī prastākai Latitude maksā tikai tūkstoš eiro. Vai tu re! 1000 eiro nu jau ir «tikai», lai gan jebkurā citā Renault smieklīgi dārgs šķiet jebkas, kas maksā vairāk par 200 eiro. Tumsā Latitude sveic ar superbaltiem gaismas riņķiem ap spidometru un tahometru, kuram pa vidu iestrādāts augstvērtīgs TFT ekrāns ar Renault netipiski kvalitatīvu animāciju. Uzņemot pasažierus naktī, par mašīnu var iestāstīt jebko. Priekšējais panelis mirdz kā attāli City of London debesskrāpji, un caur stikla jumtu var vērot to samazinātos analogus tepat Rīgā. Pilnai laimei trūkst tikai kvalitatīvāka navigācijas grafika un eiropeiskākas salona «smakas» sājā Samsung aroma vietā.
Tie tavi labākie gadi
Kad pierašanas fāze ir galā un atmests ar roku tik marginālu lietu kā skaņas tembra regulēšana veltīgiem meklējumiem, var nodoties braukšanai. 175 zirgspēku dīzelis ar sešpakāpju «automātu» tik ļoti piestāvLatitude, ka nav intereses par citiem variantiem. Iepildīts mazākā vai sportiskākā iepakojumā, šis komplekts tracinātu ar savu nesteidzību un pat kūtrumu, bet lielam Renault, kas jau piedzimis pusmūža vecumā, tas ir kā radīts. Turklāt automašīna nebūt nav lēna un dinamikā necik neatpaliek no hrestomātiskās vācu 2 litru dīzeļu plejādes, tikai pie Latitude stūres kaut kā nevelk uz ātrumu. Garās virsbūves pārkares un mīkstā amortizācija apcērt jebkādas azartiskas braukšanas ieceres jau saknē. Vadītājs negribot pielāgojas Latitude palēninātajai dzīves uztverei, tāpēc sedans vienā mierā šķērso telpu ar 7 litru vidējo patēriņu. Absolūta iekšējā miera sasniegšanai vajadzētu atdāvināt kādam 18 collu riteņus ar zemajām riepām, to vietā uzmontējot mīkstmiesīgas, augsta profila riepas, kas mazāk kratītos pa bedrēm. Un tad, tad gan es nopirktu Latitude? Laikam vēl ne. Man nekad nav patikušas automašīnas, kurās rodas neizskaidrojamas pārpilnības un nepiepildītu ilgu sajūta, it kā karotes tajā būtu aizbāztas aiz mākoņiem kā Skalbes pasakā par Ziemeļmeitu. Pieļauju, ka atbrīvošanos no tik iracionālas ligas sniedz ievēlēšana par deputātu. Otrām kārtām pēc nedēļas kopā ar Latitude es jutos piecdesmit gadu vecs. Ne tāpēc, ka automobilis uzdzītu stresu, gluži otrādi - tas visos iespējamos veidos centās no tā pasargāt. Pusmūža vecums gan pienāks šā vai tā, taču atlikušajos gados došu priekšroku trauksmainākiem un uz tehniku fokusētākiem automobiļiem. Tomēr, ja kāda taksometru firma Rīgā izvēlēsies Renault Latitude, labprāt kļūšu par tās klientu. 5