Politiķiem, ierēdņiem un Greenpeace ir pretenzijas, prasības un pārmetumi. Inženieriem ir atbildes. Viņi bez kurnēšanas izplāno dzinēju, kura atgāzes satur mazāk CO2 nekā pie autorūpnīcas vārtiem sevi pieķēdējuša vides aktīvista purkšķis. Jā, un vēl inženieri radījuši Mercedes E klasi.
E-mersedess
Firma, kas sešdesmit gadus ražojusi komfortablākos luksusauto
pasaulē, nevar izvairīties no paštīksmināšanās. Mercedes gadījumā
tā izpaužas nebeidzamos epitetos un apzīmējumos, kas sākas ar burtu
E. Ne visi, pārtulkojot latviski, saglabā mitoloģizēto burtu vārda
sākumā, tomēr svarīgākie, piemēram, elegance, estētika un
efektivitāte, paliek. Lai cik smagnējs būtu jaunās E klases
bagāžnieks, šī automašīna ir tikpat eleganta kā visas iepriekšējās.
Vienkārši mēs vēl neesam pie tās pieraduši, tāpat kā 1996.gadā
nevarējām pierast pie četriem apaļiem lukturiem veco "televizoru"
vietā. Kopš 1947.gada Mercedes ir veiksmīgākais biznesa sedans
pasaulē, iespējams, tāpēc, ka pirmais kļuva par sedanu. Līdz W126
jeb tā sauktais Pontons establišments pārvietojās ar tādas formas
automašīnām, kāda bija Štirlicam.
Neļauj aizmigt
1948.gadā E klases priekšteča W136 lietotāja pamācībā bija 36
lappuses. Jaunās E-Class manuālī ir 332. Tas pietiekami raksturo
automašīnas iespējas, kuras ir milzīgas pat uz modernās autobūves
fona. Personu, kas sēž pie E klases stūres, atbalsta un pieskata
kolosāls ierīču un sistēmu kopums. Automātiskā cruisecontrol šādos
auto nav nekāds retums, taču E klase ir pirmais Mercedes un viens
no pirmajiem automobiļiem vispār, kas automātiski spēj pilnībā
nobremzēt automobili, lai mazinātu sadursmes smagumu. Brake Assist
PLUS gan ir trīs brīdināšanas pakāpes, un divas pēdējās var
nedzirdēt tikai beigts vadītājs, jo aizmidzis viņš pat teorētiski
nevar būt. Par to gādā Attention Assist sistēma, kas pēc īpašām
piestūrēšanas kustībām konstatē, ka braucējs ir noguris, un kā
sarkano kartīti parāda spidometrā kafijas krūzīti: "Tu esi
noraidīts atpūtai!" Atsķirībā no distances ieturēšanas iekārtas šo
mums neizdevās pārbaudīt, lai gan kolēģis centās imitēt visas
pazīmes, kas ievada to, ko šoferu valodā sauc par "izrubīšanos pie
stūres". Attention Assist uzstāda visām E klasēm bez izņēmuma, ko
nevar teikt par adaptīvajiem starmešiem. Viedie gaismekļi nāk no S
klases un papildināti ar automātisku tuvās/tālās gaismas
pārslēgšanas funkciju. Mercedes neaizmirst piebilst, ka viņu
sistēma ir pārāka tāpēc, ka parasta sensora vietā pretimnākošo auto
gaismas detektē sīciņa kamera. Taču nakts reids testu dienas
noslēgumā neizdzēsa pārliecību, ka vislabākie adaptīvie lukturi
pašlaik ir Opel Insignia.
Koks no antikvariāta
Tā kā ne mazums tehnikas jaunajā E klasē pārkāpis no lepnās
S-Class, izbrīna, ka salons vairāk atgādina C un GLK modeļus.
Taisnā, vertikālā paneļa arhitektūra un salīdzinoši vienkāršais
instrumentu panelis stipri kontrastē ar iepriekšējo modeļu grezno
un mazliet vecmodīgo omulību. Taču salons ir tikpat inovatīvs, ērts
un ārkārtīgi kvalitatīvs. Sausā paskata plastmasa no C klases
nesajūsmina, taču tai apkārt prasmīgi izvietoti dižciltīgāki
materiāli, piemēram, nelakots, šķietami rupji apstrādāts koks kā
pirmskara mēbelēm. Īstu luksusauto raksturo tas, ka ne visas
iespējas izklātas kā uz delnas un kaut kas vienmēr paliek apslēpts.
Tikai tumsā atklājas, ka durvis un panelis izgaismoti ar veikli
paslēptiem optiskās šķiedras gaismekļiem? Dzenoties pēc absolūtā
komforta, Mercedes lāgiem kļūst pat komisks, piemēram, sēdekļiem
izdomāts īpašs papildu polsterējums tieši zem apšuvuma, bet pats
uzjautrinošākais tikai seko - atkarībā no aprīkojuma līmeņa joslas
ir vai nu vertikālas, vai šķērsvirzienā. Augstprātīgs nieciņš
ieviesies arī Thermotronic klimata sistēmā - režīmā Diffuse gaiss
nāk "ne no kurienes", jo plūsmas tiek gādīgi izkliedētas.
Kur palicis tas kloķis?
Droši izolēts no smalkādā iztapsētās kapsulas, priekšā darbojas E klases motors. Izmēģināšanai bija pieejami visi dzinēji, kas patlaban ir pārdošanā, un tas izvēli padarīja visai mokošu. Lielāko daļu automašīnu rotā necili uzraksti BlueTec un BlueEfficiency, kas norāda uz videi draudzīgu tehnoloģiju klātbūtni. Ar mokām atturoties no testosterona darbināta kārdinājuma tūlīt un uzreiz mesties pie monumentālā E 500 stūres, mēģinām orientēties dzinēju apzīmējumos. Diemžēl tie jau sen neatbilst litriem zem motorpārsega, tāpēc atmetam ar roku un vienkārši iedarbinām tuvāko automašīnu. Pēc ieraduma pagramstījies pa viduskonsoli un atradis tikai apaļu infosistēmas ripu, atceros, ka septiņpakāpju "automāta" svira ir uz stūres. Bet stop! Tā nevar būt! Var apzvērēt pie visiem četriem Mercedes riteņiem, ka tikko gāju garām automašīnai, kur ātrumkārbas svira atradās parastajā vietā! Patiešām, kļūdas nav - modeļiem ar pieciem ātrumiem viss ir pa vecam, un svira ierastajā vietā atrodas arī retajām "manuālajām" E klasēm. Vēlāk izmēģinājām arī tādu, un secinājums ir vienkāršs - var braukt arī tā.
CGI - tas nav dīzelis
Iepriekš pievilcis mani pie sēdekļa ar Pre Safe drošības jostu,
auto cēli izkustas no vietas. Motors neizdveš ne skaņas, it kā būtu
hibrīds un šļūktu pa pilsētu ar elektrību. 350 CGI paceļ balsi
tikai uz šosejas, bet to mēs vairs nemanām, jo dzīvi diskutējam par
to, kas īsti ir CGI. Saīsinājums no Stratified-Charged Gasoline
Injection mersedesos parādījies arī agrāk, taču ne E klasē un
nekādi ne V6 motorā. Motoram ir sevišķi izsmalcināta un komplicēta
tiešās degvielas iesmidzināšanas sistēma, kas dažos aspektos
atgādina modernos dīzeļus un, pēc Mercedes vārdiem, samazina
degvielas patēriņu par 15%. Bailēm par līdzvērtīgiem jaudas
zudumiem nav pamata - Blue-EFFICIENCY motoram ir 292 ZS jauda, par
20 vairāk nekā parastajam E 350. Brīdī, kad šķiet - mēs visu zinām,
ekskursija E klases motoru pasaulē tikai sākas. E 250 CGI nebūt
nenozīmē, ka tam ir 2,5 litru motors. Bāzes modeļus uz priekšu dzen
1,8 litru turbomotors, bet jau mazākajam ir 184 ZS jauda. Motors,
no kāda Audi savā A6 lepni atteicās, atradis vietu automobilī, kas
vēl nesen bija iedomājams ar vismaz sešiem cilindriem.
***
Mercedes E-Class
**** Dizains
***** tehnika
***** komforts
***
Cenas, eiro
E 220 CDI 41 390
E 250 CDI 44 170
E 250 CGI 44 170
E 350 CGI 51 310
E 500 66 310