Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Toyota iQ cenšas kļūt par lielpilsētu automobiļa jauno etalonu

Ieraugot Rīgas ielās kādu no retajiem Mercedes izdomātajiem Smart, vietējā publika, neskatoties uz divvietīgā braucamrīka cienījamo 10 gadu stāžu, reaģē ar smaidu. Biežāk sarkastisku nekā labestīgu. Smart joprojām tiek uzskatīts par tādu kā joku vai - labākajā gadījumā - picu ātrās piegādes instrumentu. Bet Eiropā kopumā pēdējā laikā tiek pārdoti ap 100 tūkstoši Smart Fortwo gadā.

Citas vērtības

Jā, Rietumeiropai ir citas vērtību mērauklas un auto pirkšanas tradīcijas. Tās mašīnas, kas izmēros ir zem četriem metriem garumā, tur veido vismaz trešdaļu no jauno auto tirdzniecības apjomiem. Tādēļ ikvienam nopietnam ražotājam mazie Eiropas modeļu paletē ir svarīgi. Pasaules lielākajam autogigantam Toyota tādu bija veseli divi - nopelniem bagātais Yaris un kopprojekts ar frančiem Aygo. Bija divi, bet tagad būs trīs. Turklāt trešais ir vēl mazāks par abiem pirmajiem. Šķiet pat, ka nesaprātīgi mazs - īsāks par trim metriem.

Iepazīsimies! Mans vārds ir Aikjū, uzvārds Tojoda. Mazs, bet pašapzinīgs un sabozies kā zvirbulis ziemas salā (pirmais, kas ienāk prātā par dizainu), Milānas pievārtē žurnālistus sagaida Toyota ģimenes jaunais brīnumbērns iQ. Vajag zināmu pārdrošību vai pārliecību, lai auto nosaukumam izvēlētos šo intelekta mērvienības apzīmējumu.

Pilsētai radīts

Itālijas ziemeļu lielpilsēta Milāna iQ prezentācijai laikam jau bija izvēlēta ļoti apzināti, un pirmoreiz divas no četrām izmēģinājumu brauciena sesijām aizritēja vienīgi pilsētas ielās. Arvien esmu bijis kritiski noskaņots pret to, ka Latvijas apstākļos, kur no Rīgas līdz tālākajai valsts robežai var aizbraukt trīs līdz četrās stundās, tādiem piecvietīgiem auto kā Toyota Yaris (3,75 m) tiek nešaubīgi uzspiests pilsētas auto zīmogs. iQ garums ir 2,985 m - tikai par 29 cm vairāk nekā Fortwo! Taču sēdvietas ir četras!

Yaris salīdzinājumā ar mazo brālīti ir par 76,5 cm garāks, bet salonā iQ ir tikai par 30 mm īsāks un 15 mm šaurāks. Neticami, bet tas panākts ar komplektējošo mezglu un detaļu izvietojuma viltībām. Stūres kolonnu pēc iespējas stāvāk, transmisiju cik tik var ārā no salona, aizmugures amortizatorus ārpus riteņu garenbāzes, degvielas tvertni plakanu kā pankūku un zem vadītāja sēdekļa, ļoti kompaktu klimata sistēmu līdzšinējo vietā, spēcīgi veidotas, bet plānas sēdekļu atzveltnes, vēl šis tas - un lieta darīta.

iQ salonā nudien nav šauri un ar elkoņiem jāgrūstās nav. Vismaz priekšējos sēdekļos ne. Otrajā rindā tomēr ir citādi, un faktiski jau šis auto domāts diviem, aizmugures solu atstājot mantām, kas nesatilpst tikai 32 litrus lielajā (mazajā) bagāžniekā. Taču otrā rinda nav domāta vien acu apmānīšanai. Priekšējā pasažiera krēslu uz bardačoka rēķina var aizbīdīt tik tālu uz priekšu, ka divi 1,75 m gari cilvēki viens aiz otra sēdēt var. Aiz šofera gan labākajā gadījumā iesprauksies tikai sīka auguma pusaudzis, ja vien vadītājam nav ieradums stūrēt ar krūškurvi.

Mazs, bet jau gudrs

Aprīkojuma ziņā no mazauto parasti netiek gaidīts daudz. Taču šajā mazulītī jau bāzē ir kondicionieris, CD iekārta ar vadību no ar ādu apvilktās stūres, ESP sistēma, iPod pieslēgums un drošības gaisa spilvenu vairogs visapkārt salonam. Tai skaitā pirmoreiz autobūvē izmantots aizmugures spilvens aizkars starp piektajām durvīm un pakaļējo sēdekli. Tam kaut kādā mērā jākompensē deformācijas zonu trūkums. Otrs aprīkojuma līmenis jau paredz klimatkontroli, navigācijas sistēmu un iedarbināšanu/slāpēšanu ar pogu uz paneļa.

Sērijveida auto interjers mazliet ir zaudējis no koncepta ekstravagances, taču tik un tā ir oriģināls, sākot no apgāztās piramīdas formas visuskonsoles un beidzot ar durvju rokturu atlokiem. Materiāli nav dārgi, taču tas prasmīgi noslēpts acīm, tāpēc, apsēžoties pie stūres, sajūta ir vismaz trīsreiz "dārgāka" nekā, piemēram, Aygo.

Kustībā pārsteidz

Tikai divus metrus garā riteņu bāze nav noslēpjama, un ceļa nelīdzenumus, braucot ar iQ, jūt labi. Līdzīgu izmēru pieredze brēc - būtu jājūt stiprāk. Taču iQ pārvietojas ar gaitas un piekares komfortu, ko par pieņemamu varētu atzīt pat vienā otrā kompaktklases izmēru mašīnā. Tas nav tikai 15 collu (kādreiz mazuļiem griesti bija 12 collas) standarta riteņu nopelns, bet visas piekares darbības rezultāts. Arī stūrēšana ir patīkama un saprotama. Grūti iedomāties jēgu no iQ uz 17 collu ratiem, bet pat tāda iespēja pastāv.

Bāzes trīs cilindru benzīna dzinējs ar tilpumu 1,0 l attīsta 68 ZS jaudu un 91 Nm griezi. Šis dzinējs pieejams gan ar piecpakāpju manuālo transmisiju, gan Multidrive bezpakāpju variatoru. Starpība dinamikā no 0 līdz 100 km/h ir nieka nepilna sekunde par sliktu Multidrive (15,4 s). Nepilna sekunde būtu nieks, bet, dodot grīdā ar rokas kārbu, izpaliek dzinēja īdēšana. Variatora versijā, lai arī dzirdes diskomfortu nerada, tā tomēr ir pastāvīga ceļabiedre, turklāt rokas kārba slēdzas lieliski. Degvielas patēriņš pilsētā uz 100 km ar manuālo kārbu ir par 0,8 litriem mazāks. Arī patēriņš ir arguments par labu rokas kārbai.

Atkal jāpabrīnās, bet japāņi ir pamanījušies mazajā motortelpā iedabūt arī 1,4 l D-4D dīzeli. 22 papildu zirgspēki un divreiz lielāks (190 Nm) maksimālais griezes moments jau no 3400, nevis 6000 apgriezieniem dīzeļa iQ padara daudz spriganāku, bet šāds auto tiek komplektēts tikai ar sešpakāpju manuālo ātrumkārbu.

Lielpilsētās šaurībā un satiksmes drūzmā iQ ir lielisks. Tas apgriežas pretējā virzienā 4 m rādiusā un stāvvietā to var atstāt arī šķērsām novietotu. Vēl viens pārsteigums ir sajūtas, vadot iQ par ātrgaitas šosejām. It kā vienkāršā, bet nenoliedzami inteliģentā piekare bez bažām par mazuļa novaldīšanu ļauj droši traukties ar ātrumu virs 150 km/h.

Mazs, bet ne lēts

No īpaši maziem automobilīšiem parasti gaidām arī zemu cenu. iQ atkal pārsteidz, bet ar lētumu. Precīzas cenas vēl nav zināmas, bet orientējošais līmenis ir aptuveni no 13 līdz 15 tūkstošiem eiro. Daudzi prāvāki auto ar četrām vai pat piecām sēdvietām būs jūtami lētāki nekā trīsmetrīgais iQ ar 3+1 sēdekļu formulu. Kāpēc? Laikam jau intelekta līmeņa dēļ.

Vienīgie ne visai iepriecinošie iespaidi testos bija par navigācijas sistēmu. Tā ir gana gudra, taču nereti mānīja, neprecīzi uzrādot atrašanās vietu, un bieži meloja par attālumiem līdz maršruta orientieriem. Pie saulessarga piestiprināts uzraksts vēstīja, ka žurnālistiem darīšana ar eksperimentālās partijas modeļiem, un atliek cerēt, ka līdz sērijveida ražošanas sākšanai šīs nepilnības būs novērstas. Japānā iQ pārdošana sākās šomēnes, bet Eiropā plānota 2009.gada sākumā. Baltiju Toyota supermazulis sasniegšot apmēram aprīlī.

Grūti ir minēt iQ tiešos konkurentus. Smart tāds nav, jo ir divvietīgs. Supermazie četrvietīgi auto, kā Renault Twingo, Ford Ka un tiem līdzīgie ir vairāk nekā par pusmetru garāki. Ne vienmēr ērtāki, bet vairākumā gadījumu tie būs lētāki nekā iQ. Taču Toyota jau sākumā Eiropā plāno pārdot ap 60 tūkstošus iQ gadā.

***

Toyota iQ

**** Dizains

***** tehnika

*** komforts

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko