Volvo dīlera Mūsa Motors Rīga autosalonā nīkst skaists, ogļmelns Volvo V70, kam visi jau pusotru gadu met līkumu tikai tāpēc, ka elegantajam auto ir - kādas šausmas - tumši sarkans ādas salons. Par spīti jaunam noformējumam un inovācijām, Volvo joprojām ir otra nozīme vārdam "konservatīvs". Taču nu tam visam ir beigas, jo ieradies Volvo XC60.
Britu piegriezums
Volvo pirmais kompaktais krosovers ir dizaina šefa Stīva Matina pirmais lielais darbs kompānijā. 44 gadus vecais stilists neatzīst kaklasaites un - kas zīmīgi - atkal ir brits. Angļiem pieder milzu loma Volvo imidža formēšanā, jo Pīters Horburijs, kurš pirms gandrīz desmit gadiem iebāza pansionātā kantaino Volvo dizainu, arī ir anglis. Volvo XC60 nekļūdīgi atpazīstams kā Volvo, taču atšķirībā no advokātiskā XC90 tajā patiešām ir kaut kas no coupe. Zviedri beidzot atskārtuši, ka pirmais burts saīsinājumā SUV nozīmē sport, nevis sausage. Volvo lepojas ar Matina veikumu, jo nevienam citam Volvo priekšā nav tik liels logotips, bet starp resti un stilīgajiem lukturiem ievietota laikazīme. Premium kategorijas auto bez atsevišķām dienas gaismām šodien netiek ņemts nopietni. Volvo atbilde Audi diožu uzacīm un BMW "eņģeļacīm" ir vertikāli iegriezumi kā tetovējums uz maoru līdera deguna.
Bez mazajiem motoriem
Volvo XC60 ražo Beļģijā, un tajā izmantotas šasijas sastāvdaļas
no Land Rover Freelander. Tas gan nenozīmē, ka XC60 tūliņ parādīs
velnu bezceļā un startēs Dakarā. Starp asīm tam ir Zviedrijā tapis
Haldex daudzdisku sajūgs, kas vajadzības gadījumā palaiž nedaudz
griezes arī uz pakaļējiem riteņiem, taču par 95% tas ir
priekšpiedziņas auto. XC60 programmas turpinājumā paredzēts arī
100% priekšpiedziņas variants, un tad par džipiskām īpašībām
atgādinās vairs tikai 23 centimetru klīrenss, kas krosoveram ir
ļoti daudz. XC60 motori aizgūti no lielajiem modeļiem, kas
nevajadzīgi sarauj uz augšu automašīnas cenu. Pagaidām XC60 nav
neviena četru cilindru motora, jo pat abiem 163 un 185 ZS dīzeļiem
ir pieci, bet vienīgajam benzīna modelim T6 - pat seši cilindri.
Biturbo motors ar 285 ZS uzreiz aprīkots ar automātisko
pārnesumkārbu, bet dīzeļiem tā maksā 1782 eiro. Ar sešpakāpju
manuālo kārbu D5 ir veicīgāks un ekonomiskāks, taču tik augstas
klases SUV pamazām sāk aizmirst, kas tas ir - rokas ātrumkārba. T6,
protams, ir patīkami ātrs kā jebkurš Volvo ar šo motoru, taču ne
pārāk atraktīvs inertās stūres dēļ un ļoti ēdelīgs. Vidējais
patēriņš ir vismaz 12 l/100, kas neatsver paātrinājumu 7,5
sekundēs. Apetītes un cenas dēļ pircēju izvēle vairāk kritīs uz D
modeļiem, taču tajos skaidri jūtams, kurā gadā šis dīzelis
izgudrots. XC60 nevainojamā skaņas izolācija patur drošā attālumā
troksni, taču šim auto prasās smalkāks dīzelis. Vācu Auto Bild
apgalvo, ka D5 rūc omulīgi kā kamīns. Ja tā, tad kamīnā ielikta
pārāk sveķaina malka.
Vietas pietiks visiem
Volvo dīleri paklusām ņurd, ka XC60 pārvērtīšot lētākās XC90
statiskos eksponātos. "Sešdesmitajam" nav septiņu sēdekļu, taču tas
ir augsts un liels, garāks par BMX X3 un pat Mercedes GLK. Volvo
dizaineri uzskata, ka no izmēra nav ko kautrēties (kurš gan
strīdētos!), un Volvo XC60 patiešām izskatās tik labi gluži
vienkārši tāpēc, ka ar saviem 17, bet labāk 18 collu riteņiem ir
prāvs kā mazs valis. Tajā ir vieta visam - plašam piecvietīgam
salonam, normāla garuma aizmugurējām sāndurvīm, kas atveras, uhh,
cik platā leņķī, un pat daudzstāvu bagāžniekam. Uz aizmuguri
sašaurināta virsbūve ģeometriski ir mazāka par konkurentu
bagāžniekiem. Taču somu nodalījumam ir dubulta grīda, kuras vāku
nav iespējams atvērt, ja bagāžnieka vāks ir ciet. Par piemaksu tas
atveras elektriski. Bet trijās daļās nolokāms aizmugurējais
sēdeklis ir pilnīgi par brīvu.
Pamatīgs interjers
Brīnumi notiek. Volvo, kas pēc vāciešu nelāgā piemēra liek maksāt
par to, šito un visu ko, iesaiņojis XC60 nedzirdēti labu
standartaprīkojumu. Vieglmetāla diski, klimata sistēma,
cruisecontrol, labs radio, autonomā krāsniņa dīzeļiem un pat Hill
Descent kalnā noturēšanas ierīce ir iekļauta XC60 Kinetic bāzes
cenā. Salons gan ir nepārprotams Volvo, taču elegants, pamatīgi
veidots un atbilstošs cenai. Pat viduskonsoles dēlis pagriezts pret
vadītāju - kaut kas nebijis Volvo, kas vēl S80 jaunībā apgalvoja,
ka panelim "jākomunicē ar visiem pasažieriem". Momentum un Summum
jau lutina ar alumīniju, skaistu, dabiskas krāsas koka apdari un
vēl skaistākiem ādas sēdekļiem. No nosmērēšanās viedokļa tā ir
katastrofa, taču Volvo ar stūri, paneli un griestiem tādā krāsā kā
tiramisu virsa ir neatvairāms. Sīkākas detaļas XC60 aizņēmies no
citiem Volvo, kas ir OK, izņemot navigācijas sistēmu - tai ir
neglīts grafiskais dizains, saprašana kā palīgskolniekam, un tās
ekrāns nav saistīts ar radio vai klimata sistēmu. Tām jāiztiek ar
šauru lodziņu paneļa augšā. Alumīnijā iepresētā CD sprauga zemāk
neganti atgādina biļešu automātu apakšzemes stāvvietās.
Industriālais dizains, ko padarīsi.
Izklaidīgo aizgādnis
Bet kā tad paliek ar Volvo unikālo drošību? Šis kārums pietaupīts pašām beigām. Konfekte gotiņa apēsta, vidū palicis vesels rieksts, un tas saucas City Safety. Iedomājieties sevi braucam, nē, lēni virzāmies pa Spices vai kādu citu stāvvietu piektdienas novakarē. Tumšs, slapjš, asfalts spīd, pēc garas darba nedēļas un kašķīgas vecāku sapulces rasols ir ne tikai Rimi maisiņā, bet arī galvā. Viens no simt iemesliem - pazudusi radio stacija, veca BMW drifts vai paziņojums "mēs aizmirsām nopirkt kinderolu, āāāā!!!" uz mirkli novērš uzmanību, un - bac! Automašīnai priekšā vairs nav pakaļējo lukturu, veras durvis, un turpmāko stundu jūs sacenšaties, kā galvā rasols ir vairāk ieskābis. Ar Volvo XC60 tas nekad nenotiks. Nenotiks, jo nav iespējams. Par to rūpējas City Safety sistēma, kas sērijveidā ir katrā XC60. Lāzerradars mēra attālumu līdz priekšējai automašīnai, un, ja ātrums nepārsniedz 50 km/h, pats nobremzē automašīnu, turklāt aptur to pilnībā. Tā kā XC60 ievietots viss, ko Volvo radījis aktīvajā un pasīvajā drošībā līdz šim, tas ir visu laiku drošākais Volvo. Jā, bet kas tad apturēs automobili jums aiz muguras? Jācer, ka viņa smadzenēs sarkano lampiņu ieslēgs Volvo stopsignāla stabs abpus bagāžniekam.
***
Cenas, eiro
Volvo XC60 2.4D Kinetic 37 111
Volvo XC60 D5 Kinetic 28 775
Volvo XC60 T6 Summum 45 123
***
Volvo XC 60
* * * * * Dizains
* * * Tehnika
* * * * * Komforts