Dizaina semināri jeb design workshops parasti nav nekas vairāk kā autoražotāju dizaina centra apmeklējums, teteatete kontakts ar gadu veciem konceptauto un līmplēvē ievīstītu mulāžu, ko lepni uzdod par nākamā bestsellera galīgo versiju. Intrigas uzturēšanai to neļauj fotografēt pat ar telefonu. Īsāk sakot, laika tērēšana. "Nē, nē, šoreiz viss būs pavisam citādi!" dievojās Mazda Europe preses atašejs.
"Ā, tomēr drīkstēs fotografēt?"
"Nē, jūs paši varēsiet "dizainēt" automobili!"
Mēdz teikt, ka ziņkārības dēļ kaķis nolauza kaklu, bet ko kaķis jēdz no automobiļu dizaina? Apbruņojušies ar kamerām, bloknotiem un zīmuļiem, kopā ar Autoziņu operatoru devāmies ceļā uz Amsterdamu, kur mums bija lemts izmēģināt roku augstākajā no industriālajām mākslām - automobiļu dizainā.
Holandiešu skola
Kā top automobiļa izskats? Reizēm šķiet, ka to rada viena ģēnija
roka, taču tā nav. Gan Audi stila virspārzinis Valters da Silva,
gan aktuālo BMW izskata tēvs Kristofers Bengls ir tikai milzīga
kora virsdiriģenti. Tāds ir arī Laurenss van der Akers, Mazda
dizaina nodaļas ģenerāldirektors, starp citu, jau otrais
holandietis, kas uzkalpojies tik tālu. Pirmais bija BMW AG
galvenais dizainers Adrians van Hoidonks. Viņi nosprauž vadlīnijas,
skaidro, kāpēc tas ir tā un nevis šitā, un smaidot aizstāvas pret
žurnālistu uzbrukumiem. Bet kas ir pašā sākumā, kad vēl nav ko
aizstāvēt?
Mākslas darbi rodas mokās
Pašā sākumā satiekas dizaineri, marketologi un inženieri, lai kopā
spriestu par jauna produkta radīšanu. Tā kā pirmie ir mākslinieki,
otrie pārdevēji, bet trešie - izgudrotāji, nekam prātīgam tur
nevajadzētu iznākt. Kas iznāktu no Vorhola, Makjavelli un Edisona
kopuzņēmuma? Šī ļaužu kopa saucas Advanced Product Strategy (APS).
Agri vai vēlu tā nonāk pie kopsaucēja, ka mēs pēc trim vai pieciem
gadiem saņemsim, piemēram, kompaktklases auto Mazda 3. Tālāk seko
process, kas "noracis" miljoniem labu ideju, - tirgus izpēte.
Japāņi sevišķi paļaujas uz dažādiem pētījumiem, bez tam pavēle
better make a survey lieliski ļauj novilcināt laiku. Šo etapu
attaisno tikai tas, ka pētījumu rezultātā "noraktas" arī miljoniem
draņķīgu un klaji avantūrisku ideju un planētas seja paglābta no
kroplīgiem automobiļiem. Pieņemsim, ka visi Yamadasani ir
apmierināti ar pētījumu. APS komanda ir sīki un smalki izpētījusi,
kas brauc ar noskatītā segmenta mašīnām un cik viņiem bērnu, suņu
un ēdienreižu. Tad jau samērā pieaugušo projektu gaida pēdējais
pārbaudījums. APS nosaka, vai idejai vispār ir izredzes un vai tā
atbilst Mazda ideoloģijai. Ja zvaigžņu stāvoklis ir labvēlīgs, tad
seko...
Bingo!
Notiek brīnums, visi par visu vienojas, neapmierinātie un
nenovērtētie norij žulti, piekāpjas vairākumam, un top tā saucamais
comprehensive design brief jeb dizaina portfeli. Tagad pienācis
laiks dizaineru uznācienam. Viņi zīmē simtiem skiču, un pārējie
ļauj māksliniekiem izpausties kā koledžas gados. Tas ir pagaidām,
jo izdzīvos tikai tie uzmetumi, kuros ievēroti t.s. hard points -
šasijas izmēri, motora novietojums un citi tehniski parametri. Pēc
tam sākas digitālā trīsdimensiju modelēšana uz datora, kam seko
modelis mērogā. Tā ir pirmā iespēja ieraudzīt jaunā auto formu
dzīvē. Maketus gatavo no speciāla māla, kam izžūstot parādās kokam
līdzīga struktūra. Modeļa izgatavošana dabiskā lielumā prasa
mēnesi, un rezultātu nosūta uz Japānu. Mazda ir četras dizaina
studijas, no kurām viena atrodas Vācijā, otra Kalifornijā un tikai
divas Japānā. Modeļus aplīmē ar V22 - pelēku, nespīdošu līmplēvi,
kas labāk izceļ formu un ēnas. Pajautāju, vai uz Japānu nosūtītie
maketi pārcieš lielas izmaiņas. "They are changing a lot," pēc
neilgas svārstīšanās atzīstas vācu studijas darbinieks. Kad ārējais
dizains ir apstiprināts, interjera dizaineri pieacina materiālu
ekspertus. Tie izlemj, vai paneļa faktūra izskatīsies pēc
saspiestām blaktīm, kirzas zābakiem vai Gucci somiņas. Beigu beigās
tas viss tiek vēlreiz "norenderēts" uz NASA cienīga lieldatora,
izgatavots darbnīcā un salikts kopā jaunā konceptautomobilī.
Nākamajā autoizstādē to apsargās modrs darbinieks, kurš neļaus
iekarsušiem žurnālistiem sabakstīt maketu ar zīmuļiem, bet spiegiem
no Ķīnas autokopētavām - saskrāpēt ar mērlentēm.
Uzzīmēt Mazdu
Mūsu "darba uzdevums" bija elementārs kā reizrēķins. Vienoties par
mazās klases automobiļa pirmo skici. Bet kā lai vienojas
internacionālā grupā, kur trīs cilvēki sēž kā ūdeni mutē ieņēmuši,
bet pārējiem muti neļauj atvērt kompleksaina austriešu tante no
sazin kāda svarīga žurnāla (protams, ne par auto)? Es balsoju abām
rokām par daiļo dzimumu autoindustrijā, jo dāmas neļauj aizmirst
par to, ka mašīna domāta cilvēkam, nevis otrādi. Tomēr kolektīvs,
kur viena tante grib, lai visi redzētu viņu, bet otra - lai viņa
redzētu visus, bet viņu neviens, ir "hororšovs", nevis "vorkšops".
Tikai somu kolēģa pašaizliedzība un zīmētāja talants neļāva
pārvērst mūsu kopdarbu caurspīdīgos bērnu ratiņos ar grozāmiem
klubkrēsliem un ledusskapi. Vēl nekad nebiju sastapis vienkopus tik
daudz cilvēku, kas tik svēti ienīst tradicionālo instrumenti
paneli. Neizskatījās, ka viņi visi šķielētu. Mierinājumam jāsaka,
ka kolēģu "konkurentu" grupām bija klājies vājāk, un mēs pat tikām
paslavēti. Tomēr parakstīties zem B-Car galīgā varianta es
atturējos.
Dizains sākas ar sēdekli
Esmu dzirdējis, ka Amatniecības koledžā koktēlnieku vai līdzīgu
amatnieku diplomdarbs ir koka krēsls. Sak", kamēr neproti uztaisīt
kārtīgu krēslu, no tevis meistars neiznāks. Laurenss van der Akers
saka to pašu - tu nevari kļūt par labu autodizaineri, kamēr neesi
radījis pa īstam krutu sēdekli. Tā ka - ja gribat iegūt zīmētāja
kontraktu autofirmā, sāciet ar krēslu.
*Viņi izmaina daudz - angl.