Kultūras ministrija atklātā konkursā uz Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja direktora amatu pagājušā gada nogalē izraudzījās līdzšinējo Olaines Vēstures un mākslas muzeja direktori, Latvijas Muzeju biedrības valdes locekli Lieni Johansoni. Kā piemērotākā viņa tika izvēlēta no pieciem pretendentiem. Jaunās direktores pirmā darba diena bija pagājušā gada 29. novembrī.
Muzeja plašie labirinti viņai vēl pasveši. Dažos pagriezienos direktore saminstinās, meklējot iecerēto zāli intervijas vietai.
KDi šķita interesanti izvaicāt Lieni Johansoni pašā darbības sākumā, jo skaidrs, ka Rīgas vēstures un kuģniecības direktori nemainās katru dienu. Muzejā ir sākusies jauna ēra.
Apsveicu jūs ar godpilno jauno amatu.
Paldies.
Esat kļuvusi par Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja direktori izteikti sarežģītā laikā, kad muzeju dienaskārtībā pārsvarā ir jāseko līdzi valdības norādījumiem par drošības pasākumiem. Kā ir noritējis muzeja darbs kopš jūsu apstiprināšanas direktores amatā?
Šis jautājums ir vietā un aizņem ļoti lielu daļu no darba dzīves, lai saprastu, ko var darīt un kā var darīt. Mani kā vadītāju ļoti skar jautājums tieši par cilvēku resursiem. Darbinieki ir ārkārtīgi traumēti – izdeguši, izsmelti. Ir grūti viņus motivēt. Kā jaunai vadītājai, kas tikko ienākusi, tas ir ļoti sarežģīti. Tas ir izaicinājums – iepazīt savus darbiniekus emocionāli vājā brīdī. Pašlaik, man šķiet, mēs tiekam ar to galā. Viens no uzdevumiem, ko sev esmu izvirzījusi, ir strādāt pie kolektīva saliedēšanas. Cenšos darīt visu iespējamo, lai iepazītu kolēģus un veidotu kopīgu komandas garu, kas ir zudis ne tikai pandēmijas dēļ, bet arī muzeja vadības pārmaiņu dēļ. Tas viss kopā veido emocionālu fonu. Mans mērķis ir salikt to visu kopā, lai darbinieki ieraudzītu kādu gaismas staru. Ir ļoti grūti, bet, cerams, tas kaut kad beigsies un mēs varēsim atgriezties sliedēs.
Kāpēc jūs nolēmāt piedalīties Kultūras ministrijas rīkotajā konkursā uz Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja direktora amatu? Kā jums pašai šķiet, kāpēc uzvarējāt konkursā?
Sākotnējā darbavietā nejutos izsmelta, bet pieredzējusi gana daudz, lai justos tiesīga startēt. Pašai šķita, ka esmu gatava vēl kaut kam vairāk – nākamajam solim. Vasarā bija izsludināts konkurss gan Turaidas muzejrezervātā, gan šeit. Tā patiešām bija gadsimta iespēja. Šādi sludinājumi neparādās bieži. Jau tajā brīdī, kad to ieraudzīju un sāku šo iespēju mazliet apsvērt, aizvien vairāk pieķēros pie domas, ka tas neatkārtosies tik drīz. Paies trīsdesmit un vairāk gadu, kad būs nākamā iespēja. Vienkārši sev nepiedotu, ja nemēģinātu. Kāpēc mani izvēlējās? Laikam tāpēc, ka esmu pārliecināta par sevi un intervijās varēju dalīties ar pieredzi, kura man ir. Tā ir savākta īsā periodā, bet ļoti liela. Droši vien tas parādīja, ka es varu.
Jūs nākat no Olaines Vēstures un mākslas muzeja. Pieļauju, ka daudzi tādu nemaz nezina, ja tas jūs neaizskar. Tas ir mazs un jauns muzejs.
Jā, turklāt vēl attaisnojošais faktors ir tas, ka muzejs pēc rekonstrukcijas tika atvērts trīs mēnešus pirms pandēmijas.
2019. gadā par ekspozīciju Laboratorija saņēmāt Latvijas Muzeju biedrības Gada ekspozīcijas balvu. Pastāstiet, lūdzu, par godalgoto ekspozīciju un Olaines Vēstures un mākslas muzeju kopumā.
Muzejs ir tiešām brīnišķīgs, un iesaku visiem to apmeklēt. Tas, kas tur ir izdarīts, ir fenomenāli. Tas uz iepriekšējās zinātniskās bāzes, kas bija krāta kopš muzeja dibināšanas 1995. gadā, ir radīts faktiski no jauna. 2019. gadā muzejs tika atvērts pilnīgi jaunās telpās ar pietiekami lielu finansējumu, lai tas varētu būt atbilstīgs visām XXI gadsimta muzeja prasībām. Tā, manuprāt, būtu jāizskatās XXI gadsimta muzejam. Ekspozīcija Laboratorija bija pirmais šāda veida risinājums Latvijā, kur 3D tehnoloģijas tika izmantotas, lai nodrošinātu ekspozīcijas saturu. Ekspozīcijas pamatauditorija ir pamatskolēni. Viss, kas der bērniem, bieži vien aizrauj arī pieaugušos. Gada balvu ieguvām arī tāpēc, ka ekspozīcijas izveidē nestrādāja tikai muzeja speciālisti, bija iesaistīta ārkārtīgi liela komanda, arī vietējie iedzīvotāji un studenti, kas mācās Rīgas Tehniskās universitātes Olaines Tehnoloģiju koledžā. Laboratorijas idejas autori bija tieši studenti. Nokāpām no saviem augstumiem un atzinām, ka studentam var būt labāka ideja par mums. Mēs to pilnībā pieņēmām un ar lielu azartu realizējām.
Otra inovatīvākā ekspozīcija ir ārvides objekts – Pirmā pasaules kara maršruts, kuru es gribētu uzteikt kā vienīgo Latvijā esošo militāro objektu, kas ir pielāgots cilvēkiem ar kustību, redzes un dzirdes traucējumiem. Tas bija manis iniciēts projekts, bet tika pabeigts jau tad, kad biju prom. Punktu uz "ir" uzlika kolēģi. Tas ir fantastisks sasniegums, ka spējām realizēt šādu ārvides projektu, kurā ir redzami dažādi eksponāti, arheoloģiskie izrakumi, atjaunotas ēkas, lielgabalu reprodukcijas. Ir arī lieliski audiorisinājumi. Iesaku tiešām aizbraukt, jo kopumā muzejā aplūkotais tēmu loks ir tik plašs, ka ikvienam tur būs, ko darīt.
Jūs ar tik lielu dedzību stāstāt par savu bijušo darbavietu, tomēr turpmāk savu enerģiju esat izlēmusi veltīt Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja attīstībai. Divi absolūti dažādi muzeji – viens jauns un mazs, otrs – liels, sens, ar vēsturiskām tradīcijām. Lūdzu, atklājiet dažus punktus no jūsu stratēģiskā redzējuma, ar kuru startējāt konkursā uz direktora amatu.
Par šo tēmu es nevaru runāt ar tādu dedzību kā par iepriekšējo stāstu. Bet tas nav tāpēc, ka tikpat dedzīgi neskatos nākotnē. Tā vairāk ir mana pieticība, runājot par plāniem pirms to realizācijas.
Pirmais, ko es teicu, un no tā neatteikšos, ir iekšējā kolektīva stabilizēšana un iekšējā gara stiprināšana, respektīvi, iestādes sakārtošana no iekšpuses – attiecības, plāni, darba stils, komunikācija. Ļoti vēlos stiprināt komandu. Pirms mēs ejam ar kaut ko jaunu uz āru, gribas, lai mēs iekšēji būtu sagatavoti kā komanda. Es vienmēr ap sevi esmu veidojusi spēcīgu komandu. Man ir svarīgi, lai tie mērķi, kas ir man, stratēģiski svarīgi būtu arī visiem kolēģiem. Droši vien nebūtu gatava iet viena, ja citi mani neatbalstītu. Šobrīd jūtu šādas komandas potenciālu. Darbinieki, ar kuriem esmu runājusi, ir gatavi iesaistīties kopīgo mērķu sasniegšanā. Nav jau nekāds noslēpums, ka problēmu kultūras nozarē ir ārkārtīgi daudz. Pakāpeniski meklējam finansējumu ēku restaurācijai, lielām infrastruktūras lietām. Tur būs vajadzīgs Kultūras ministrijas atbalsts. Esam sākuši kustēties maziem soļiem un iet uz lieliem mērķiem.
Par apmeklētājiem un komunikāciju – ļoti daudz strādāsim pie jaunu risinājumu ieviešanas gan digitālajā, gan klātienes komunikācijā. Ar muzeju pedagogiem esam iesākuši sarunas par iespējamiem pakalpojumiem tieši šajā laikā, nevis gaidām, kad situācija normalizēsies.
Ir svarīgi apzināt, ko varam izdarīt jau tagad un ar ko varēsim pārsteigt apmeklētājus, kad notiks ekskursijas un nodarbības klātienē.
Nākamais bloks – ekspozīcijas. Te es īsti negribētu stāstīt savas domas, jo varētu pārsteigt kolēģus, kuri vēl nav informēti par dažām manām idejām (smejas). Tie ir mazi sapņi, kam ir jānobriest. Ir jāsaprot, kādi ir resursi un kā to var izdarīt. Šobrīd gribam vēl paturēt noslēpumā, miglā tīti, bet gatavot ekspozīcijā apmeklētājiem lielus pārsteigumus. Taču uzsvēršu, ka klasiskās ekspozīcijas neplānojam mainīt. Savulaik ir izskanējušas bažas, ka nāks jaunais direktors un varbūt vēlēsies mainīt vitrīnas, jau to, kas ir izveidojies par vērtību. Nē, es negrasos izmest visu, kas ir, un visu digitalizēt. Pieturēsimies pie klasiskajām vērtībām, integrējot digitālās lietas.
Kāds, jūsuprāt, ir veselīgs kompromiss, piemērojot digitālus risinājumus sena vēsturiska muzeja ekspozīcijā, lai tie nebūtu pašmērķīgi?
Veselīgs kompromiss ir labs apzīmējums. Ir vērtības, kas ir jāciena. Nav vienmēr jāskrien modei līdzi, ir jāizvērtē, kas ir svarīgs.
Vai klasiska vitrīna ar eksponātiem mūsdienu cilvēkam automātiski ir garlaicīga un neuztverama?
Es daudz par to esmu domājusi. Nāku no muzejpedagoģijas jomas, un tie man ir sirdij tuvi jautājumi. Īpaši tie, kas attiecas uz bērniem un arī uz mūžizglītību kopumā. Varbūt mazliet naivi, bet patiešām ticu, ka ģimene, pedagogi, izglītības sistēma, izmantojot profesionāli pieauguša cilvēka saprātu, var bērnus, nākamo paaudzi vedināt iepazīt pasauli senatnīgākā veidā, neizmantojot digitālās tehnoloģijas. Šeit gan muzejam ir jābūt ļoti gudram, jo, protams, vecās metodes uz bērniem vairs neiedarbojas. Tā kā es savā laikā gāju uz muzeju, kā jūs gājāt, tā vairs nenotiek un nekad nenotiks.
Seni mūzikas instrumenti aiz stikla, ko redzam sev aiz muguras, nevienu bērnu, jūsuprāt, nevar ieinteresēt vai rosināt iztēli? Vērojuma prieks ir palicis iepriekšējām paaudzēm?
Godīgi sakot, es arī no savas bērnības atceros tādas ekskursijas, kurās gids kaut ko stāsta… (Smejas.) Atceros vienu epizodi – biju no klases palikusi vienīgā, kas klausījās, jo man bija iekšējs kauns. Ģimenē bija iemācīts, ja kāds ar tevi runā, ir jāklausās. Ar asarām acīs skatījos, kā pārējie klasesbiedri lēca un skrēja pa muzeju. Es to nenovēlu nevienam bērnam arī tagad. Tā nevajadzētu justies muzejā.
Vai tas nedaudz nav arī stereotips par muzeja gidu, kurš monotonā, atsvešinātā balsī virknē gadskaitļus un uzvārdus, kamēr pusgrupai jau uznācis ģībonis? Katrs droši vien savu reizi ir saticis šādu gidu, bet var jau stāstīt arī aizraujoši?
Var. Esmu bijusi daudzās apmaiņas programmās, kur kolēģi dalās savā pieredzē, un tas tiešām ir bijis ļoti aizraujoši. Par to ir jādomā. Nenoliedzami ir jābūt psiholoģiskām un pedagoģiskām zināšanām. Ir jāmēģina saprast mūsdienu bērnus. Nevajag dzīvot sentimentālā pagātnē, ka viņiem ir jākļūst tādiem kā mēs, jo mēs varējām, mēs sēdējām, mēs atstāstījām. Nē, tā nevajag. Pieaugušajam jābūt gudrākam un jāatrod ceļš pie bērna.
Jūs nākat no muzejpedagoģijas jomas. Vai tas nozīmē, ka, vadot Rīgas vēstures un kuģniecības muzeju, īpaši attīstīsit tieši šo muzeja darbības sadaļu?
Jā. Muzejam ir trīs pamatfunkcijas – krājuma saglabāšana, pētniecība un darbs ar sabiedrību –, un es pārstāvu muzeja direktoram netradicionālu sfēru – ļoti daudz esmu strādājusi sociālajos tīklos, rakstījusi relīzes. Komunikācija ir bijusi mans lauciņš. Ja kāds baidās, ka stratēģiski atstāšu novārtā krājuma glabāšanu vai pētniecību, – nē, tā nekad nenotiks, bet līdzsvaru gan gribētos atrast un mazliet izcelt komunikācijas sadaļu. Pati joprojām studēju, vienmēr esmu bijusi mūžīgais students. Es ļoti labprāt dalos ar savām zināšanām, bet ar to nepārspīlēšu.
Vai saredzat šajā muzejā neizmantotu potenciālu? Ko vēlētos attīstīt?
Vienmēr jau var attīstīt visu un jebko. Laiki mainās. Viss iet uz priekšu. Potenciāls, protams, ir fantastisks. Negribētu teikt, ka kaut kas nav izdarīts vai ir izdarīts nepareizi. Es uzskatu, ka muzejs ir tieši tajā vietā, kurā tam ir bijis jābūt, un viss ir bijis kārtībā. Vienīgi mums ir jāturpina attīstīties. Mēs nedrīkstam apstāties. Potenciāls ir milzīgs – viens no senākajiem muzejiem Baltijā un Eiropā. Krājums mums ir vienkārši fantastisks. Tas, kas ir pārstāvēts muzeja krājumā, ir prātam neaptverami. Ar to vajadzētu vēl vairāk lepoties, rādīt un runāt ar cilvēkiem. Tas pat nav manai dzīvei, bet nākamo paaudžu dzīvei – runāt par šiem stāstiem un dalīties.
Tas attiecas arī uz visu pārējo – pētniecību un attīstību, koncentrēties uz bagātībām, kas mums ir.
Kultūras ministrijas žūrijas pamatojumā bija teikts, ka saredz jūsu kandidatūrā cilvēku, kas spēs stiprināt arī muzeja sadarbību starptautiskā mērogā. Kā tas saskan ar jūsu stratēģiskajiem plāniem? Vai reāli būtu šeit ieraudzīt kādu kopizstādi, piemēram, sadarbībā ar Londonas Viktorijas un Alberta muzeju?
Par Viktorijas un Alberta muzeju nemācēšu komentēt (smejas), bet šajā mazajā laiciņā, kopš pusotru mēnesi pildu direktores pienākumus, ir jau bijušas mazas sadarbības, kas gan ir bijušas iniciētas no ārpuses. Pirmā no tām bija ar Kaļiņingradas Pasaules okeāna muzeju. Ziemassvētkos atļāvos varbūt pat ēverģēlību – aizsūtīju tam sveicienu, un muzejs to rādīja savā ekspozīcijā. Visi apmeklētāji redzēja mūsu kolektīvu. Tas bija tāds foršs nieciņš. Tas neatstāj ekonomisku vai finansiālu iespaidu, bet tā bija maza sadarbība, no kuras var sākt lielāku. Jau nopietnāk – tikāmies ar Tallinas pilsētas muzeja pārstāvjiem, kuri plāno izstādi par Melngalvju namu. Tiks iesaistīti mūsu krājuma glabātāji un pētnieki. Vēlāk šī sadarbība var reproducēties arī kopīgās izstādēs. Tas ir liels potenciāls.
Cilvēkiem trūkst informācijas, ka parasti, kad šādā lielā muzejā ienāk jauns direktors, muzejam jau ir izstrādāts plāns pāris gadiem. Mēs, protams, sekosim šiem plāniem. Lai notiktu sadarbība, ir jābūt iestrādēm, kas iesāktas pirms vairākiem gadiem.
Rīgas vēstures un kuģniecības muzeju 50 gadus vadīja muzeja nozares autoritāte Klāra Radziņa. Kas viņas darbībā jums šķiet piemēra un aizgūšanas vērts?
Diemžēl mums personīgi nesanāca iepazīties. Dīvainā kārtā, jo muzeja nozarē esmu pietiekami ilgu laiku un reti kuru cilvēku nepazīstu. Šajā gadījumā tā ir sanācis, ka ar Radziņas kundzi neesam tikušās, bet tas, ko esmu par viņu dzirdējusi, ir degsme par savu darbu un nepadošanās. Pēdējos gados viņas iniciatīvas ir atbalstītas ļoti maz. Daudzi cilvēki pie aizvērtām durvīm pārstāj cīnīties un izdeg. Es apbrīnoju viņas spēju turpināt degt. Nesanāca vienreiz – ejam tālāk! Vienreiz, otrreiz, trešoreiz, piekto reizi un desmito reizi, līdz pat dzīves galam cīnīties par savu vietu un degt par to. Dod Dievs katram tā pastāvēt par savu darbavietu. Tas ir fenomenāli.
Žūrija savā pamatojumā ir minējusi arī vēlējumu stiprināt Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja sadarbību ar tā filiālēm. Pieļauju, ka tie, kas profesionāli nestrādā muzeju sistēmā, nemaz nezina šo faktu. Lūdzu, pastāstiet!
Šodien pat Muzeju biedrības valdes sēdē brīnījās – tā ir tava filiāle? Ir trīs filiāles – Ainažu jūrskolas muzejs, Latvijas Fotogrāfijas muzejs un Mencendorfa nams. Varu palepoties, ka, manuprāt, es jau stiprinu šīs attiecības. Personīgi esmu apņēmusies ar filiālēm regulāri personīgi sazināties un apmeklēt tās un to arī esmu jau izdarījusi. Fotogrāfijas muzeju esmu apmeklējusi jau divas reizes. Ļoti dziļu eju iekšā filiāļu gada plānos un procesos. Esmu ieviesusi atsevišķus dokumentus, lai mēs stiprinātu mūsu kopīgo politiku. Sabiedriskajās attiecībās ir izstrādāts plāns, kā veidosim kopīgu digitālo politiku. Mēģināsim ieturēt vienotu uztveramu stilu visā, ko mēs darām. Stiprināsim pētnieku un krājuma glabātāju saites. Ir ļoti svarīgi, lai ne tikai formāli skaitītos kā viens vesels. Neizjūtu filiāles kā nastu. Tieši otrādi – redzu labu ieguvumu savstarpēji.
Vai ir iespējams apvienot akadēmiskās studijas Latvijas Kultūras akadēmijā ar direktores darbu?
Labā ziņa ir, ka esmu jau nonākusi līdz maģistra darba rakstīšanai. Ir apvienojams, tāpēc ka viss, ko es daru, ļoti pārklājas. Tā ir sakritis, ka tās lietas, kuras daru augstskolā, varu izmantot arī darbā – savienot akadēmiskās zināšanas ar praktiskajām. Kā tas būs apvienojams ar maģistra darba rakstīšanu – pagaidām nezinu, bet nenoliegšu, ka man reizēm piemīt dīvainas, fenomenālas spējas izdarīt ļoti daudz (iesmejas).
Pašlaik šķiet, ka galvenais uzdevums ir sagaidīt apmeklētāju atpakaļ muzejā. Intervijas laikā zālē nav ienācis neviens cilvēks. Cerēsim, ka vainojama vētrainā diena, lai gan zinām, ka tā nav… Vai jums ir idejas, kā iedrošināt un uzrunāt potenciālo muzeja apmeklētāju atgriezties muzejā?
Ļoti sāpīgs un trāpīgs jautājums. Ar to saskarsies muzeji visā pasaulē. Tas tiešām sāp, jo pēc Latvijas simtgades bija izcīnīta vieta Latvijas kultūrvidē un cilvēku ikdienā. Apmeklētāju reitingi auga un auga. Bija labi padarīta darba sajūta un novērtējums. Šķiet, būs jāliek lietā visi iespējamie mārketinga burvju triki, bet, protams, pamatā tam visam ir jābalstās uz sabiedrības interesēm un izpēti. Tikai jautājot sabiedrībai, var uzzināt, ko tā domā un ko ir gatava darīt. Bieži vien muzejiem pašiem gribas pieņemt lēmumu apmeklētāju vietā un izlemt, kas viņus interesē. Viens no atslēgas vārdiem būtu pašai sabiedrībai pajautāt, pēc kā tā ilgojas, ko grib redzēt, un tādā veidā arī to piesaistīt.
Protams, ir arī psiholoģiskais aspekts. Jūtu pēc personīgās pieredzes, ka sāk rasties diskomforts cilvēku pūlī, jūties neaizsargāts. Esi tik ilgu laiku pavadījis mājās, savā saliņā, ka gluži kā mazam bērnam viss ir jāmācās no jauna. Nevar paredzēt, kā tas ietekmēs jauno paaudzi, kas nemaz vēl nebija tikusi līdz darba un sabiedriskajai dzīvei. Skaidrs, ka mēs vairs neatgriezīsimies vecajās sliedēs, jo pandēmijas periodā paši esam mainījušies. Kā tas viss izvērtīsies, to rādīs laiks.
Pastāstiet, lūdzu, kādu iedvesmojošu piemēru no savas muzejpedagoģes darba, kad esat bijusi lieciniece tam, kā bērnā dzimst interese par muzeju.
Katram bērnam ir kādas intereses. Pat tam, par kuru domā, ka nav nekādu. Ja nerunājam par konkrēti izplānotām nodarbībām, bet par parastu mazu apmeklētāju, tad jāļauj viņam muzejā aiziet pie tā, kas viņu piesaista.
Nevis kaut kur vest un rādīt?
Jā, nevis vest ar varu un stāstīt – mēs sāksim šeit. Pirmām kārtām jāatļauj viņam sajusties brīvi. Iznīcināt to trako robežu – klusēt, nerunāt. Nē, visam ir jābūt skaidri – cilvēkam ir jāsaprot, ka ir jābūt klusam un nedrīkst nekur skriet, bet to var paskaidrot normāli (smejas). Bieži vien tas netiek paskaidrots, bet raidīts ar dusmīgiem skatieniem. Ievērojot noteikumus, vienkārši jāatļauj bērnam pašam atrast to priekšmetu, vietiņu, tematu, kas viņu interesē, un ar to arī jāsāk. Un tad jau var ritināt kamolu tālāk. Galvenais ir atrast pirmo saikni. Man ir bijusi pieredze, kad nodomāju – šis nu laikam tomēr ir gadījums, kad beidzot noticu, ka ir bērni, kurus neinteresē pilnīgi nekas. Bija grūti man un viņam, šis bērns visu laiku "sita ārā" visu grupu.
Cik viņam bija gadu?
Seši. Lai sevi attaisnotu, nodomāju, ka vaina ir viņā, nevis manī. Pagāja daži gadi, un, kad jau strādāju Olaines Vēstures un mākslas muzejā par direktori, šī grupa atnāca uz muzeju jau kā piektā sestā klase. Aizvedu uz Laboratoriju, kas ir ļoti sarežģīta tēma par ķīmiju un rūpnīcām. Šis bērns piegāja pie Mendeļejeva tabulas, kur otrā pusē bija aprakstīts, kā elementi tiek izmantoti, un sāka saukt visus latīniskos tabulas nosaukumus, pastāstīja, kurus elementus var atrast kosmosā, kurus – uz Zemes. Pēkšņi sapratu – ārprāts, kāds šajā cilvēkā slēpjas ģēnijs! Tajā pašā laikā pienāk viņa audzinātāja un pasaka – šito vispār nekas neinteresē! Tieši to pašu, ko es biju secinājusi pirms daudziem gadiem. Izrādās, šim bērnam ir specifiskas intereses ģeniālā līmenī. Tas nejauši atklājās. Viņš pats atklāja, piegāja un sāka par to runāt.
Lūdzu, nosauciet vienu lielu un vienu mazu muzeju jebkur pasaulē, kas aizrauj visas jūsu muzeja profesionāļa maņas.
Tādu ir daudz. Esmu aizrautīga muzeju apmeklētāja, man patīk gan akreditēti, gan neakreditēti, gan lieli, gan mazi muzeji.
Izcelšu divus lielos. Londonas Nacionālā mākslas galerija. Ne tikai tāpēc, ka tas ir bez maksas, kaut tas arī ir fantastiski. Tā ir pirmā vieta, kur Londonā dodos nākamajā dienā pēc ielidošanas. Es tur jūtos mierīgi, atslābināti, katru reizi ieraugu kaut ko jaunu. Fascinē pati muzeja aura. Jūtos tur kā savējā. Ja dzīvotu netālu, bieži ietu iedvesmoties un nomierināties, apmeklētu ļoti regulāri kā savu miera templi. Savukārt digitālo risinājumu un apmeklētāju iesaistes ziņā pirmo vietu ieņem Sanktpēterburgas Ūdensapgādes muzejs.
Apmeklēju šo muzeju kopā ar ģimeni un bērniem. Muzejs ir fenomenāli uzbūvēts. Tur bija ko darīt dažādu paaudžu cilvēkiem. Lai ieintriģētu, varu pastāstīt, ka vienā no pirmajām ekspozīcijām ir jāiet caur kanalizācijas tuneli. Apkārt ir žurkas ar sarkanām acīm. Pāri ir stikla griesti, kur cauri var redzēt vannasistabas un tualetes podus. Ik pa laikam kaut kur nolīst ūdens. Sākuma likās – kāds ūdensapgādes muzejs?! Ko tur var stāstīt? Bet tas ir spoži, kā ir atklāta tēma un cik jēgpilni izmantoti digitālie risinājumi! Nevis – mums ir nauda, un nu tik rādīsim, bet katrā tēmā ļoti precīzi, atbilstīgi parādīta un izcelta vajadzīgā nianse. Digitālās tehnoloģijas ir izmantotas nevis kā prioritāte, bet atbalsts. Temats liekas svešs un nesaprotams, bet ieviesa ļoti lielu skaidrību. Es tur atgriezīšos vēl.
Mazais muzejs? Nevaru neko rekomendēt, jo man liekas, ja ceļa malā ieraugi brūno zīmi, ir vienkārši jāgriež iekšā. Lielā daļā šo muzeju cilvēki ir tie, kas muzeja apmeklējumu padara par ārkārtīgi lielu piedzīvojumu. Varētu minēt Andrupenes muzeju, Veclaicenes muzeju Alūksnē. Tur tevi sagaida ar tādu aizrautību un degsmi! Varbūt finansiāli tur ir mazākas iespējas, bet atšķirībā no lielā muzeja kontakts ar cilvēku, kas tur strādā, ir fenomenāls. Tēmas ir tik interesantas, un kā viņi stāsta! Pēdējā labākā pieredze bija minētajā Veclaicenes muzejā, klausoties par malēniešu valodu. Pati esmu no Alūksnes. Varbūt tāpēc man tas likās interesanti.
Tāpat kā tam puisim Mendeļejeva tabula.
Jā! (Smejas.)