Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -4 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Zebris: Nemēģināju attaisnot dedzinātājus, kāvējus un šāvējus, nedz arī meklēju viņiem nosodījumu

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
ikta
i
es grāmatu domāju pirkt. Man Zebris liekas īpatnējs. Es izlasīju Koka nama ļaudis.
domas un vārda spēks
d
no enerģētiskā viedokļa, kam ir vajadzīgs gāzt ūdeni uz destruktīvisma dzirnavām
Skaisle
S
sadedzinot uz sārta mani, vai visus ļaunos literātus, vai gan vienu , gan otru - nekas būtisks jau nemainīsies. Te nu 100 procenti taisnība ir Paulam, ka nav jau ko likt vietā. Tādi esam. Mana tante, kura savulaik strādāja KM saka, ka nevarot salīdzināt - tagad vismaz VKKF nauda nonākot pie māksliniekiem, ne tā kā agrāk - ka summas bijušas milzīgas, bet kur īsti tērētas un iztērētas tā arī nav bijis skaidrs un "pakaļ neviens nav dziedājis". Un tomēr - tas,kas tracina - tā ir tā drausmīgā liekulība, tās drausmas, kad skaistā krāšņā papīrā ietin sūdu un baro tautai un pēc tam to tautu lamā par stulbeņiem,kas neko labu novērtēt nespējot. Tas tracina, tas aizvaino un pazemo. Un es nekādi nespēju saprast - kāpēc KM - latviešu it kā īsteno patriotu vadītā iestāde nu reiz nevarētu nodemonstrēt,ka var godīgi, taisnīgi, caurspīdīgi. Ka var, ja grib. Bet negrib jau, negrib.
  • 2
  • 2
Vārds
V
kam bija vajadzīgs 1905.gads? No enerģētiskā viedokļa?
  • 3
  • 0
VALSTS KONTROLE
V
Baltijas valstu ēnu ekonomikas pētnieks zinātņu doktors Arnis Sauka intervijā Magdai Riektsiņai. Autors: Magda Riekstiņa, Diena. 2014. gada 24. jūlijs 11:22 Varbūt problēma ir tā, uz ko norādīja Valsts kontrole (VK), - no nodokļu maksātāju naudas finansētās iestādes naudu reizēm tērē nelietderīgi, un uzņēmēji aizdomājas: "Kāda motivācija maksāt nodokļus, ja valsts iestāžu darbinieki par šo naudu svinības rīko?" Paraugoties plašāk, gribu uzsvērt, ka ēnu ekonomika un pelēkās naudas klātbūtne noteikti nav tikai privātā sektora problēma. Mani pašu veikt pētījumus par ēnu ekonomiku pamudināja tieši jautājums, kā tiek slēgti līgumi par valsts pasūtījumiem. Tagad mūsu pētījuma dati rāda, arī kukuļdošana ir būtiska ēnu ekonomikas daļa. Par nodokļos nomaksātās naudas tērēšanu runājot, protams, nevar noliegt, ka VK atklātā naudas izšķērdēšana valsts budžeta iestādēs ir nopietna problēma.
Skaisle
S
man tā tava demagoģija riebj līdz kaulam!!! Lasi presi - cik krāpnieki un shēmotāji - tādi, kuriem Latvijā dod ordeņus un valsts garantētus kredītus, Vācijā tiek likti cietumā!! Valats amatpersonas - par valsts naudas izsaimniekošanu - sēž īstā cietumā. Īstā !!! Jā , arī Vācijai ir savas problēmas, jo tāpat rodas jauni un atkal jauni krāpniekil, bet elle un indija, tostad atkal ķer ciet un liek cietumā. Tās ir jautājums par to,kā sabiedrība grib dzīvot - visiem viens likums un viena taisnība, vai tomēr - pa kluso, pa sētas durvīm, pa mazpilsētu pērkamu juristu kambariem kaut kā izlīst un izdzīvot.
  • 2
  • 1
Edge
E
Varbūt A.Sauka kādu bez-problēmu valsti var nosaukt? Latvijai 1995.g. bija divas iespējas - viena, neļaut priHvatizatoriem īstenot "valsts nozagšanu", otra - īstenot liberālās reformas,lai iekļūtu Eiropas Savienībā. Tagad varam salīdzinājuma pavērtēt Baltkrieviju, lai novērtētu nesasniegto, jo tikai klīniski naivais auseklītis var cerēt, ka pēc kampējiem esošajā sistēmā nāks kādi enģelīši..... Atcerieties liberasta G.Gekko/M.Duglas skandēto "Greed is good" (WallStreet, 1987)! Atcerieties 1905.g. trubadūra rakstīto 1922.g.: Neviena mīkla nav atminēta / Neviena plaisa nav aizbērta / Neviena vaina nav dziedēta, / Viss vecais smagums velk ar visām šausmām." Rainis, Sudrabota gaisma, 1922.
  • 1
  • 0
Skaisle
S
Zebris žēlojas, ka bijis jāpamet žurnālista darbs. Nelietis. Cik mums Latvijā ir žurnālistu ar ne mazāku rakstīt talantu un iespējams pat daudz lielāku rakstīt talantu kā tādam Zebrim ?? Kāpēc netika rasta iespēja godīgai konkurencei uz iespēju pamest maizes darbu un nodoties radošai darbībai? Korumpantu roklaižai vēl nav kauns žēloties!!!! Varbūt tauatas ziedojumus tādam savākt - lai nesāp tās grūtības tik daudz? Iesaku visiem izlasīt , ko šīgada augusta Pastaigā Māris Zanders iesaka izlasīt. Ļoti interesantas grāmatas, ļoti interesanti īsi komentāri. Teiksim - komentārs par Paula Daijas grāmatu Apgaismība un kultūrpārnese. Latviešu laicīgās literatūras tapšana. Ir vērts. Labi, gribas smuki uzpucēties, lai ar fabrikas meitene, lai ar satriekta par to cik dziļi esam čekistiskajā neliešu morālē iestiguši - mīlēties un mīlēt tad gribas visiem, man arī. Tas tomēr pirmais likums cilvēkam šai pasaulē, viss cits pēc tam. Un tur jau atkal noder gan caurspīdīgums, gan godīgums. Tik pareizi jāsakombinē. Lūk, nu tad seksīgi visiem.
Veidenbaums
V
Publiski aicināt būt godīgiem ir lēts populisms. Katram pašam sava sirdsapziņa. Bet neslavas cēlājiem agri vai vēlu būs jāatbild pēc likuma un, jā, arī Dieva.
Skaisle
S
bērniņš - tā ir cita mistērija, cits stāsts. Audzini lielu un drošu un atbildīgu un izaug arī kļūst par ekspertu un braukā pa pasaules " karstajiem punktiem" vai var arī teikt - staigā pa karstām oglēm kailām pēdām Tas viss arī Tev būs Rodrigo, bet pagaidām - baudi to debesu sūtnīti, kas ienācis tavā dzīvē, protams,apsveicu - ak, laimīgie ....
  • 2
  • 0
Rodrigo
R
Skaisle, vakarnakt sieviņa dzemdēja. Kas to būtu domājis - gāju trīcošām kājām, vilkos aiz mīļotās, kā būs, kā tas mums būs. Jeh. Kuriozi izpalika.
  • 1
  • 0
Skaisle
S
Rodrigo. Vakar jūra bija ļoti ļoti mierīga, tomēr ne gluži spoguļgluda - iebridusi saulestiltiņā es saku - jūra - tu šovakar esi kā vīrietis, kurš mīlējas lēni un baudpilni, nē Skaisle, jūra man saka, es neesmu vīrietis, es esmu sieviete, kura mīlējas nesteidzīgi, atdevīgi un baudpilni. Tāds ūdens bija - siltāks par tikko slauktu pienu un dzidrs un mierīgs. Ja nav daudz cilvēku , man patīk pagulēt tajā vietā, kur jūra mīlējas ar savu krastu - tā ir tāda kā līnija, kur ūdens ir siltāks abās pusēs - jūras un krasta. Izskaidrojumu tam nezinu. Būtu fantastiski tā guļot sagaidīt zvaigznes debesīs, bet jūra man saka - Skaisle, celies un ej, tagad es gribu pabūt viena ar savu mīļoto. Un es ceļos un eju. Mājās iedzēru malku vīna un istabā uz grīdas nogūlusies tumsā klausījos Dūdieviņu - par dūmaļo rietu, par doni, zem kura guļ mana sāpe, par gaišumu vakara bēdām, par spārngalu vēdām , par grūtumu, kas pagaisīs - klausījos vēlreiz un vēl un vēl un vēl - nekādi man nebija gana.
  • 2
  • 1
Rodrigo
R
Skaisle, cik rīta kafijas grāmatas autors no rītiem izdzēra, cik laiku tam veltīja, nepareiza bilde.Tik vien par romānu. Kaut kas no visa tā, fakts, Skaisle, saviļņo.
  • 1
  • 0
Skaisle
S
tai fotogrāfijā Zebrim mati kā gailim sekste. Bet, Rodrigo. Nu kā tad ir - man ir liela interese paskatīties finanšu apriti - valsts, nodokļu maksātāju naudas apriti latviešu rakstniecības kabatās. Palīdzi man. Ieejot VKKF mājas lapā - pēdējais ir tikai par 2012.gadu. Kultūras ministrijas mājas lapā - vispār atskaites par rakstniecības tērēto naudu neatradu. Kaut kādi vispārēji skaitļi par 2012.gadu un viss. Ieej Venstpils rakstnieku mājas mājas lapā. Jā - tur tagad atradu info, kā pietiekties, bet kādi kritēriji atlasei, kur summas, pārskati? Kāpēc tik kautrīgi, kāpēc tik ļoti noslepenoti? Tad vēl - Tu tā briesmīgi smalki izsakies - nu tad mēģini to savienot ar tiešumu - Jundzem bija 100 gr kultūras raidījums par Rukšāni - cik talantīga, cik pasaulē mīlēta un atzīta. Kāpēc nav bijis raidījums par 100 gr kultūras lasītāju balsojuma uzvarētāju Kamera Obscura sarakstītāju Lejiņu? Vai par Baltijas asamblejas balvas ieguvēju Kļavi? Jo šie abi neprašas nav ne pie lēmumu pieņemšanas, ne naudas dalīšanas un ir kas tādas lietas prot novērtēt? Vakar no jūras laukā negribējās līst , tik silts bija ūdens. Bet kā es peldu - nav tava darīšana. Runā par lietu !!!
  • 3
  • 1
Rodrigo
R
Skaisle, agra strādniece esi, piektā gada revolucionāre, mīlule, kaismīga, runā un piesit ar āža kāju. Kafiju nu dabūji, bet netika rasta iespēja dzeramnaudai. Seksīgu tev uzrāvienu, kā nekā motociklu vasara, Zebri lasi, vai Zaļo zemi pabeidz, ja vēl pamēģinātu to pašu Jakubānu. Kurš tad runā par par neizlasīto? Kā būtu, ja būtu, ja laizītu, ja nelaizītu, nu, kā tad tu tur peldi... kā medūza? Caurlaides centīgajā stilā...
  • 2
  • 2
Skaisle
S
o jā, perfekta bļodlaižu ideoloģija. Lai tie kas iebilst pret citu privilēģijām kautrētos par savu uzdrīkstēšanos iebilst. Un To KUNGU NU GAN TE LIEC MIERĀ,to nu mēs nezinam, kurš lielāks grēcinieks - vai tas,kas pilnām mutēm rij no bļodas, vai tas, kas smilkstēdams skraida tai apkārt. Un neslava jau ir - smirdīga un strutaina nelsava - tur man nav nekas jāceļ. Ja kāds no manis minētajiem faktiem atbilst nepatiesībai - raksti - labprāt par to uzzināšu. Un Veidenbaumam , man šķiet, būtu kauns, ka bļodlaižas viņa vārdu piesauc savu privilēģiju sargāšanai. Par viņa domām un pasaules uztveri man ir citāds priekšstats.
  • 7
  • 1
Skaisle
S
vispār ja tā padomā - cik drausmīgi zemiska aina ar to bļodlaižu rakstniecību. No sirds iesaku izlasīt šī gada augusta Pastaigā divas lietas - interviju ar Uģi Gruntmani un Māra Zandera - iesaku izlasīt. Ārsta Gruntmaņa vārdu jau piefiksēju,kad viņš vienīgais iedrošinājās runāt - publiski un ļoti argumentēti par ļoti netaisnīgo un nesakārtoto medicīnas sistēmu Latvijā. J au toreiz nospriedu - oho - seksīgi. Tagad lasu, ko viņš atakal saka - aicinu visus strādāt caurspīdīgi, godīgi. Viņš cer,ka noies no skatuves bijušie VDK,komunistu un komjauniešu vadoņi,kas darbojas ar kleptokrātiskām, negodīgas konkurences metodēm, deformējot mūsu sabiedrību. Atņemiet rukšānei vīra ziedoto naudu rakstniecībai, mazos, bet ietekmīgos amatiņus, nolieciet šo kleptokrātijas eksperti uz viena skrejceļa, uz vieniem noteikumiem ar visiem latviešu rakstniekiem - un tad redzēsim,kas ir kas. Es saku, ka arī Kultūras ministrija ir ieinteresēta šādas ar korupciju uzpirksta literārā galma uzturēšanā. Esat jel no kāda bļodlaižu rakstnieka - kaut vai tā paša zebra dzirdējuši, kaut vienu pušplēstu teikumu ar aicinājumu būt godīgiem? Es neesmu. Ir tādi bijuši? Uzrakstiet man, labprāt izlasīšu.
Vārds
V
"Ļoti reti šādi romāni ir bijuši mākslinieciska novitāte. Lai mēs izbēgtu no tā, kas šobrīd, manuprāt, parādās pārslavētajos un ordeņotajos pamatstraumes romānos ( A. Kļavis un J. Lejiņš, piemēram), kuri labā literārā valodā ilustrē vēsturi krāsainās, tēlainās bildītēs..." Un kurš tad radīs to novitāti? Vai tiešām tās dāmas, kuras pasūtījuma romānu rakstītāju rindās, bet līdz šim rādījušas tikai prasmi paviršu sižetu a la "kā es savā nabā skatījos un brīnījos", apķēpāt ar "bezjēgas vārdu biezputru"?
cits vārds
c
gan jau uzradīsies ekspertes , kuras gribēs gan pa radošiem namiem padzīvoties, gan ārzmeju komandējumos pabraukāties un vai tad būs grūti vajadzīgas atsauksmes un kritikas uzrakstīt par brašo meiteņu naudas devēju kārtējiem rakstu darbiem, ne pirmā , ne pēdējā reize. Iestāgāta taciņa.
  • 9
  • 0
Dalī
D
Vārds ir galīgi šķībi aizbraucis. Iedomājieties kaut vai izstādes kuratoru, kurš grib realizēt kādu koncepciju. Viņš/viņa uzaicina atbilstošus autorus, neatkarīgi no tā, vai autors kādreiz satikts uz ielas vai nē. Tāpat, domājams, bija ar šo vēstures sēriju. Un Ventspils mājai ir sava ekspertu žūrija, kas izskata visu rakstnieku pieteikumus rezidencei. Pēc tam šis pirmās pakāpes saraksts iet caur KKF, tālab nevajag dezinformēt pat šeit esošo nenovīžu un latviešu literatūras nīdēju saujiņu.
Vārdam
V
Bat viņa taču vispār rakstīt nemāk, tik drausmīgi nabagas valodas nav nevienam latviešu rakstniekam.
  • 10
  • 0
Vārds
V
šos iesniegumus izskata un savu visžēlīgo akceptu dod izcilā latviešu rakstniece Dace Rukšāne. Pateicībā par to Jundzis viņai veltīja veselu 100 gr kultūras raidījumu, kritķes un tulkotājas un tulkotāji nebeidza slavināt viņas ģenialitāte un vienreizīgumu. Visiem labi. Ja vien neskaita dumjās tautas masas, lumpeņus, bet tiem jau tāpat augsto mākslu nesaprast. Jābrauc uz ārzemēm, tur novērtēs, iemīlēs un vēl naudu samaksās. Un Rukšāne brauc. Jāpiešķir literatūrasgadabalvas, atkal izpalīdzīgā Dacīte klāt. Un atkal roka rociņu mazgā.
  • 10
  • 1
. > skaislei
.
tak rimsties apd.st citus, bet pati raksti. tiešām, "Skaislei baigi gribas zaņķi, bet zaņķis ir viņā pašā" - skaudība un visnelāgākā cilvēka īpašība - naudas skaitīšana svešos makos.
Vārds
V
dikti nepatīk? Vai valsts nauda un tās dalīšana ir sveši maki? Interesanti,kuri izlemj,kurus rakstniekus,kuri sūta radošajos komandējumos uz Ventspils rakstnieku māju un uz radošajām rakstnieku mājām pasaulē? Tam tāpat tērē sabiedrības kopējo naudu. Kāpēc par to nav nekādu konkursu, nekādu atskaišu? Ar ko rakstnieki ar saviem telefonzvaniem draugiem atšķiras no oligarhiem shēmotājiem, no politiķiem shēmotājiem? Neērti jautājumi, kuri nekad netiks atbildēti, bet vajadzētu gan.
  • 10
  • 2
Gundega Repše
G
Nē, mīlīši, es te neesmu rosījusies, kāds paņēmis manu vārdu.
Klaba
K
Skaislei baigi gribas zaņķi, bet zaņķis ir viņā pašā. Visi rakstnieki individuāli startēja konkursā, tāda, lūk, valsts kontrole. Skaisle vinnētu vien zāku sacensībās. ja nebijusi tik bezgaumīga, būtu labs prototips latviešu mūslaiku romāniem.
Gundega Repše
G
Gundega Repše: par tupumu un tuvredzību esmu kliegusi gadiem ilgi Autors: Undīne Adamaite. 2013. gada 4. februāris 10:30 Jā, iesākumam stāstu kopojums Mēs. XX gadsimts. Autoru izvēli noteica sadzīviski iemesli, jo bija skaidrs, ka uz sievietēm var paļauties. Ne feministiskais aspekts, kas citā diskursā arī būtu pietiekami interesants latviešu mentalitātes mērcē. Stundas laikā sazvanījāmies, norunājām, sitām saujā, atkritēju nebija. Tas ļoti spārnoja. Jau tobrīd man bija doma, ka varētu rakstīt arī romānus, ka jāatstāj vienā laikā dzīvojošu cilvēku liecības par XX gadsimtu. Bet šķita par traku, arī individuālā iekapsulēšanās savās cellēs bija apogejā, tālab vajadzīgs pilotprojekts, ja izsakos žargonā. Tas īstenojās, un nu romānu sērijai ir uzaicināti arī kungi (un kalpi). (Iesmejas.) Tagad mēs esam tāda līdzsvarota brigāde. Te atkal nospēlēja neapmierinātības vai spītības moments, kas akumulē radošo enerģiju. Man tā īsti nav patikusi latviešu apiešanās ar savu vēsturi literatūrā. Šajā žanrā ļoti bieži tiek izbraukts uz tematiku un saturu. Ļoti reti šādi romāni ir bijuši mākslinieciska novitāte. Lai mēs izbēgtu no tā, kas šobrīd, manuprāt, parādās pārslavētajos un ordeņotajos pamatstraumes romānos ( A. Kļavis un J. Lejiņš, piemēram), kuri labā literārā valodā ilustrē vēsturi krāsainās, tēlainās bildītēs, glaimojot lasītāja priekšstatiem par to, kāda ir mazas tautas cildenā pagātne, augstākajam mērķim jābūt mākslinieciskajam līmenim, formas jautājumam. Reprodukcijas mums nevajag. Piemēram, Daudziņa Vectēvs (Viļa Daudziņa monoizrāde Jaunajā Rīgas teātrī – red.). Par to varēja brīnīties tieši no šī aspekta – kā var sēdēt stundu stundas pārblīvētā telpā, klausoties tēmu, ko tu it kā zini no galvas un kas ir tavs ķēķa inventārs. Tātad, tas ir tikai kreatīvais – mākslinieka ģēnijs un viņa jaunradīšanas moments, kas vispārzināmo padara tik fascinējošu.
  • 0
  • 0
Skaisle
S
nu nu nu - slinkums jau sameklēt to interviju, kur Repše stāsta kā pati izvēlējusies un uzrunājusi savus draugus. Ja būtu konkurss - tad būtu kaut kur publicēts arī nolikums, tad noteikti darbus varētu vērtēt arī balstoties konkursa nolikuma idejās paustajā. Manī protams, ir ļoti aktīvi negatīvie lādiņi, bet ja gribi līdzsvaru - tad tā ir. Šorīt nāku uz darbu - domāju- kas tas par troksni - nu kā milzu kamene zumētu- ko domājies - man no debesīm - tas ir uz mani tēmējot arī laižas tāds mini NLO - ar visām melnām kājām un uguņiem. Es domāju - nē, nu elle un indija, nu kaut kāds vājprāts, it kā Rīgā cilvēku nebūtu, kam uzbrukt. Paeju uz priekšu , bet tā aparātkamene - man pakaļ. Skatos pakārt- domāju - nu reiz jāsauc palīdzība, nu vairs joki nekādi. Redzu - kādus 100 metrus man priekšā stāv bariņš neliešu un ar kaut kādiem aparātiņiem kustina to kameni. Es tik dusmīgi uz viņiem paskatījos, ka uzreiz tas gaisa spoks mainīja virzienu un lika man mieru. Ko es neizdarīju - nepārbaudīju - vai tur tie puiši nebija kādi jaunie literāti, kuri grib iebaidīt savus kritizētājus. Tas nu paliek nezināms. Lūk.
  • 7
  • 3
Toms
T
Skaislīt, stājies Rakstnieku savienībā, pie reizes dabū ieroču nēšāšanas atļauju un tiec galā ar nīsto latviešu literatūru un rakstniecēm. Rīkojies, nevis padari smieklīgu iekvienu KDi pieminēto kultūras, īpsāi literatūras, norisi.
Skaisle
S
nu redz, Tom, tu kā piektā gada revolucionārs - ienaidnieku nošaus un sāksies jauna labāka dzīve. Bet mēs taču esam no 21.gs. un saprotam, ka ar šaušanu neko daudz atrisināt nevar. Tie rakstnieki - nu tā pati slavenā flagmaniste Ikstena - viņa mani nosauca par sūdu, bet tajos visos viņas vārdos bija jūtams tāds naids,ka skaidra lieta - varētu - nokniebtu mani ,ka dūmi vien nokūpētu. Lūk, Tom. Kaut kas jau jādara būtu. Nez uz valsts kontroli jāuzraksta, vai.
  • 7
  • 2
saucēja balss
s
Rudīte Kalpiņa nevienam nopietnam literātam nav nekāda autoritāte. Pie tam, viņas motīvi, mēģinot mazināt šī un topošo darbu nozīmību, ir revanšistiski. kā žurnāliste pa laikam brēc pēc morāles, bet savā pašas biogrāfijā rīkojas sīki un nožēlojami. Jālasa romāns, nevis jābalstās uz greizsirdīgu aprakstnieku šķavām, un jāgaida rakstnieku un vēsturnieku diskusijas, kas, cerams, atradīs vietu izklaides uzmācīgajā drazu okeānā.
Skaisle
S
nu jau gan !!! Tad Zebris būtu tas nopietnais literāts? Tad jau man atkal jābūt baletdejotājai, bet piedodiet, bet cik tad es varu!!!! Un ja līdz šim neviens par vēsturiskajiem romāniem nav neko spriedis, tad kāpēc Zebra romāns nu būtu tas par , kuru spriedīs? Un kad es teicu,ka LALIGABA vajadzētu arī nomināciju par recenziju - mani rupji pasūtīja. Bet - ja Kalpiņa nav īstā eksperte, kura tad būs - Rukšāne? Lanaga? Berelis? Simsone? Kolmane? Vai varbūt mamma Gundega?
  • 7
  • 2
Edge
E
Rudīti vairāk neaiztiekam: "Tai jāvār` debesmanna un gurķi jāskābē, / Tai jāstād` jāņogkrūmi un nātres jāravē, Jo viss pie viņas latvisks, nav nekas tur lēts, / Nav nekas no plastikas vai importēts." Čikāgas Piecīši,Made in Latvia
  • 0
  • 4
Skaisle
S
Rudīte Kalpiņa, literāte un vēsturniece 16.jūlijs 2014 11:35 Izdrukāt Nosūtīt Par visas sērijas vadlīniju izvirzīta hronoloģiskā periodizācija - viena aizvadītā gadsimta desmitgade, par kuru rakstnieki, balstoties uz laikmeta dokumentu un citu materiālu izpēti, apņēmušies radīt individuālas literāras versijas. Osvaldam Zebrim, ķeroties klāt mūsdienu sabiedrībā vairs maz zināmajiem 1905.-1906.gada notikumiem, pieder gan sērijas atklājēja gods, gan atbildība. Augstu novērtējams iespaidīgais izpētes darbs, kādu veicis grāmatas autors, lai spētu iejusties laikmeta kontekstā un iegūtu izejvielu romānam. Noteikti izceļama Zebrim raksturīgā spēja ar pilnasinīgiem, virtuozi veidotiem teikumiem, kas viegli ļauj iejusties rakstnieka uzburtajā pasaulē, radīt visumā aizraujošu stāstījumu, kuru lasīt ir īsta bauda arī valodas gardēžiem. Šajā tekstā turklāt izdevies organiski iestrādāt tālaika ļaužu izteiksmes veidu. Tā nav pašsaprotama veiksme, bet skrupulozi un mērķtiecīgi īstenota iecere, kas piešķir rakstījumam noteiktu kvalitāti. Vēsturiskā romāna žanrs pieprasa tādu meistarību, kura autoram ļauj teicami pārvaldīt izejmateriālu - paņemot no tā tikai daiļliteratūrai vajadzīgo un no pārējā atsakoties. Šoreiz, šķiet, savāktais materiāls nereti guvis virsroku pār teksta radītāju, pēdējam cenšoties pēc iespējas plašāk un dziļāk lasītāju iepazīstināt ar pretrunīgā laikmeta fonu un norisēm. Varbūt distance, ko sniedz brīva orientēšanās laikmetā, kas nav paša piedzīvots un izjusts, dotu iespēju radīt īsti reālistisku darbu? Mēģinājums šo «vētru un dziņu» laikmetu stilizēt literatūrā izdevies tikai nedaudziem - Albertam Belam Saucēja balsī (1973), Zigmundam Skujiņam Gultā ar zelta kāju (1984), dokumentālajā prozā - britam Filipam Rufam darbā, kas nesen tulkots latviski, Pa stāvu liesmu debesīs (2012). Ne viena vien situācija vai attiecību savērpums romānā šķiet psiholoģiski nepamatots, pārlieku sakonstruēts. Iespējams, lielāku iekšējo brīvību no vērienīgā uzstādījuma smagmes izjūtas Zebrim sniegtu cits redzējuma leņķis - ja rakstītu 21.gadsimta rakstnieka versiju par Piekto gadu, rādot šodienas latvieša skatījumu uz šo laiku, personībām, notikumiem un meklējot mūsdienu saskari ar tiem. Galvenā varoņa Rūdolfa Reiznieka morālo dilemmu atainojumā diemžēl nepietiekami pamanāma Piektajā gadā kulminējusī latviešu kolektīvās pašapziņas dzimšana, nācijas garīgais saviļņojums, sapņi par taisnīgāku pasauli, ideju un mērķu cildenums, ja gribat, Piektā gada patoss, kas iededza kvēli lielā tālaika latviešu sabiedrības daļā. Arī Arvīda Gaiļkalna tēlā tas paliek informatīvi deklaratīvā līmenī. Indivīda stāsta mērogs izrādās lielāks par laikmeta stāstu, tas rada līdzsvara trūkuma iespaidu. Šis darbs mudina uzdot jautājumu, vai rakstniekiem - vēsturisko romānu projekta dalībniekiem - nebūtu derējis konkrētāks un ietilpīgāks ievirzes konturējums, vienojoties par romāniem kopēju saturisko vēstījumu, kas kalpotu gan par atskaites, gan atsperes punktu un ciklam piešķirtu kopības garu? Sērijas pieteikumos izskanējis, ka romāni būs formā novatoriski un atšķirsies no latviešu vēsturiskajā literatūrā pēdējā desmitgadē pastāvošās «galvenās straumes». Gaiļu kalna ēnā neliek piedzīvot būtisku intelektuālu vai garīgu atklāsmi, toties laikmeta faktu izklāsts tajā ir gan dāsns, gan saturiski jaudīgs. Patukšo latviešu daiļliteratūras plauktu par 1905.gadu papildinājis rūpīgs, godprātīgi uzrakstīts daudzslāņains darbs.
va vellos
v
Man bija pirmā dzirdēšana, ka Rudīte Kalpiņa par vēsturnieci iecelta. Tad jau sētniekus ar apkopējām drīz par vēsturniekiem sāks saukt - arī taču gar vecām lietām grābstās.
  • 3
  • 1
Edge
E
Kalpiņai-vēsturniece savā acī baļķinesaredz? "...Bet tagadējie tā saucamie oficiālie vēsturnieki spēlē spēlītes, nevēlas pētīt 1905. gadu.(..) manevrē tāpat kā padomju laikos." Akadēmiķis Ronis par trešo aci
  • 1
  • 1
Skaisle
S
Nevaru spriest par romānu, tas jāizlasa vispirms. Lūk, Zebris vienā teikumā saka, ka ir laimīgs, ka Repše iedeva naudu, otrā teikumā - ka dzīvojot kā vergs, cik grūta dzīve esot. Nu es teiktu - nemocies, met to rakstīšanu pie malas, latviešu literatūra neko no tā nezaudēs. Piekrītu gan apgalvojumam, ka uzdevums nevienam nebūtu viegls, kam vispār ir sirdsapziņa, nevis haļavščika dzīvesveids. Lūk, izlasīju Fon Fēgenzaka Baltiešu gredzens - tur parādīts 1905.gads - tāds , kādu to redzēja un piedzīvoja viens jauns vācu baronēns. Un arī tā ir daļa no vēstures. Tāpat - uzrunājošs un vilinošs ir Zebra apgalvojums, ka viņam galvenais bija parādīt cilvēku šajos vēsturiskajos notikumos. Tam es piekrītu, bet redz- Kalpiņa atkal saka, ka tas Zebrim nav izdevies. Noteikti grāmatu nepirkšu, bet noteikti centīšos izlasīt, vismaz iesākt lasīt. Cīnos sevī ar šo niķi - izlasīt grāmatu līdz galam pat ja tā nepatīk.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja