Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +10 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 30. septembris
Menarda, Elma, Elna

Asinspirts

Romāns Polaņskis filmā Asinspirts ļāvies perfekta psiholoģiska teātra baudai, cilvēka būtības atkailināšanai un masku krišanas kaskādēm.

Iespējams, pārliecinātiem Jaunā Rīgas teātra cienītājiem filmaAsinspirts izsauks īpašu azartu. Vispirms jau tāpēc, ka 2010.gadā JRT režisore Ilze Olingere iestudēja Jasmīnas Rezā lugu Slaktiņa dievs. Filma ar nosaukumu Asinspirts būtībā ir ļoti pedantisks šīs lugas pārcēlums uz ekrāna, un tās skaļākā reklāma varētu būt tajā iesaistīto aktieru vārdi. Vispirms - britu aktrise Keita Vinsleta, patlaban savas daiļrades pilnbriedā, un amerikāniete Džodija Fostere, slavena kopš tīņu gadiem. Viņām abām Asinspirts jau nodrošinājusi Zelta globusa/Golden Globe nomināciju, kas nereti tiek uztverts arī kā signāls par potenciālajām Oskara nominācijām.

Dāmām ir lieliski partneri - viņu vīru lomu tēlotāji. Keitai Vinsletai ir ticis austriešu aktieris - «ļauno» lomu speciālists, par Kventina Tarantīno Bēdīgi slavenajiem mērgļiem Oskaru saņēmušais Kristofs Valcs, savukārt Džodijai Fosterei - Džons S. Reilijs. Tātad filmā ir divi pāri - abi ir vienpadsmitgadīgu puiku vecāki. Viens no tiem iegāzis otram ar koku pa seju un izsitis divus priekšzobus - bērnu konflikts Ņujorkas parkā tiek rādīts pašā filmas sākumā, ļoti tālā plānā - bez detaļām, bez mēģinājumiem pietuvoties. Šos bērnus tuvplānā filmā tā arī neredzam.

Kas noticis bērnu starpā, filmas režisoru Romānu Polaņski, kurš kopā ar Jasmīnu Rezā ir rakstījis scenāriju, būtībā neinteresē. Viņu interesē tas, kā šis bērnu konflikts eskalēs un attīstīsies starp viņu vecākiem. Visa filmas darbība (izņemot pašu fināla epizodi ar kāmi) risinās slēgtā telpā - dzīvoklī. Tātad pie upura vecākiem (Fostere un Reilijs) ierodas varmākas vecāki (Vinsleta un Valcs), lai nokārtotu attiecības un nogludinātu konfliktu. Viņu attiecības šajā ļoti kompaktajā filmā (stunda un 19 minūšu) un kompaktajā telpā (istaba un vannas istaba), sākot no kūkas ēšanas un apmainīšanās ar pieklājības frāzēm, pāraugs vārdiskā slaktiņā. Kaut jābrīdina - uz asinīm neceriet, to nebūs!

Ko var panākt labs dramaturgs ar četriem izciliem aktieriem slēgtā telpā - Jasmīna Rezā panāk ļoti daudz. Šajā stundā ar asti zudīs pieklājība, politkorektas frāzes nomainīs niknums, rupjības un destrukcijas uzliesmojumi. Abi pāri zaudēs savu kopīgo pozīciju, un izrādīsies, ka ģimeniskās saites abu pāru vidū ir tālu no ideāla. Keitas Vinsletas varoni tracina viņas vīra advokāta nemitīgās biznesa sarunas pa telefonu. Džodijas Fosteres varoni šausmina vīra brutālā attieksme pret... kāmīti - un ne tikai. Attiecību mikrodramaturģija šo četru cilvēku vidū mijas un mainās nemitīgi, dažās minūtēs cīņā par savu patiesību var apvienoties dāmas, lai tūlīt arī dzimtu brīnišķīga solidaritāte starp vīriešiem, aizmirstot ģimenes kopību un patiesību.

Filmā ir daudz lielisku dialogu - faktiski visa filma ir nemitīgs dialogs, jo Romāns Poalņskis konsekventi ievērojis lugas izvirzītos spēles noteikumus, nemēģinot par varītēm izbēgt no teatrālisma principa. Viņš necenšas ar kāju pakasīt ausi vai atgādināt, ka ir viens no pasaules kinoklasiķiem, kurš pratis piešķirt noslēgtai telpai, dzīvoklim baisas, pat sirreālas vides kvalitātes (sk. Polaņska klasiskos darbus Riebums (1965), Rozmarijas bērns (1968), Īrnieks (1976)).

Pārsteidzoši ātri tapušajā filmā (uzreiz zibenīgā tempā pēc Rēgu rakstnieka) Romāns Polaņskis ļāvies perfekta psiholoģiska teātra baudai, tai emociju amplitūdai, tai cilvēka būtības atkailināšanai un masku krišanas kaskādēm, ko nodrošina filmas pamatā esošā luga un, protams, izcilie aktieri! Keita Vinsleta un Džodija Fostere tiešām ir pelnījušas pa profesionālam suvenīram. Abas dāmas filmas kulminācijā plosās kā vellatas - asaras (un ne tikai) šķīst, un loriņi plīst... Lieki piebilst, ka par saviem bērniem šie divi vīrieši un divas sievietes ātri vien aizmirst, nodarbojoties ar savu dzīves principu konfrontāciju un vājību demonstrāciju.

JRT izrādi redzējušajiem būs prieks salīdzināt, kurš ir labāks kāmīša «slepkava» - Džons S. Reilijs vai Vilis Daudziņš. Kura ir labāka visu mākslu mīlētāja un humānisma aizstāve - Džodija Fostere vai Elita Kļaviņa. Tas pats attiecas arī uz Keitu Vinsletu un Sandru Krastiņu, kā arī Gati Gāgu un Kristofu Valcu. Vārdu sakot - ja gribat redzēt labu teātra izrādi, noskatieties filmuAsinspirts.

Kam domāta? Tiem, kuri uz kinoekrāna vēlas redzēt lielisku teātra izrādi ar virtuoziem aktierdarbiem.

Asinspirts
The Carnage
Komēdija, drāma. ASV
Režisors Romāns Polaņskis. Lomās Keita Vinsleta, Džodija Fostere, Kristofs Valcs, Džons S. Reilijs

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja