Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Bērziņš: "Tā. Bez histērijas"

Izdevniecības Neputns sērijā _Latvijas mākslas klasika _klajā nācis mākslas zinātnieces un izdevniecības vadītājas Laimas Slavas izdevums Boriss Bērziņš. Lai pievērstu pelnītu uzmanību gan šajai sērijai (iznākušas jau 14 grāmatas), gan māksliniekam Borisam Bērziņam, par kuru atgādināt nekad nebūs par daudz, Diena piedāvā ekspresinterviju ar Laimu Slavu. Savukārt Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā līdz 28. augustam vēl skatāma izstāde Boriss Bērziņš (1930 – 2002). Sudrabs/zelts.

Pastāstiet, lūdzu, kāpēc tika iecerēta sērija Latvijas mākslas klasika?

Sērija sākotnēji bija domāta kā iespēja piedāvāt koncentrētu, izsmeļošu un ļoti vizuāli saprotamu informāciju par mūsu māksliniekiem – klasiķiem. Mēs uzskatījām – kā klasika aiziet arī viss XX gadsimts, līdz pašām beigām. Loģiski, ka sākums bija galīgie vecmeistari – Rozentāls, Purvītis, Valters. Tālāk, protams, klasiskā modernisma meistari. Paralēli ir meklētas iespējas, lai šī sērija nebūtu vienpusīga, bet lai tajā parādītos viss mūsu mākslas spektrs. Līdz ar to – līdzās ir Irbīte, Tilbergs, kurš modernistus nemīlēja nemaz. Tagad nāks Rihards Zariņš, ar kuru Tilbergs roku rokā pret viņiem cīnījās. Mākslas pasaulē viņi visi ir kopā. Visi veido vidi, pēc kuras šodien jūtam un redzam, ka pamats mūsu kultūrai ir izveidots ļoti pamatīgs. Protams, pienāca arī laiks Borisam Bērziņam. Drīzumā būs izdevums arī par Baltaru kā atsevišķu parādību. Mēs nenorobežojamies viena meistara robežās, bet domājam arī par grupām, parādībām, kurām varētu veltīt Klasikas sēriju. Tie ir domāti kā absolūti demokrātiski izdevumi, tajā pašā laikā – arī ļoti ietilpīgi. Fotogrāfiju un darbu atlase ir tāda, lai pilnībā rastos priekšstats par mākslinieku. Man vispār ir "klikšķis" uz fotogrāfijām, dokumentālo daļu, bet tas tomēr ir svarīgi, lai mākslinieks atnāk pie jums, pie manis ar visu savu laiku. Tā faktūrai ir savs nospiedums.

2003. gadā Neputnā jums sadarbībā ar Juri Petraškeviču iznāca arī daudz lielāka formāta Borisa Bērziņa mākslai veltīts izdevums. Ar ko atšķiras Latvijas mākslas klasikas jaunā grāmata? Ko autoram nozīmē izveidot šādu koncentrātu?

Tas nozīmē izdomāt un saprast, kas ir svarīgākais, kas ir jāpasaka. Bērziņš ir neizsmeļams. Par viņu var rakstīt visos virzienos, atsevišķi pa tēmām un – kopumā. Skaidri zinu, ka nākamo gribu uztaisīt kārtīgu Bērziņa zīmējumu albumu.

Tas būtu brīnišķīgi, man tā patīk viņa zīmējumi ar zilo lodīšu pildspalvu! Vai var teikt, ka Boriss Bērziņš ir neatkarīgākais latviešu mākslinieks?

Interesanti formulēts.

Viņš liekas tik ļoti pats. Savos pārspiedumos par mākslu – neviena sveša vārda, nevienas līdz galam neizdomātas domas.

Es ar lielu prieku tam pievienojos. Borisu Bērziņu tiešām varētu nosaukt par pašu neatkarīgāko. Katrā ziņā – es gribētu teikt, ka viņš ir pats, pats talantīgākais. Ne jau velti viņš pats kaut kad teica, ka nav lielāka izdzinēja un vagara kā talants.

Bērziņš ir teicis, ka talants ir neērts.

Jā. Ja talants tevi dzen, tad tas arī neļauj darīt to, kas neatbilst tavam talantam. Neļauj pazemoties. Neļauj darīt falšas lietas. Neatkarība un talants, manprāt, ir ļoti sasaistītas lietas, un Borisā Bērziņā tās neapšaubāmi ir. Nevajag aizmirst arī, ka viņa vecāmamma bija vecticībniece. Un vecticībnieki bija tie, kas nepiekrita, palika pie sava. Es domāju, ka šis vecticībnieku piesitiens viņa iekšējā uzstādījumā arī nospēlēja savu lomu.

Cik saprotu, viņam ir izdevies iziet cauri padomju laikiem bez kādiem redzamiem kompromisiem?

Absolūti. Es grāmatā rādu arī brīžus, kad viņš ir gājis pasūtījumu virzienā. Bet tur viņš ir spēris tik maz soļu! Uzreiz sapratis, ka tas vienkārši nav viņam. Mūsu pirmā intervija bija ārkārtīgi sen – 1983. vai 1985. gadā. Viņš pateica daudzas būtiskas lietas, kuras es esmu gatava nemitīgi atkal izcelt ārā un atgādināt. Bērziņš pateica: "Tu domā, ka pie cita hercoga tu būsi lielāks mākslinieks?" Vai nu tu esi, vai – neesi mākslinieks. Viens vai otrs hercogs tavu talantu nepadara ne lielāku, ne mazāku. Jautājums, cik tu ej pavadā. Viņa neatkarība bija nepārprotama. Riebīgs raksturs (smejas).

Kā Boriss Bērziņš uztvēra intervijas? Viņam patika sarunāties un stāstīt?

No sākuma tā bija, kā bija. Mani ļoti sabiedēja – teica, ka kādu viņš esot izmetis ārā pa durvīm un gandrīz nolidinājis pa kāpnēm. Pirmajā reizē aizgāju trīcēdama. Bet kaut kas notika... Varbūt arī bija pienācis laiks. Tā bija viņa 50. jubileja, laiks pēc otras lielās personālizstādes. Laikam viņam patika, kā tas tika veikts, un mēs savstarpēji labprātīgi un ar prieku sarunas turpinājām.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Izstāde Eduards Kalniņš 120

Par godu leģendārā latviešu gleznotāja Eduarda Kalniņa 120. jubilejai, Galerijas Daugava paspārnē izdots vērienīgs albums, kurā reproducētas autora gleznas, fotogrāfijas no ģimenes arhīva un paša...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja