"Mani fascinē kustība un kustības noslēpumainība. Deja ir kustība. Glezniecība ir kustība. Aktierspēle ir kustība," saka Žiljeta Binoša, kuras daiļradei tiks veltīta īpašu notikumu programma Ju"Bi"Lations Nacionālajā teātrī Londonā un līdzās esošajā Britu filmu institūtā (BFI). Intriģējošākais piedāvājums ir dejas izrāde in-i, ko Žiljeta Binoša iestudē kopā ar Lielbritānijas mūsdienu dejas zvaigzni horeogrāfu Akramu Khanu — uz skatuves viņi būs redzami divatā. Šī ir Francijas aktrises debija dejas mākslā. Scenogrāfiju performancei veido indiešu izcelsmes britu mākslinieks Tērnera balvas laureāts Anišs Kapūrs.
Tuvības pakāpe
Visi projekta dalībnieki norāda, ka viņiem tas ir ceļš nezināmajā. "Mācīties dejot nav viegli! Es cenšos atbrīvot gurnus," piebilst Ž.Binoša, kura nodarbības ar Akramu Khanu sāka jau pirms diviem gadiem. "Mēs visi cenšamies atbrīvoties no saviem ieradumiem un savām prasmēm. Mums ir jāatstāj savas "komforta zonas". Ja mēs darīsim tikai to, ko spējam un labi zinām, šajā iestudējumā nebūs dzīves," viņa uzsver. Izrādes ideja radusies, kad 2006.gadā Ž.Binoša Londonā filmējās Entonija Mingelas drāmā Ielaušanās. Aktrises masiere aizveda viņu uz Akrama Khana izrādi Sadler"s Wells teātrī — un jau drīz Ž.Binoša ieradās A.Khana studijā. "Tā nebija nejaušība, bet gan intuīcija," viņa skaidro.
Žiljeta Binoša un Akrams Khans viens otru iepazinuši tieši dejā. "Pie šīš intimitātes, kas var būt arī visai neērta, esmu pieradusi savā darbā kino. Filmēšanas laukumā aktieriem jābūt spējīgiem sasniegt tuvības pakāpi ļoti ātri. Jums ir jāatkailina dvēsele, jums ir jāizģērbjas — fiziski, bet visbiežāk emocionāli. Dejotājiem šī intīmas emocionalitātes pakāpe tomēr ir zemāka — viņu ķermeņi visu laiku ir tik tuvu viens otram, ka ķermenis kļūst par instrumentu. Izrādē in-i mēs gribam apvienot abus tuvības līmeņus — gan fizisko, gan emocionālo," stāsta aktrise. Performancē tiks izmantoti teksti angļu valodā, ko Binoša un Khans ir uzrakstījuši. "Man būs jātēlo tas, ko pati esmu sacerējusi. Šoreiz esmu atbildīga par jēgu un saturu. Kinoaktrises loģika parasti ir šāda: "Galu galā tā ir režisora filma, ko nu es?" Aktieri par kinodarbu tomēr neuzņemas tik lielu atbildību," tā Ž.Binoša.
Dzeja un gleznas
Izrādes in-i dēļ Ž.Binoša, kura ir Francijas vislabāk atalgotā aktrise, atteikusies no vairākiem filmu projektiem — viņa turpinās filmēties vienīgi Abasa Kiarostami jaunajā filmā. Nacionālajā teātrī paredzētas 28 izrādes — no 6.septembra līdz 20.oktobrim, biļetes maksā 10—41 sterliņu mārciņu. Nākamā gada laikā Binoša un Khans ar iestudējumu in-i dosies pasaules turnejā — viņi uzstāsies Luksemburgā, Itālijā, Francijā, Beļģijā, Kanādā, Austrālijā, Japānā un ASV.
Ž.Binošas talanta nezināmās šķautnes atklās arī izstāde Britu filmu institūtā, kur būs apskatāmi aktrises pašportreti un viņas gleznotie kinorežisoru portreti. Vienlaikus iznāks arī mākslas albums ar Ž.Binošas darbu reprodukcijām un dzejoļiem, kas veltīti režisoriem, ar kuriem viņa sadarbojusies. Līdz 17 gadiem Žiljeta nevarēja izdomāt — kļūt par aktrisi vai gleznotāju. Viņa tomēr izvēlējās kino, bet gleznot turpināja brīvajā laikā. Leo Karaksa filmā Mīlētāji no Jaunā tilta, kurā Binoša tēloja mākslinieci, redzami viņas pašas mākslas darbi. Viņa arī veidojusi filmas plakāta dizainu. Pašportretos Žiljeta atveido savas kino varones — viņai tas ir veids, kā iemūžināt tos filmēšanas procesa brīžus, kas pazūd, kad filma ir pabeigta. Savukārt viņas literārie darbi tapuši kā vēstules režisoriem: "Es gribēju rakstīt viņiem vēstules — atmiņai par to, ko esam izdarījuši."
Septembris Britu filmu institūtā būs Žiljetas Binošas mēnesis — aktrises retrospektīvā iekļautas viņas labākās filmas: L.Karaksa Mīlētāji no Jaunā tilta un Sliktās asinis, K.Keslovska Trīs krāsas. Zils, L.Mala Postījums, F.Kaufmana Nepanesamais esības vieglums, E.Mingelas Angļu pacients, L.Halstrema Šokolāde, M.Hanekes Kods: nezināms un citas.