Tomēr ne jau par to Venēcijā aktieriem piešķir Volpi kausu kā labākajiem vīriešu lomas tēlotājiem. Kaut gan pat elegantais Džordžs Klūnijs – un pie viena Fasbendera galvenais konkurents gada sākuma Amerikas Zelta globusu sacensībā (Klūnijs tika nominēts par galveno lomu Aleksandra Peina Pēcnācējos, Maikls – par to pašu Kaunu; tomēr Golden Globe saņēma Klūnijs) – nespēja novaldīties, nekomentējis gada galveno seksa ainu kino: "Maiklam ar tik izteiksmīgu daiktu labāk vajadzētu golfu spēlēt." Sirmojošais koķetis būtu gan paklusējis – jo lielākā daļa ASV reģionālo aktieru ģilžu prognozēja Zelta globusu tieši Fasbenderam, nevis Klūnijam. Ņemot vērā arī to, ka 2012. gadā ar aktiera Fasbendera līdzdalību uz pasaules kinoekrāniem iznāca veseli trīs grandiozi un skaļas publicitātes pavadīti projekti, kuros, grozies kā gribi, centrālās lomās bija, hm, "golfistam" no Londonas. Runa ir par Deivida Kronenberga psihoanalīzes filmu Bīstamā metode, Makvīna intīmo drāmu Kauns un Ridlija Skota zinātniskās fantastikas eposu Prometejs.Trīs uzvarasPirmajā Fasbenders demonstrē, ka pilnībā pārvalda smalkas psiholoģiskā reālisma metodes nianses aktierdarbā (filmā Maikls Fasbenders iejuties viena no psihoanalīzes pamatlicējiem – Karla Gustava Junga – ādā, izdarot to eleganti un pat nedaudz ar biedējošu pedanta pašcieņu), otrajā – jaudīgi apliecina savu vīrišķo, pat dzīvniecisko harismu un tās trauslo ievainojamību, spēju kā personībai un personai mīmikrēt un sarauties čokurā, atstājot vien sāpīgu tukšumu skatītāju apziņā. (Kauns ir brutāla seksa un cinisma piepildīts, vientulības asaru pavadīts stāsts par narkotisku atkarību no nevaldāmiem kopošanās instinktiem un mūžīgo tēmu, ko apdzied pat leģendārajā dziesmā Strangers in the Night/Svešinieki naktī, kā arī aizkustinoša ekrāna poēma par brāļa un māsas nespēju "iekāpt vienam otra čībās"). Visbeidzot – gada visvairāk gaidītajā vasaras blokbasterā Prometejs (par šausmu un sci-fi žanra klasiku kļuvušo kosmisko iekarotāju filmas Svešie rimeiks/Prīkvels) Fasbenders vienkārši, pat bez redzamas piepūles «nozog lomas» pārējai slaveno aktieru komandai, virtuozi notēlojot androgīno robotu klonu Deividu. Daudzi kritiķi diemžēl (vai par laimi) spiesti atzīt, ka bez filmas efektīgā stilistiskā un mākslinieciskā risinājuma un Deivida – Fasbendera – sololomas, Prometejā īsti nav uz ko skatīties.Tarantīno iecienītsUn tomēr. Simtkārt taisnība Maikla Fasbendera ironiskajai atziņai, ka viņš jau ir "tikai jaunpienācējs kinematogrāfā, kuram vienkārši palaimējies. Pirms pieciem gadiem jūs pat manu uzvārdu nezinājāt – ka tas ar vienu burtu tomēr atšķiras no mana slavenā tautieša režisora Rainera Vernera Fasbindera uzvārda". Tiesa – Holivudas kinobiznesā Fasbenders ienāk jau 30 gadu vecs, 2007. gadā viņu "izteiksmīgās fiziskās faktūras" dēļ pamana Zaks Sneiders un uzaicina spēlēt nu jau par kulta filmu kļuvušajos 300 spartiešos. Seko darbs Fransuā Ozona mānīgi saldajā melodrāmā Endžela (Angel, protams, ir arī otra nozīme – eņģelis), tad viņu kārtējo reizi pamana mākslinieks un režisors Stīvs Makvīns, un seko lielā "izlaušanās filma" Bads/Hunger (2008), kurā Maikls uz fizisko un morālo spēku izsīkuma robežas pašaizliedzīgi tēlo īru politieslodzīto, par leģendu kļuvušo Bobiju Sendsu, kurš cietumā nomira bada streikā (bet aktieris no 76 kg smaga vitāla vīrišķa kļuva par 39 kg smagu ģindeni). Šo ekstrēmo filmu pamanīja kinopasaules toņa noteicēji daudzos festivālos – un, skaidra lieta, arī pateicoties iespaidīgajam aktiera darbam. Līdz ar to loģiska šķiet arī Maikla Fasbendera satikšanās ar planētas galveno "kinomaniaku" Kventinu Tarantīno, kurš gan mīl jokot, ka Bēdīgi slavenajos mērgļos izvēlējies aktieri, jo "Fasbenders ideāli derēja simpātiska fašista lomai un labi runāja vāciski", kaut patiesībā Tarantīno savā privātajā gada filmu topā Makvīna Badu bija atzīmējis ar četrām izsaukuma zīmēm.Izklaide un mākslaTālākais jau, kā saka, ir augšupejošās karjeras jautājums – 2010. gads Fasbenderam atnes gan grāfu Ročesteru Džeinas Eiras ekranizācijā (samērā kvalitatīvā), gan pirmo lielo blokbasteru ar Holivudas vēriena budžetu un attiecīga vēriena honorāru – protams, tas ir specefektu grāvēja X cilvēki jaunākais laidiens, kurā Maiklam tikusi emblemātiska loma – Magneto jaunībā. Pirmais "androgīnais dīvainis". Pārējo jūs jau zināt – Bīstamā metode, Kauns, Prometejs… 2013. gadā aktieris ar vīrišķīgo un vienlaikus "nekatras dzimtes" personāža ideālo, stiklaino seju, talants, kuru dēvē par noslēpumaino "ne zivs, ne putns" tipu, uz ekrāniem mūs pārsteigs četrās filmās. Starp tām gan nākamie X cilvēki, gan Maikla Fasbendera drauga un alter ego Stīva Makvīna projekts Divpadsmit verdzības gadu ar ekrāna partneri Bredu Pitu. Izklaide un māksla. Gan zivs, gan putns. Pats Fasbenders pieliek punktu: "Man nav nekādu aizspriedumu pret kārdinājumiem. Ja tādi būtu, jātinas prom no aktiera profesijas."*Kauns/Shame * ***
Lielbritānija. 2012.
Režisors Stīvs Makvīns
Lomās Maikls Fasbenders, Kerija Maligena
Baltijas pērlē 22. septembrī plkst. 22 k/t Splendid Palace